I dag var det mediebedriftenes Grand Prix. Opplagstall, opplagsfall, lesertall, kommentardill og –dall. ” Sorgen og gleden de vandrer til hope, lykke og ulykke kommer på rad” (Thomas Kingo). Mange lokalaviser gleder seg, tabloidene og storbyavisene gremmer seg.
Kurver forteller at utviklingen i det samlede papiropplag steg fra 1983 til 2000, mens det de siste årene har vendt tilbake til 83-nivået. Jeg tror ikke det stopper der. Noen (delvis dumdristige) spådommer:
• Nettavisene vil øke, de store regionavisene gå langsomt tilbake, farten litt avhengig av hvordan de forvalter sitt avispund.
• Gode lokalaviser vil få noe økning, mest for dem som ligger nær en stor avis som må ta hensyn til et stort nedslagsfelt.
• Dagbladet mister kulturleserne til Aftenposten og Morgenbladet, og vil på et tidspunkt bli gravlagt i sin nåværende skikkelse.
• Dagsavisen faller mellom alle stoler annonsemessig, og vil – dessverre, for det er en god avis - forsvinne, hvis den ikke for eksempel slås sammen med
• Klassekampen. Denne avisen er i fortjent fremgang, og dens stoff er ikke spesielt velegnet for nettformatet.
• Nr.2 avisene i Tromsø, Bergen, Stavanger, Skien og Moss får det tøft, overgangen til mer nettannonsering vil ramme disse relativt hardest. Noen av dem ryker. Det eneste interessante brudd med trendene er at Telemarksavisa støtt og sikkert nærmer seg markedsleder Varden.
• Nisjeavisene? Vil helt avhenge av kvalitet, evne til å treffe sitt mulige publikum med relevant stoff, en avis som ikke undervurderer leserne sine", sier redaktø.ren av Morgenbladet til Dagbladet."Alle ting har en foranderlig lykke" (Kingo)
NB: Ikke glem at vi er fremdeles et avislesende folk, over 8o pst leser minst en avis daglig. Og av dem som er under 30 er det klart flere som henter informasjon fra avis enn fra nett. Men Kingo har en advarsel: "Alle ting må, en gang forgå". Og selv om f.eks. VG papir taper terreng, har VG samlet på papir og nett 2 138 000 lesere i snitt i 2008. Det er det høyeste tallet noensinne. I 2008 nådde VG ut til 53,2 prosent av befolkningen. Det er en økning fra 50,8 prosent i 2007 og 49,2 prosent i 2006.
Var jeg redaktør i en større avis i dag, ville jeg forsterke forskjellen mellom nettutgave og papiravis, la nettet ta mesteparten av det som skjer, øyeblikket, det løpende Styrke papiravisens innsats for å finne frem nyheter som ikke ligger i dagen, overvåkningen av det som hender men ikke er stoff før noen graver det frem Prøve å finne ut hvordan portvokternes (30 – 50 år) interessefelt og verdensoppfatning kunne suppleres på begge sider av aldersskalaen, minne alle som gadd høre på at fremtiden er ikke uavvendelig men også er hva du gjør den til.
Men det beste jeg kunne gjøre, var nok å erkjenne med Predikeren at ikke bare alt, men alle har sin tid, trekke meg tilbake og minnes styreformann Thomas Watson i IBM, som i 1943 proklamerte at «Jeg vil tro det er marked i verden for kanskje fem datamaskiner», eller kanskje enda bedre grunnleggeren av Digital, Ken Olson, som i 1977 var sikker på at «det er ingen grunn til at noen skulle ønske å ha en datamaskin hjemme».
PS. Det er vel snart 20 år siden jeg besøkte USA og så på forskning når det gjaldt å utvikle "elektronisk avispapir", med total gjenbruk og muligheter for å knytte seg opp til ethvert abonnemensskrift.
Distribusjonskostnadene vil kunne reduseres enormt. "Sorgen forgå, gleden bestå"?
tirsdag 17. februar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Det skulle vært en fornøyelse å sett hva statistikken sier når det gjelder lørdags-bilagene. De er ikke ment for nettet. Større artikler-gjerne på flere sider med bilder og forklaringer. Om de leses eller om så store tekstflater rett og slett er for mye i disse tider. Er det slik at når folk leser større volumer tekst, så leser de bøker ? Mitt tips er på bakgrunn av din mening om Klassekampen: Jo større artikler(med kvalitet-innhold), jo lengre er holdbarheten som papirbasert avis.
SvarSlett