«Byråkratiet gjør for dårlig
arbeid», het det i en overskrift i forrige uke. Men er det sikkert at det alltid
er byråkratenes skyld? Politiseres embetsverket? Hender det altfor ofte at
politikere signaliserer sterkt både hva slags resultater de ønsker av
oppdragsforskning og av saksbehandlingen i departementene – at de får det som
de spør om, gjemmer seg bak dette og kaster et kamuflasjeteppe av saklighet og
solid saksbehandling over politiske
kjepphester?
«Vårt byråkrati er et forbilde for resten av verden» (professor Harald Balderheim, Institutt for statsvitenskap). «Et veldrevet byråkrati er et av de viktigste konkurransefortrinnene Norge har» (Per Lægreid, professor, Universitetet i Bergen).
Det er som å høre sosiologen, historikeren og filosofen Max Weber (1864-1920) når han postulerer at byråkratiet er den mest effektive styringsformen i moderne, industrialiserte samfunn. Eller psykologen og filosofen Ingjald Nissen (1896-1977): «De fleste angrep på et byråkrati faller til jorden som maktesløse, subjektive påstander».
Norsk byråkrati har gjennom om årene vært en svært viktig grunnstein i norsk samfunnsbygging. Norske byråkrater gjør gjennomgående en samvittighetsfull og svært nyttig jobb. Men – er det slik at politikerne i stadig større grad styres av mediehverdagen? At ønsket om oppmerksomhet fører til at øyeblikkets politikerkrav gir lite rom for refleksjon og langsiktig tenkning i departementene? At utspill som forsøksvis skal demonstrere handlekraft ikke er godt nok forankret i solid byråkratisk utredning?
Departementene skal være faglige sekretariat for politisk ledelse. Ikke et politisk sekretariat. Og slett ikke et partis sekretariat. De skal aldri gå på akkord med sin faglige uavhengighet. Embetsverket har rett og plikt til å si at nok er nok når politikerne setter den faglige integriteten i fare. Vi har sett eksempler det siste året på hvordan at systemet ikke har fungert slik, og hva som da kan skje.
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), har gjennomgått departementenes utredningsrutiner. Resultatet er nedslående.
Kan det tenkes at institusjonsflyttinger, tunnel- og veiprosjekter, sykehussammenslåinger o.l. iverksettes for raskt, underkalkuleres, ikke er særlig konkrete om økonomiske og administrative konsekvenser?
Politikere skal styre, ikke byråkrater. Men allmennheten, samfunnet, er ikke tjent med at skillelinjene mellom byråkrati og politikk blir mer utydelige. Mon ikke denne problematikken bør undersøkes og vurderes av et - bredt sammensatt - utvalg.
Utredningen som det er vist til, fikk i Klassekampen overskriften «Byråkratane vert slakta». Slik jeg leser den, må også politikerne under kniven.
Svært mange byråkrater er kunnskapsrike og oppriktig engasjert i det arbeid de holder på med. Og de har en høy moralsk standard. Byråkratiets begrensninger oppstår der det skal håndtere en virkelighet som defineres av skjønn og normative vurderinger. Byråkratiet forsvarer stundom status quo langt ut over det tidspunkt da quo har mistet sin status. Når det mangler fleksibilitet innen reglenes stundom litt uklare grenser, mister byråkratiets klare fordel noe av sin kraft.
Men viktigere: Politikerne har utviklet et rettighets-, lov- og kontrollsamfunn . Dette innebærer flere byråkrater, økt byråkrati. Og - først og fremst - lover og regler utformet på en slik måte at de er vanskelige å forstå. Innbyr til bruk av skjønn. I en del saker burde sjefer ha sendt sakspapirene videre stemplet "BSF – Bruk Sunn Fornuft". Hadde dét skjedd i større utstrekning, hadde man redusert den inflatoriske bruken av nedsettende skjellsord om offentlig sektor og tungvint saksbehandling. Byråkrater er nok heller ikke alltid klar over hvordan lover og regler er utformet på en slik måte at de er vanskelige å forstå.
«Vårt byråkrati er et forbilde for resten av verden» (professor Harald Balderheim, Institutt for statsvitenskap). «Et veldrevet byråkrati er et av de viktigste konkurransefortrinnene Norge har» (Per Lægreid, professor, Universitetet i Bergen).
Det er som å høre sosiologen, historikeren og filosofen Max Weber (1864-1920) når han postulerer at byråkratiet er den mest effektive styringsformen i moderne, industrialiserte samfunn. Eller psykologen og filosofen Ingjald Nissen (1896-1977): «De fleste angrep på et byråkrati faller til jorden som maktesløse, subjektive påstander».
Norsk byråkrati har gjennom om årene vært en svært viktig grunnstein i norsk samfunnsbygging. Norske byråkrater gjør gjennomgående en samvittighetsfull og svært nyttig jobb. Men – er det slik at politikerne i stadig større grad styres av mediehverdagen? At ønsket om oppmerksomhet fører til at øyeblikkets politikerkrav gir lite rom for refleksjon og langsiktig tenkning i departementene? At utspill som forsøksvis skal demonstrere handlekraft ikke er godt nok forankret i solid byråkratisk utredning?
Departementene skal være faglige sekretariat for politisk ledelse. Ikke et politisk sekretariat. Og slett ikke et partis sekretariat. De skal aldri gå på akkord med sin faglige uavhengighet. Embetsverket har rett og plikt til å si at nok er nok når politikerne setter den faglige integriteten i fare. Vi har sett eksempler det siste året på hvordan at systemet ikke har fungert slik, og hva som da kan skje.
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), har gjennomgått departementenes utredningsrutiner. Resultatet er nedslående.
·
Gjennomfører
sjelden eller aldri samfunnsøkonomiske kostnadsanalyser.
·
Kamuflerer»
kostnader og konsekvenser gjennom ulike
«retoriske grep».
·
Departement
utreder ikke andre alternativer dersom
de føler at politikerne har bestemt seg
på forhand.
·
Embetsverket
får kortere frister, og avgjørelser blir
tatt på et tidligere tidspunkt.
·
Statsministerens
kontor (SMK) får en stadig viktigere rolle for å få til konsensus i saker der
departementene er uenige. Dette kan bety at Regjeringen ikke blir kjent med
eventuelle innsigelser og motforestillinger som kan ha blitt fremført på et
tidligere tidspunkt.
Kan det tenkes at institusjonsflyttinger, tunnel- og veiprosjekter, sykehussammenslåinger o.l. iverksettes for raskt, underkalkuleres, ikke er særlig konkrete om økonomiske og administrative konsekvenser?
Politikere skal styre, ikke byråkrater. Men allmennheten, samfunnet, er ikke tjent med at skillelinjene mellom byråkrati og politikk blir mer utydelige. Mon ikke denne problematikken bør undersøkes og vurderes av et - bredt sammensatt - utvalg.
Utredningen som det er vist til, fikk i Klassekampen overskriften «Byråkratane vert slakta». Slik jeg leser den, må også politikerne under kniven.
Svært mange byråkrater er kunnskapsrike og oppriktig engasjert i det arbeid de holder på med. Og de har en høy moralsk standard. Byråkratiets begrensninger oppstår der det skal håndtere en virkelighet som defineres av skjønn og normative vurderinger. Byråkratiet forsvarer stundom status quo langt ut over det tidspunkt da quo har mistet sin status. Når det mangler fleksibilitet innen reglenes stundom litt uklare grenser, mister byråkratiets klare fordel noe av sin kraft.
Men viktigere: Politikerne har utviklet et rettighets-, lov- og kontrollsamfunn . Dette innebærer flere byråkrater, økt byråkrati. Og - først og fremst - lover og regler utformet på en slik måte at de er vanskelige å forstå. Innbyr til bruk av skjønn. I en del saker burde sjefer ha sendt sakspapirene videre stemplet "BSF – Bruk Sunn Fornuft". Hadde dét skjedd i større utstrekning, hadde man redusert den inflatoriske bruken av nedsettende skjellsord om offentlig sektor og tungvint saksbehandling. Byråkrater er nok heller ikke alltid klar over hvordan lover og regler er utformet på en slik måte at de er vanskelige å forstå.
Det er politikerne som er ansvarlig for det offentlige
systemet, som møter oss med en murvegg av regler, reguleringer, fortolkninger
og saksbehandlere, et system hvor den lille mann ofte er maktesløs. Politikerne
har sitt ansvar eksempelvis for at statens barnevern bruker tilsynelatende sine
midler på et byråkrati som eser ut med jurister, økonomer og BI-utdannede folk.
De barnevernfaglige profesjonene oppleves stadig mer som tjenere for den nye
maktstrukturen. Det er politikerne som gjennom krav og vedtak har ansvaret for
at byråkratiet er i ferd med å ta kvelertak på skolen ved bl.a. å produsere virkelighetsfjerne
skriv med et tåkeleggende språk.
Byråkrati utløser sjelden kreativitet, skapertrang,
innovasjon. Det burde noen ganger vise
større iver for stimulere dette, skape arbeidsglede, i stedet for å kjøre på
høyeste reguleringsgear. Og det som aldri fremkommer i noe regnskap, er det tap
av tillit og engasjement som mange ansatte føler når byråkratiet oppfattes som
tvangstrøyer.
Ikke sjelden innbyr lover og regler til bruk av skjønn. I en
del saker burde sjefer ha sendt sakspapirene videre stemplet "BSF – Bruk
Sunn Fornuft". Hadde dét skjedd i større utstrekning, hadde man redusert
den inflatoriske bruken av nedsettende skjellsord om offentlig sektor og
tungvint saksbehandling.
Ja til byråkrati som en måte å organisere forvaltningen på.
Ja til stat der det trengs av hensyn til fellesskapet og enkelte overordnede
prinsipper. Nei til lovgivings- og reguleringsvilje utover det nødvendige. Ja
til subsidaritetsprinsippet - beslutninger må fattes på lavest mulige effektive
nivå. Nei til et selvforsterkende byråkrati, nei til møte-, seminar- og
konferanseelskere. Nei til paragrafryttere med skylapper på kjepphestene.
Ja til mer vekt på de frivillige fellesskap som må få blomstre i et samfunn preget av frihet og åpenhet. Ja til kritiske spørsmål om nytten av enhver evaluering, måling og kvalitetssikring. Nei til rapporter som ingen leser. Ja til den grunnleggende diskusjonen om veto- eller forkjørsrett i forhold til samfunnsfellesskapets godt begrunnede prioriteringer.
Ja til mer vekt på de frivillige fellesskap som må få blomstre i et samfunn preget av frihet og åpenhet. Ja til kritiske spørsmål om nytten av enhver evaluering, måling og kvalitetssikring. Nei til rapporter som ingen leser. Ja til den grunnleggende diskusjonen om veto- eller forkjørsrett i forhold til samfunnsfellesskapets godt begrunnede prioriteringer.
Ja til en åpen vurdering av spørsmålet om statens makt kan
innskrenkes og større ansvar overføres til kommunene – hvis det kan bli færre
av dem.
Og altså – ikke skyt på de byråkratiske pianister der skytset
bør rettes mot de politiske komponister
med verker i dur og moll og mange kryss og b.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar