«Vi trenger
færre, men større departementer. Da kan samordning og effektiv politisk styring
erstatte dagens «silosystem», der sektorinteressene rår, skriver
Gunnar Mathisen, seniorpartner i Geelmuyden.Kiese, i Aftenposten i dag.
Gunnar Mathisen, seniorpartner i Geelmuyden.Kiese, i Aftenposten i dag.
Han fremholder nødvendigheten av en klarere grenseoppgang mellom forvaltning og politikk, peker på behovet økt partipolitisk kraft rundt statsråden og tilsvarende avpolitisering av kommunikasjonsmedarbeiderne.
Det finnes neppe én løsning på samordningsproblemene. "Alt henger sammen med alt" som Gro Harlem Brundtland uttrykte det. Åslaug Haga (sp) lanserte i sin tid tanken om en grønn
superminister, å bringe miljøutfordringene og energibehovet inn under samme tak. Men det hjelper ikke mye å fjerne fysiske vegger, hvis det er noe galt med fundamentet. "Du endrer ikke
maktforholdene i samfunnet til miljøets beste ved å slå sammen OED og MD.
Oljelobbyen vil tvert imot kunne styrke sin makt på bekostning av
miljøinteressene. Det er først og fremst politikken det er noe feil med". (Lars Haltbrekken, Norges Miljøvernforbund).
Jeg skulle ønske at miljø og klimaspørsmålene ble løftes opp og gjerne overordnet virksomheten i de øvrige departementer, slik at alle tiltak/vedtak som hadde miljømessige
sider/konsekvenser, måtte innom
et eget departement, eventuelt knyttet til Statsministerens kontor. I dag spiller Finansdepartementet en lignende rolle når det gjelder økonomi. Da Olav Gjærevoll ble vår første miljøvernminister, i 1972, var det tanker om at departementet skulle ha et overordnet ansvar for norsk miljøpolitikk.
Det ble med tanker. Bør vi få et sterkere næringsdepartement? Tidligere NHO-sjef Johnn G. Bernander tenkte høyt ved et matseminar: "Jeg personlig ønsker et samlet ogbhandlekraftig næringsdepartement" (Nationen bemerket i sitt referat: "dog før de to fagstatsrådene var ankommet seminaret"). Sterke profesjonsinteresser har automatisk forkastet idéen - uten at den nødvendigvis blir dårligere av den grunn.
Det ble med tanker. Bør vi få et sterkere næringsdepartement? Tidligere NHO-sjef Johnn G. Bernander tenkte høyt ved et matseminar: "Jeg personlig ønsker et samlet ogbhandlekraftig næringsdepartement" (Nationen bemerket i sitt referat: "dog før de to fagstatsrådene var ankommet seminaret"). Sterke profesjonsinteresser har automatisk forkastet idéen - uten at den nødvendigvis blir dårligere av den grunn.
Gunnar Mathisen foreslår åtte departementer: Finans: hvori opptatt deler av miljø. Innenriks: med justis- og kommunalsektoren, samt arbeid-, forbruker- og administrasjon, Næring: med olje- og energi, landbruk og fiskeri. Samferdsel. Sosial. Utdanning: med kultur og forsvar. Utenriks. Dette er en skisse til konstruktiv debatt. Samordningsdepartementer vil føre til mindre sektorregjereri; statsrådene blir mer regjeringens forlengede arm inn i fagdepartementene enn departementenes talsperson i regjeringen. Men vil tre eller fire partier kunne enes om fordelingen av bare ått statsråder? Vil - mot min formodning - to?
Så sterke grep blir det neppe mulig å få til. Jeg
deler Mathisens tvil, i et land der distrikts- og særinteressene
teller tungt, er det tvilsom om tro kan flytte berg - enten det er Stolten
eller Sol - og gjøre så drastiske endringer i departementsstrukturen.
Den har forøvrig naturlig nok skiftet en del,
mest de senere årene.
Noen områder har gjennomgått en rekke rokeringer
av ulike årsaker. Da kultur og vitenskap ble skilt ut fra Kirke- og
undervisningsdepartementet i 1981, ble det gitt plass til katolikken
Lars Roar Langslet i nytt departement for Kultur og vitenskap, videre 1989-90
Kirke og kultur, 1990 Kulturdepartementet, 1990 Utdanning og forskning, 1991
Utdanning, forskning og kirke, 2002 deling i et departement for Utdanning og forskning,
og et for Kultur og kirke. I dag er kirkesakene plassert i Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet, Kunnskapsdepartementet kom i 2006.
Thorbjørn Jagland lanserte Det Norske Hus som et bilde på verdifelleskapet i det norske
samfunnet, da han ble statsminister bi 1996. Der skulle Planleggings-
og samordningsdepartementet være et viktig rom Men grunnmuren var for dårlig og
huset kollapset, planleggingsminister Terje Rød-Larsen valgte å gå av etter 35 dager.
Bare to departementer har bestått siden
grunnlovsvedtaket på Eidsvoll:
1814 Finansdepartementet
1814 Forsvarsdepartementet (egentlig samling av armédepartementet og
marinedepartementet fra 1885).
1814 Finansdepartementet
1814 Forsvarsdepartementet (egentlig samling av armédepartementet og
marinedepartementet fra 1885).
Historiens sterkeste departementsrasjonalisering
kom fra danske Mogens Glistrup i 2008: «Forsvaret kan
passende erstattes med en telefonsvarer,
der på russisk erklærede, at vi overgiver os».
I et intervju med TV2 i januar sa de borgerlige partilederne at de vil gjøre endringer i organiseringen av
departementene, dersom de vinner valget. Erna Solberg uttrykte det slik: «Vi har noen ideer om hvordan vi kan sørge
for at de politiske sakene vi har kan få større gjennomføringskraft, det har
også en betydning for hvordan vi organiserer oss i regjering og departement.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar