søndag 1. februar 2009

For mye TV-sport

"Drep meg, herre Konge, men ikkje med graut" kvad vikingskalden Snegle-Halle til Harald Hardråde, etter nidviser og krangel om kongens spisevaner som kulminerte i at Hardråde truet Halle til å ete grøt til han sprakk. Skalden berget livet med disse snarrådige ord, ifølge sagalitteraturen.

Men hva skal vi gjøre med sportsgrauten fra NRK-Fjernsynet?
Lørdag: 9 timer og 10 minutter direkte sending av ymse sportsbegivenheter pluss innslag i nyhetssendingene.
Søndag: 9 timer og 10 minutter direkte med enda mer av det samme, pluss en times uutholdelig spennende sprangriding fra Stokke, merkelig nok gjemt unna på NRK2, pluss nyhetsinnslag.
Neste helg blir det lørdag 7 timer og 45 minutter + 45 minutter NRK2-trav, og 30 minutter VM-kveld. Søndag er det 8 timer og 45 minutter sport på NRK1 + 3 timer 15 minutter på NRK2.

Nei, ingen skal beskylde NRK for å sluntre unna sitt folkeopplysningsansvar. Og ingen skal beskylde reporterne for manglende entusiasme.Litt vanskelig er et naturligvis når ingen med det norske flagget stiller opp i minus 18 grader( "kanskje er det under 20, som er grensen, russerne har det med å varme termometrene for å unngå avlysning") i de russiske skoger. Men gløden og intensiteten preger skjærene når man skal skape spenning rundt dagens viktigste spørsmål til alle neglebitende værbitte i de tusen hjem: Kan Norge i skøytestafett legge så mange land imellom oss og Polen at vi kvalifiserer oss til VM i Vancouver?

Men det er ikke lett å ta opp konkurransen med fortiden Da Norge slo England 2-1 i VM-kvalifiseringen i fotball i 1981, kom denne utblåsningen og ordlavaen fra vulkan Bjørge Lillelien:
"Der blåser han! Der blåser han! Norge har slått England 2-1 i fotball! Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland – Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Attlee, Henry Cooper, Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen, jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: –Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating! Maggie Thatcher: Norge har slått England i fotball! Vi er best i verden!"
Uten at det har noen direkte sammenheng - i likhet med sportskommentatorer er jeg tilhenger av de frie assosiasjoner - minner jeg om Churchills karakteristikk: "En tom drosje stanset foran Parlamentet. Ut steg Clement Attlee". En annen gang sa han: "Attlee er en beskjeden mann, men så har han da også mye å være beskjeden for".
Churchill mislikte sterkt at Labour-lederen slo ham, statsministeren under den andre verdenskrig, ved parlamentsvalget like etter fredsslutningen i 1945.

Jeg er langt over middels sportsinteressert.Som 12-13 åring syklet jeg over en mil fra ferietilværelsen hos bestefar og bestemor på Bore til Kleppe på Jæren for å kjøpe Sportsmanden to ganger i uken. Jeg gjemte tre ulike ekstraaviser fra vinter-OL i Oslo i 1952(mon den ene var grønn, utgitt av Arbeiderbladet/Dagsavisen?) helt til 1970. Jeg går i høyspenn hver søndag når Molde FK kjemper, og er lite tilsnaklkelig når de taper Jeg følger intens med i de store begivenheter VM/OL, men full sportsrulle hver helg hele vintersesongen? Jeg blir overmett, det er en slags sportslig devaluering.

Jo da, det går an å skru av. Men for alle dem som ikke er spesielt interessert men likevel gjerne vil se fjernsyn i helgene, er det ikke noe annet som skjer som det er verd å bruke penger og utstyr og tid på?

Det blir i tilfelle ikke lett. Da TV-sporten for noen år siden fikk beskjed om æå spare 1,3 millioner kroner (og det var endel mer enn samme beløp i dag) og måtet droppe overføringen fra det åpne franske mesterskapet i tennis, samt et svensk hestestevne, lot en meget kjent reporter følelsene slippe løs og uttalte til VG: "Det er som å slå ihjel sine egne unger".
Skal man først bedrive ord, konkurrerer dette om førsteplassen i klassen for enestående fintfølelse og treffende sammenligninger, med eks-underholdningssjef Harald Tusergs kommentar til Stavanger Aftenblad: "Melodi Grans Prix har jeg kalt musikkens Holocaust i og med at jeg flere ganger har sett det med sjokkartet vantro, noe jeg har grøsset over".
Vi møtes foran skjermen til VM.

1 kommentar:

  1. Fantastisk godt skrevet - jeg er hjertens enig i det meste du har hjertet i dagens blogg.

    SvarSlett