søndag 2. januar 2011

La Petter være Petter

”Tour de ski” eller ”På Tour med Petter”? Er Petter Northug ”en dårlig taper, barnslig, pussig og sær”? Så norske og svenske journalister ut som "idioter" (Expressen) da pressen presset seg sammen i snøværet utenfor en brakke der de norske utøvere skiftet og Petter lot seg intervjue gjennom et vindu? Når halvparten av de spurte i en undersøkelse mener at langrennssportens superstjerne slett ikke er noe forbilde, er det ”en knusende seier for alle som mener han egner seg dårlig som forbilde?

Rektor Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole mener det. Men her er jeg ikke på linje med det prektige ”idrettspolitisk korrekte” flertallet. La Petter få være Petter, det er trolig derfor han er så god. Han sier det han mener, han taper og vinner ikke med samme sinn – men han vinner. Og når han ikke gjør det, la ham få være sint og skuffet, slippe å møte 32 journalister som nesten alle skal vite ”hvordan han følte det”.

Så lenge Petter følger idrettens skrevne bud, er det OK. Hvis han opptrer unfair, ødelegger bevisst for en konkurrent, gjør en innersving der løypa tilsier ytre, skøyter der det skal være klassisk eller tar en heftig kveld på byen – da skal media og ledelse gjøre det klart at slikt tolereres ikke.

Selvfølgelig er det kjekt med fremragende idrettsutøvere som i ett og alt er forbilder.Men vi kan ikke alltid få kombinerte helter og dydsmønstre. Og mange ganger har jeg nok tenkt at når utøvere ytrer eller oppfører seg med åpenbar påholden penn, brenner inne med skuffelsen og ytrer seg i alminnelige, stundom nesten selvutslettende, vendinger, er det neppe disse som fremkommer i enerom. Petter Northug er ærlig på godt og vondt, vi bør kunne klare å leve med det selv om det ikke måtte korrespondere med vedtatte prektighetsidealer.

Journalister blir lett furtne hvis det norske flagget ikke går til topps der det uten kryss og b er spådd triumf. Hvis Petter ikke lykkes i skitouren, vil han nok finne mange negative ord i kommentarene, på samme måte som superlativene vil står i kø på oppløpssiden når han – som den eneste virkelige topputøver vi i dag synes å ha i herrelangrenn – tar frem Rykket eller staker seg de nødvendige centimetrene foran på målstreken.

Friske uttalelser på forhånd skaper fallhøyde – man kanskje er det de rå egenskapene som preger hans omgang med media og allmennhet som gjør at han også skaffer oss de ubetalelige gledesstundene.

Ikke fang villdyret Petter inn i et prektighetsbur. Jeg slutter meg uten videre til Dagbladets Gudleiv Forr når han skriver: ”Northug har tatt sin siste gullmedalje hvis vi gjør ham til husskiløper for Omsorgs-Norge”.

Og - kanskje vet Petter mer om markedsføring i idretten enn rektoren på Markedshøyskolen.



Blogglisten

28 kommentarer:

  1. For all del: Petter får være som han er for meg! Men jeg tillater meg å ikke like han, ikke synes han er noen "likandes" idrettsutøver, ikke heie på han, ikke oppleve at han gjør meg stolt over å være norsk, ikke oppleve at han stimulerer min glede over norsk vinteridrett - og irritere meg over det som - etter min mening - er alt for stor pressedekning av en furten og bortskjemt guttunge.

    Som du sier: Både Petter og jeg følger de skrevne reglene - resten er opp til hver og en av oss.

    SvarSlett
  2. Petter kan takke de samme journalistene for at han i dag tjener millioner på å være Petter, og da blir det feil å oppføre seg som en utilnærmelig idrettshelt. At han har stor fallhøyde vet han bedre enn de fleste, men det går faktisk an å oppføre seg tilnærmet normalt og være en stor idrettsutøver.
    Vi må heller ikke glemme at dette handler ikke om pressen og Petter. De er bare utsendt av oss for å fortelle hva som skjer i toppidrretten...
    i beste mening
    øe

    SvarSlett
  3. Jeg noterer meg at de to kommentatorene over (og sikkert flere av de neste) har latt seg lure av medias svartmalinger og ryktebørs om Petters oppførsel. Det er ikke noe godt forbilde å la seg dra etter nesen på den måten.

    Selv liker jeg ham ekstremt godt (og kan forsvare ham i timevis til manges irritasjon;-), men jeg har alltid hatt helt andre forbilder.

    Dermed ville jeg også svart nei på VG's spørsmål, noe som viser at VG ikke bare skriver, men også spør komplett idiotisk.

    SvarSlett
  4. Hei Thor Bjarne, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG, nederst på VG-forsiden.

    SvarSlett
  5. Petter har baller, og til helvete med alle de fattige grin ungene som gidder å bry seg!

    SvarSlett
  6. Petter tillater seg å gå forbi pressen uten kommentar, når det passer han. Det tolereres ikke og en nær samlet presse er nå ute etter å ta han, Quislinger. Det han gjorde alene i dag gjorde Hellner og en annen svenske sammen under OL, uten konsekvenser.

    SvarSlett
  7. Må bare si at Petter er ett stort forbilde for meg. Alle med konkurranseinstinkt vet hvordan det føles ut når noe man har trent for så lenge ikke går som ønsket. Egentlig har han nok mest lyst til å begynne å grine, men isteden for må han stå med 20 mikrofoner oppi ansiktet. Alle må få lov til å være dårlig tapere, værtfall den første timen etter tapet. Nå må alle gå i seg sjæl og tenke seg godt om. Hvordan hadde dere selv vært.

    SvarSlett
  8. Petter er en skamm for norske idrettsutøverer,
    en meir ufordrageleg person skal du leite lenge etter.Tåler ikke å tape.Kva trur han att han er.MØKKAMANN

    SvarSlett
  9. Petter er en unik dust som spiller på sine umodne gamle strenger.
    Bli voksen mann!!

    SvarSlett
  10. Petter er fortsatt en unge men uten bleier.
    Burde vel være råd for disse overbetalte trenerne å skolere denne fjompen en smule.

    SvarSlett
  11. Petter Northug er ei pingle!
    Han var vel fortsatt i bleiestadiet da Bjørn og Vegard var i støtet i årevis men noen må jo fortelle denne puslinge hvordan man skal oppføre seg og strukturere dagen og treningen.
    Hjelper ikke å stå fram i media og mene at han skal banke alt og alle i skisporet når faktum er at han er seigmannen selv i løypa. Udmykhet gutt!

    SvarSlett
  12. Petter Northug er helt super. Han er seg selv og får langrenn til å bli kjempespennende og morsom, gidder ikke å se på de andre egentlig når man ser hvor morsomt det kan være. Jeg ser tendensen til at han nå blir justert inn i såkalte normale rammer med Otto Ulseth i bakgrunnen som hvisker han i øret hva som egner seg å si, tragisk! Regner med at han ikke gidder mer etter VM, Janteloven lenge leve!!!

    SvarSlett
  13. Han är en stor skithög , som fått stryk varje dag i touren , va gött Hellner lekte hem spurtpriset

    SvarSlett
  14. Kansj petter skal gå for island i stedet. Så sliper han å bli kritiser av sine egene.

    SvarSlett
  15. Helt enig, la Petter være seg sjøl, han er rå. Media ødelegger gutten.Er virkelig synd at han skal bli kritisert på denne måten av sine egne.

    SvarSlett
  16. Petter er en apekatt. Bytt ham ut med den mere kjente Julius.

    SvarSlett
  17. Her var det mange apekatter som uttaler seg om ting de ikke skjønner, skyldig IQ? Petter er helt topp, super!

    SvarSlett
  18. Hva skal en si om pressen, som bare er ute etter store oppslag med store overskrifter og derfor skriver bare for å selge, men tar ikke hensyn til hvordan det virker på utøver.

    Når skal vi få en oppegående presse som tar tak i de virkelige nyhetene som en må inn på Internett for for å finne.

    SvarSlett
  19. Jo tøffere Petter er i kjeften, jo bedre går han på ski. Han har ikke yppet seg så veldig i år, og resultatene er heller ikke hva de pleier.

    Petter Northug kan få si hva han vil, til hvem han vil akkurat når det passer han. Når løpet går så har han ikke mikrofon, og alt jeg bryr meg om er om vinneren har Norsk flagg på brystet.

    Medaljesermoniene ser jeg aldri, så han kan komme så sent han vil for meg, og han kan gå i dongeribukse og boblejakke for meg...

    Stå på Petter!

    SvarSlett
  20. Han minner meg på mange måter om meg selv, han har enorme baller. Folk som ikke har enorme baller sjæl bruker tid på å kritisere dem som har.

    - Jeg er gud!

    SvarSlett
  21. Jeg er stolt av å være norsk på grunn av petter! Det er utrolig lett for alle dere tapere der ute som ikke eier konkurranse instinkt å kategorisere han som en idiot. Til alle dere som hater han på grunn av hans oppførselvil jeg gjerne si noen ord : hvis dere noen gang jobber hardt for å "vinne" noe og ikke holder mål vil dere forstå hva jeg snakker om. Dette er jo selvfølgelig vanskelig å forstå for noen som aldri har oppnådd noe!

    Heia Petter! Du er original!

    SvarSlett
  22. Nortug ropte "barneskirenn " da'n vant for en tid tilbake. Nå,da han innser med skrekk at han nå får "bank" ,svarer han med å være ufin, heslig, arrogant. Send ham tilbake til krets'n
    så han får vinne sine "barneskirenn". Kom tilbake når du er blitt en komplett idrettsutøver og sundt forbilde for kommende skiløpere.

    SvarSlett
  23. Petter er norges svar på Zlatan Ibrahimovich.
    Begge 2 er to arrogante klyser, men de er utrolig dyktige i det de foretar seg.

    Jeg irriterer meg grønn over begge, samtidig som jeg beundrer de for deres dyktighet.

    SvarSlett
  24. Et lite tankekors-hva hadde norsk herrelangrenn vært uten Petter?Omtrent ingenting!Hadde folk giddet å se på Touren uten Petter?Nei-75 % hadde vært vekke.At teoretikere som rektor Blindheim kritiserer Petter har null betydning-Petter er den han er-og de fleste som elsker sport elsker Petter-så får surpomper som Alsgaard og Ulvang mene hva de vil.

    SvarSlett
  25. Ser av innleggene at enten så er Petter en dass eller en fantastisk selvstendig utøver. Han er vel kanskje noe mitt i mellom eller begge deler. Alle kan ikke være som Oddvar Brå eller Bjørn Dæhlie. Men aldri har vel medie interessen vært høyere. Og derfor så hauser media dette mer opp. Petter trenger antakelig mer hjelp med å håndtere pressen og råd hva han skal si og gjøre i de forskjellige situasjonene. Far´en er vel ikke helt den rette der. Så viser Petter at han ikke er en monster utøver, men en som kan feile en gang i bandt han også. La Petter være Petter på godt og ondt, så får vi bare leve med at det stormer rundt han. Han er for tiden vår eneste norske mannlige utøver, som kan komme på pallen. Alle må ikke være i A4 format. Stå på Petter!!! Jeg synes du er tøff!!!

    SvarSlett
  26. Noe så kjedelige personligheter som Bjørn Dælie og Vegard Ulvang skal du lete lenge etter! Jeg priser herren over at vi har Petter!!!!

    SvarSlett
  27. Nå er det da stor forskjell på en tøffing og et rasshøl. for meg err Petter Northug en sutrende dritunge.

    SvarSlett
  28. låt petter hålla på som han vill.
    det kommer att visa sig vad det blir av honom.
    han kommer att få det han förtjänar att få.

    norge har haft så många stora skidstjärnor genom tiderna.
    de har aldrig behövt göra som petter.
    de har bara satt på sig skidorna och åkt och visat vem som är bäst i världen.
    precis så som en riktig skandinav gör.

    SvarSlett