tirsdag 5. juli 2011
Nei, ikke 9 millioner sykler
BEIJING: I 1979 sto jeg på Den himmelske freds plass og så alle syklistene som bølget over verdens største torg. Jeg husker at jeg tenkte: Hva skjer når bilen blir tilgjengelig for flere kinesere?
Forurensningen kan fortelle om det. Folk merker forskjell i luftkvalitet fra måned til måned. Halvparten av bilene i byen ble fjernet fra bybildet under OL.
I 1979 var det 70.000 biler i Beijing, nå nærmer tallet seg 5 millioner. Det selges 1000 nye biler hver dag, og biltrafikken tar kvelertak på den raskt voksende millionbyen.
I 1979 syklet 4 av 5 kinesere til jobben, i dag er tallet 1 av 6.
Mange av de som ennå sykler over Tiān'ānmén-plassen har et beskyttende munnbind. Det er nesten symbolsk. I historiebøkene har plassen et eget kapittel. Verden husker bildet
av den enslige studenten Wang Weilin som sto foran den mektige stridsvognen og tvang den til å vike. Det er 22 år siden tanks og soldater ble sendt inn for å få slutt på en massedemonstrasjon. Ingen vet om det var endel hundre eller noen tusen som ble drept. Ikke lenge etter ble partiformannen Zhao Ziyang fjernet fra alle sine stillinger, og han ble satt i husarrest til han døde i 2005.
Hendelsene på plassen hadde utspring i den reformvennlige og tidligere partileder Hu Yaobangs død. Over 200.000 studenter markerte her sin sorg da han ble begravet. Kravene handlet om økt frihet og demokrati. I tillegg var det en samlet kritikk mot korrupsjon i kommunisttoppen.
Det som skjedde i 1989 er ikke glemt. 4.juni i år var flere tusen – for det meste turister –samlet på Den himmelske freds plass. Blant de kineserne som var der, nektet mange i det hele tatt å innrømme at de kjente til historien. Alle besøkende måtte passere kontrollpunkter på vei til plassen. Lørdagsfilmen i 4.juni fortalte om hva som skjedde i Kina samme år som Europa opplevde et jubelår med frigjøring fra kommunismen.
I år er det 100 år siden denne plassen, 880 x 500 meter, ble åpnet for publikum, men dens historie er nesten 600 år gammel. Her ble folkerepublikken Kina erklært i 1949, her ligger den store Mao Zedong, her er monumentet for Folkets Helter, her er Folkets Store Sal, og her kan store markeringer samle en million mennesker.
I dag blafrer røde flagg overalt,
turister stimer inn og ut av Den forbudte by,
og Mao passer på oss.
Men syklistene passer han ikke på. Stadig færre sykler, og de som gjør det risikerer stundom livet,uten hjelm og med skjødesløse bilister som har overtatt de gamle sykkelveiene.
"There are 9 million bicycles in Beijing", synger Katie Melua. Blank løgn, sier damen i hotellskranken.
Jeg var ute i ettermiddag og opplevde at det er en risikosport å tro at grønt lys beskytter deg. Men langt i fra, hvis du ikke passer deg når noen gjør en u-sving midt på veien eller svinger til høyre, er det lett å bli et tall i en firesifret statistikk over årlig omkomne syklister i Beiing. (Fire av fotoene er privat)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
SvarSlettDo you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers
Also visit my blog post Is gynecomastiasurgical procedure any probable option to suit your needs?
whoah this weblog is fantastic i love studying your posts.
SvarSlettKeep up the great work! You recognize, a lot of individuals are
searching round for this information, you could aid them greatly.
Here is my site :: The most effective treat regarding gynecomastiaand just how it functions
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
SvarSlettI do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if
you aren't already ;) Cheers!
Take a look at my page The risks associated with gynecomastiasurgery
It's impressive that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our dialogue made at this time.
SvarSlettAlso visit my site :: Carry out normal treatment options work with " moobs " patients?