«Fordelen med et partiprogram er at man slipper
å tenke», sier et svensk ordtak. Etter å ha vært med i Venstres programarbeid
foran stortingsvalget i 2013, synes jeg ikke det holder. Og jeg er ikke helt
enig med Henrik Ibsen når han sier at «Et parti, det er liksom en kjøttkvern,
det; det maler alle hodene sammen til en grøt; og derfor så blir de også
grøthoder og kjøtthoder, alle i hop!».
Men uansett – i dag legger Venstre frem
førsteutkastet til neste års valgprogram, komitélederem Guri Melbye var allerede i Politisk kvarter og la frem noe av innholdet.
Jeg er heldig som har fått tatt del i prosessen. Når jeg sier førsteutkast, er det i trygg forvissning om at etter høringsrunden i først lokal- og fylkespartiene, og siden en livlig landsmøtedebatt, så vil programmet på noen av punktene se annerledes ut. Demokrati er en slitsom sak, det hadde vært enklere uten velgere.
Jeg er heldig som har fått tatt del i prosessen. Når jeg sier førsteutkast, er det i trygg forvissning om at etter høringsrunden i først lokal- og fylkespartiene, og siden en livlig landsmøtedebatt, så vil programmet på noen av punktene se annerledes ut. Demokrati er en slitsom sak, det hadde vært enklere uten velgere.
Det har vært en interessant prosess, ikke minst
for en som i 36 år var mer opptatt av å analysere, kommentere og kritisere politiske
manifestasjoner. Jeg har lært mye.
Det allmenne synet på partiprogrammer, ble hos eventyrfortellerne (akkurat!) Asbjørnsen og Moe uttrykt slik: «Men det er artig det en lover; om en holder det til jul,
så er det inte sagt en holder det til mikkelsmess». Det handlet hverken om
Bondevik II eller de rødgrønne. Men ingen har flertall alene, ingen kan få
igjennom alt. Poenget er å erkjenne - og si offentlig at dette vil partiet arbeide for, og havner
man i regjering vil små og litt større nederlag melde seg.
Utgangspunktet for det sosialliberale programarbeidet vårt var greit:
Enkeltmennesket. Samfunnet skal bygges nedenfra, med sterke
fellesskapsinstitusjoner som sikrer frihet og muligheter for alle, uten å frata
den enkelte ansvar. Lokaldemokratiet skal styrkes gjennom maktoverføring fra stat til lokale folkevalgte
organer Kommunene må ikke bli gisler for nasjonal detaljplanlegging. Statsmakten bør respektere begrensningene i sin egen makt, og legge til rette for at
borgerne kan leve frie liv, uten ubegrunnet mistanke og overvåkning. Et samfunn
som er åpent, desentralisert og mangfoldig, gir best rom for personlig frihet
innen fellesskapets rammer. Frihet handler ikke først og fremst om fravær av
tvang eller statlig innblanding. Det
handler om å skape muligheter for utfoldelse for alle.
Så langt,
så godt, så 17.mai med hornmusikk, blafrende flagg i vårvinden, bunader og
bjørkeløv. Men dette er basiskosten i det valgmåltiden vi skal servere, et
koldtbord med noe for alle. Reindrift i Finnmark, svømmeopplæring for alle,
skal vi legge ned opplysningskontorene for kjøtt for i det store perspektivet å
bli mer miljøeffektive? Fjerne arveavgiften? Og hva med å øke bevilgningene til
oppgradering og nyanskaffelser av forskningsmessig infrastruktur, vitenskapelig
utstyr og til vedlikehold av bygningsmasse? Nasjonal minstelønn?
Noen områder er viktigere for
Venstre enn andre. Vi tar ansvar i klimapolitikken. Fordi kloden trenger det,
og fordi fremtidens velstand forutsetter det. Hvilke konkrete tiltak fremmer dette?
Vi er opptatt
av skole, i forrige periode stor jeg selv på talerstolen i Stavanger bystyre og
forkynte at nøkkelen til en bedre skole
er ikke flere rapporter og mindre undervisningstid for den enkelte. Svaret kan
uttrykkes i ett ord: Læreren. I dag har
samfunnets mange krav gjort at bare halvparten av tiden kan brukes til det lærerne
kan. Hva er innenfor realistiske rammer mulig å meisle ut i konkrete forslag,
som er noe mer enn en lang, uprioritert ønskeliste?
Er det
rettferdig at arbeidstakere som er syke i en
kort periode får full lønn, mens det gis 67 % kompensasjon til dem som er varig
syke og ikke i stand til å sikre sin egen økonomi gjennom lønnet
arbeidsinnsats?
