torsdag 3. februar 2011

Bjarte - god nok uten ball?

Hallo Kristin Halvorsen!'
Har du hørt om Bjarte Huse Olsen? Har noen av regjeringens stadig flere kommunikasjonsmedarbeidere lest dagens utgave av Stavanger Aftenblad? Har de gjort det, håper jeg du allerede skjønner hva jeg vil. Har de ikke, bør de snarest gjøre det og legge klippet øverst i bunken for ”Hvordan stimulere til fullføring av videregående og anskaffelse av studiekompetanse”.

Jeg har registrert at du viser stor entusiasme og vilje for å oppnå bedre tall enn de som forteller at av elevene som begynte på videregående i 2004, har bare 69 prosent fullført etter fem år. Jeg har lest at du har en klart uttalt ambisjon om at i 2015 skal 75 prosent av elevkullet som begynte nå i høst ha fullført.

Du la listen høyt da satset på barnehageplass for alle. Stor honnør for resultatet, mitt barnebarn som bor i nærheten av deg på Grünerløkka trives strålende, selv om han synes at det er lite uteplass til så mange barn. Foreldrene hans en enda mer fornøyd.

Nå håper jeg inderlig at du ikke river når listen ligger på 75 pst, og kan du nærme deg 80 bedre du sjansene i Valg2013. Men jeg minner om at Steinar Hoens norske rekord i høyde 2,36 fra 1994 står seg bedre enn Reform-94. Hvis vi ser tilbake på norsk skoleutvikling de siste 30-40 årene, så finner vi gjennomsnittlig én omfattende skolereform per tiår. I tillegg har skolen i samme periode vært preget av nærmest kontinuerlige, mindre reformer. ”Nye pålegg og nye organiseringer, kan gi katastrofe,” les her

Dette vet du selvfølgelig, men jeg tar det med av hensyn til allmennheten siden dette er et åpent brev. Arne Rettedal (også SV’ere kan lære av ham, selv om han var Høyre-mann, men i den lyseblå rogalandsutgaven som det er lett for oss Venstre-folk å samarbeide med) sa i sin statsrådtid at intet notat måtte være over en side. Dette blir dessverre litt lenger, men jeg haster – og setter deg indirekte i kontakt med Bjarte Huse Olsen . Les om hans viderverdigheter her

I kortform: Bjarte gikk ut av vgs i 2007, i 2010 ville han bygge opp kompetansen for å studere videre, Fikk beskjed om at han manglet engelsk og historie. Tok eksamen i disse fagene som privatist, tok kontakt med skolen, fikk beskjed om at dette så bra ut. Januhar 2011 spurte han etter vitnemål. Men det kunne han ikke få fordi man hadde sluttet å skrive ut vitnemål for Reform '94-elever ved årsskiftet 2010/2011. Og verre: Han manglet tre timer ballspill i andre klasse på elektro!

Så skal jeg spare deg for alle forklaringene fra to rådgivere – jeg trodde slike var opptatt av at detg ble gitt gode råd, i tide – om hvorfor Bjarte faller mellom flere reformstoler. Men jeg siterer kommentaren fra et meget vettugt menneske da jeg la lkenken til Bjartes sak ut på Facebook: ”Og så lurer politikarane på kva som gjer at berre to av tre går ut av vg med eksamen! Nå må det bli slutt på dette tullet!”

Kjære undervisningsminister, du og dine byråkrater er flinke med rundskriv. Går det ikke an å sende ut et kort skriv, med følgende tekst: "Bruk sunt vett, ikke lag unødvendige hindringer i løypa til videre studier.”

Drillo snakker om å være best uten ball, kanskje er Bjarte en av dem. Haqdde han vært bedre i regelrytteri, kunne han kanskej ha avløagt eksamen i hestepolo.

Før jul inviterte du i Rococosalen på Grand Hotel i Oslo alle landets fylkesordførere til samarbeid for å heve prosenten fra 69 til 75. Jeg går ut fra at Tom Tvedt var der. Han er en kunstner med håndballen, men jeg er sikker på at han synes det bør være mulig å få studiekompetanse selv uten de tre manglende balltimene fra 2.klasse på elektro.

Hvis en av dine tar kontakt med en av hans, og de attpåtil kan vise til det korte rundskrivet jeg antydet, burde det være mulig for Bjarte å komme videre – nå. Og komme inn på statistikken over dem med fullfør videregående skole.
Lykke til!


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar