«Kirken har
gjennom mange hundre år gjort livet vanskelig for folk ved at syndsbegrepet er
brukt på en nyansert måte».
Vårt Land skriver dette på lederplass i dag. Bakgrunnen er at biskop emeritus Odd Bondevik (71) og kateket Wenche Yamamoto (67) ventet på hverandre i 25 år før de giftet seg i sommer. Hvorfor? Noens oppfatning av at man ikke kan gifte seg med en fraskilt. Som Yamamoto sier: «Møre er et konservativt bispedømme. Vi så for oss overskriftene om biskopen som giftet seg med en fraskilt kvinne. Ingen av oss ville utsette barna mine for det.» De synes at «Gud har hatt en krokete vei med kjærligheten vår.»
Vårt Land skriver dette på lederplass i dag. Bakgrunnen er at biskop emeritus Odd Bondevik (71) og kateket Wenche Yamamoto (67) ventet på hverandre i 25 år før de giftet seg i sommer. Hvorfor? Noens oppfatning av at man ikke kan gifte seg med en fraskilt. Som Yamamoto sier: «Møre er et konservativt bispedømme. Vi så for oss overskriftene om biskopen som giftet seg med en fraskilt kvinne. Ingen av oss ville utsette barna mine for det.» De synes at «Gud har hatt en krokete vei med kjærligheten vår.»
En del kristne finner belegg i Bibelen for at gjengifte ikke kan godtas. Men
mellommenneskelige forhold er stadig gjenstand for forandringer og meningsforskjeller. Derfor bør vi nærme oss menneskers forskjelligartede virkelighet med ydmyk respekt.
Enkeltord fra Bibelen brukes av noen som belegg for sine menneskebud. Men det er bare i lys av hele Bibelen at vi kan se hva det enkelte ord betyr. Det er bare gjennom det prismet som Kristus selv er, at vi får lys over Ordet og at Skriften blir klar nok.
Mange prester vier nå fraskilte, til tross for at Jesus setter tydelige grenser. Det er umulig å lese bibeltekstene om skilsmisse og gjengifte i en slik situasjon uten å forholde seg til de spørsmålene som reises i mange menneskers liv. Skrifttolkningen har skjedd og skjer i en sammenheng der stadig flere av ulike grunner ikke makter å leve opp til høye idealer for samliv. Det er blitt tydeligere hvordan det å fastholde en restriktiv holdning vil kunne innebære store belastninger for dem som føler de kommer til kort i forhold til idealene. Slike trekk har vært med på å gi klangbunn for kirkens tolkning av bibeltekstene om skilsmisse og gjengifte.
Det er en alvorlig utfordring for kirken at så mange oppfatter den først og fremst som forvalter av bestemte normer. Det er alltid trist når noen opplever seg som tvunget til å distansere seg fra kirken fordi de får inntrykk av at den legger mer vekt på lovens krav enn på evangeliets løfte og fellesskapet som følger av det. De kjenner seg utestengt og uverdige av et prektighetsideal som er alt annet enn evangelisk. Derfor trekker de seg tilbake fra kirke og kristendom med en følelse av å være uønsket og mislykket.
Det har også
bidratt til at kirken i visse spørsmål har forandret mening. endringer som har
funnet sted i kirken i holdningen til slaveri, i synet på kvinners posisjon i
familie, menighet og samfunn, og i forhold til skilsmisse og gjengifte. Vi har grepet Jesu budskapbedre ved ny skriftbruk.
Ingen leser Bibelen uten briller. Vi har alle vår egen historiske, kulturelle, kjønnsmessige og konfesjonelle bagasje. Ulike erfaringer, ulike uttrykk og ulik teologi kan lære oss å sette pris på vårt eget og å erkjenne at det er riktig at vi ikke har skjønt alt, men forstår stykkevis og delt. Vi ser og hører ut fra våre egne forutsetninger. Historien bør vise at holdninger som er blitt utlagt som konsekvenser av ”Guds klare ord”, må revideres fordi man i likhet med Peer Gynt ”kom senere hen til andre resultater”.
Ingen leser Bibelen uten briller. Vi har alle vår egen historiske, kulturelle, kjønnsmessige og konfesjonelle bagasje. Ulike erfaringer, ulike uttrykk og ulik teologi kan lære oss å sette pris på vårt eget og å erkjenne at det er riktig at vi ikke har skjønt alt, men forstår stykkevis og delt. Vi ser og hører ut fra våre egne forutsetninger. Historien bør vise at holdninger som er blitt utlagt som konsekvenser av ”Guds klare ord”, må revideres fordi man i likhet med Peer Gynt ”kom senere hen til andre resultater”.
Kirken skal
ikke tilpasse seg ethvert skifte i kultur og samfunn. Også i saker hvor kirken
har forandret syn, forblir Skriften en kritisk prøvende norm.
Men det som tidligere ble oppfattet som et entydig ”Guds ord”, er blitt modifisert og nyansert slik at det er åpnet for en ny holdning og praksis. Det legges mer vekt på andre tekster enn de som tidligere sto sentralt i refleksjonen over et bestemt spørsmål, og vekten av andre deler av bibelmaterialet får dermed betydning for hvordan teksten skal forstås. Når en i ettertid likevel ser at bibeltekstene har klare åpninger for endring, er det en innsikt i tekstene som ble vunnet nettopp som en del av selve endringsprosessen.
Kirken er en størrelse som lever midt i menneskenes historie. Samtidsperspektivet har vært en nøkkel som åpnet Skriften. Slik ble nye sider ved budskapet oppdaget og konkretisert. Slik ble kirken i stand til å reflektere over nye sosiale og kulturelle situasjoner. I dialog med og under innflytelse av verdier og forståelsesmønster leses teksten med litt andre øyne.
Bibeltekster gjenspeiler sin samtids sosiale strukturer, institusjoner og holdninger. I dag er det større oppmerksomhet knyttet til hvordan tekstenes råd og formaninger ble påvirket av ulike sosiale og kulturelle forhold. I arbeidet med å forstå disse tekstene hører det derfor med å vurdere hvordan sosiale strukturer og kulturelle mønstre som den gang var utbredte og innflytelsesrike, er blitt endret og brutt opp under nye livsbetingelse.
Men det som tidligere ble oppfattet som et entydig ”Guds ord”, er blitt modifisert og nyansert slik at det er åpnet for en ny holdning og praksis. Det legges mer vekt på andre tekster enn de som tidligere sto sentralt i refleksjonen over et bestemt spørsmål, og vekten av andre deler av bibelmaterialet får dermed betydning for hvordan teksten skal forstås. Når en i ettertid likevel ser at bibeltekstene har klare åpninger for endring, er det en innsikt i tekstene som ble vunnet nettopp som en del av selve endringsprosessen.
Kirken er en størrelse som lever midt i menneskenes historie. Samtidsperspektivet har vært en nøkkel som åpnet Skriften. Slik ble nye sider ved budskapet oppdaget og konkretisert. Slik ble kirken i stand til å reflektere over nye sosiale og kulturelle situasjoner. I dialog med og under innflytelse av verdier og forståelsesmønster leses teksten med litt andre øyne.
Bibeltekster gjenspeiler sin samtids sosiale strukturer, institusjoner og holdninger. I dag er det større oppmerksomhet knyttet til hvordan tekstenes råd og formaninger ble påvirket av ulike sosiale og kulturelle forhold. I arbeidet med å forstå disse tekstene hører det derfor med å vurdere hvordan sosiale strukturer og kulturelle mønstre som den gang var utbredte og innflytelsesrike, er blitt endret og brutt opp under nye livsbetingelse.
Kirken har
forsømt seg, og i forkynnelsen latt være å vise for menigheten at det faktisk
er mulig å tolke og tyde skriften på forskjellig måte. Det er viktig at Bibelen
ikke blir en uinteressant bok for de stadig flere som er lært opp til å tenke
kritisk.
(Noen av resonnementene om skriftforståelse og skriftbruk bygger på uttalelse fra Den norske kirkes lærenemnd i sak reist av Møre biskop 2006)
(Noen av resonnementene om skriftforståelse og skriftbruk bygger på uttalelse fra Den norske kirkes lærenemnd i sak reist av Møre biskop 2006)
Hmmm,
SvarSlettsånn går det når en vandrer rundt på trådene. Rett som det er ligger det en vase en kan snuble i:-)
Har forfatteren noengang grublet på hvorfor en angivelig allmektig, allvitende og allgod gud velger(sic) å være "historisk". Altså at han/den velger å "avlevere den moralske kokeboken" på ETT gitt tidspunkt, for så å overlate alle andre senere revisjoner til angivelige skrøpelige mennesker?
En trenger på ingen måte være allvis for å predikere de (med nøvendighet) følgende skismene, og de uhorvelige mengdene lidelsene dette har forårsaket!
(Og for øvrig som de sikkert selv innser: hvorav den biskopale dyd fremstår som nokså infinitesimal):-)
Cassanders
In Cod we trust
Er dette egentlig mer enn tragisk? At det er det personlig tragisk er nå så, men tenk å la seg styre av en så meningsløs og tilfeldig «lov»? «Kristendom», det udefinerbare, er som all annen religion, menneskeskapt, og brukes til å plage menneskene. Tatt kristendommen og «gud» på alvor, er den, og «han», jo ikke annet enn umoralske plagere. Dramatisk og forferdelig er jo at det skal pøses ut millioner av skattepenger til å tilsette folk for å propagandere for dette vrøvlet. Takke meg til at dere nå er fratatt muligheten til formelt å straffe folk med tortur og død, men dessverre ikke psykisk. Religionenes ofre fyller jo de psykiatriske sykehusene. På en måte er det tilfredsstillende at det rammer en av dere sjøl, som tidligere biskop Bondevik, men jeg unner ingen mennesker en slik skjebne som er forutsatt i religionen deres. Slik er det å være «gudløs», og «fritenker». Brennes på bålet?
SvarSlett