Hvorfor i all verden
skal vi ha en taxfree-ordning som gir mest fortjeneste til dem som reiser mest?
Burde vi kanskje heller få en flyskatt, jo lenger du flyr, dess mer betaler du
i miljøavgift (jeg kjenner en som klart ville få redusert lommebok-innholdet dersom
en åpenbar ulogisk og urettferdig ordning ble fjernet). Men uansett hva de små
bukkene sier som vandrer over broen, vil
nok de store Bukkene Bruse i Finansdepartementet avvise alle forsøk på endring
av noen som bringer penger inn i statskassen.
NAV-reformen
var et riktig grep, men har økt fokus på like tjenester fjernet
handlingsrommet for gode lokale løsninger rundt den enkelte? Hvordan får vi til
endret dette?
I Venstre har vi snakket mye om grønn skatt de
siste årene, å legge om fra skatt på arbeid til skatt på miljøskadelig
atferd. Vi tror at dette vil gjøre det mer lønnsomt å arbeide og investere i
norske bedrifter og arbeidsplasser, og mindre lønnsomt med forbruk og
forurensing. Men hvordan få det til i praksis?
Mange av oss er bekymret over et økende dokumentasjons- og kontrollregime i
mange deler av offentlig sektor, spesielt i helse-, skole- og
universitetssektoren. Mye tid og krefter går med til administrasjon og
byråkrati. Hvordan kan vi begrense
skjemaveldet også for offentlig ansatte, innenfor rammen av et åpent samfunn?
Er det mulig å få gjort noe med detaljstyring, byråkratiske kontrollsystemer og omfattende
dokumentasjonskrav? Det legges for liten vekt de ansattes vurderingsevner som
fagpersoner. Mange forhåndsdefinerte mål og sterke rapporteringskrav skaper
lett en situasjon der de sakene som tar kortest prioriteres over de
vanskeligste og viktigste. Dermed kan vanskelige, men svært viktige saker bli
liggende.
Samfunnet trenger styringssystemer som fremmer,
ikke hindrer, kreativitet og initiativ og oppfinnsomhet. Mon ikke målstyringsprinsippet
har lidd et lite forlis? Få, overordnede og forståelige mål er viktigere enn
dagens målinflasjon.
Problemstillingene
er nesten uendelige. Men vi starter ikke på bar bakke, prinsipp-programmet ligger der, stortingsvalgprogrammet for inneværende
periode likeså. Sammen med alle innlegg fra Trine Skei Grande og Borghild
Tenden, to av de mest arbeidssomme på Tinget, en gruppe som hadde fått plass i
en gammel telefonkiosk. Det dukker opp notater fra rådgivere, og de 12 komitémedlemmene
har sin bagasje fra kommunestyre og fylkesting, miljøarbeid, skole og mer
generell samfunnsinteresse.
Jeg er komitéens
eldste, 74, den yngste er langt nede på 20-tallet, svært mange under 40. Og de
tenker prinsipielt. Kanskje i meste laget, av og til. Rådgivere i partiapparat
og Storting har en imponerende oversikt på det meste, husker forslag og
innlegg, passer på at vi ikke motsier det partiet har uttrykt tidligere, med
mindre vi bevisst ønsker å endre på noe. Og det gjør vi – heldigvis. Svarene på
vanskelige spørsmål er ikke nødvendigvis de samme i 2012 som de var for fire år
siden.
I løpet av
våren ble programmet langsomt vårt eget (lånt av Nordahl Grieg) før det gikk til
ymse eksperter for faktakontroll og kritisk vurdering av om våre resonnementer
holder i realismens grå lys (uten glødetråd).
Vi er inne i en usikker verdensøkonomi, nærmest
med krise i deler av euroområdet. Norge vil
påvirkes mer enn mange tror. Konkurranseutsatte næringer er mer og mer utsatt. Det
blir stadig flere av oss for hver yrkesaktiv – for mange er utenfor arbeidslivet.
Det manifesteres litenvilje til å være i forkant av utviklingen, offentlig
sektor og byråkratiet vokser.
Venstre har på langt nær alle svarene. Ingen har
det, selv om det hender at noen oppfører seg som om de skulle ha det. Men vi
har lyst til å være med på å møte utfordringene. Hvordan komme over i
kunnskapssamfunnsøkonomien, få en miljø og energireform som innfrir klimamålene,
reformere velferdsstaten, skape grobunn for vekst og velferd, sikre trygghet og
frihet i offentlighet og samfunn (unnskyld, det blir alltid litt slagordpreget
når politikk skal fremstilles i kortform).
Blir nok bra. Er ovebevist om at det ikke er de eldste som bremser nytenkning her i gården...
SvarSlett