Så du skuespillet «90 metersbakken»? Jo Nesbø skriver der om en
voksen mann som reiser til sin barndoms og ungdoms hjemby. Han reiser tilbake
for å finne frem til sitt egentlige jeg.
Og hjembyen er Molde, ingen tvil om det. Her er Trappekiosken, Torget, Mølleråsen, Gamle-Stadion, Storgata, fjorden, fjellene.
Og hjembyen er Molde, ingen tvil om det. Her er Trappekiosken, Torget, Mølleråsen, Gamle-Stadion, Storgata, fjorden, fjellene.
Trappekiosken er nå et minne, Hansenpølsene, pissoiren og
drosjesentralen er også borte. Ingrid Bjørnov sa under åpningen søndag at «Plassen
inspirerer til lyrikk: Her står vi og ser på Plassen, og kan fortsatt lukte den
gamle dassen». Opp av asken stiger et av Norges beste og bredeste kulturhus. Over
5000 kvm for 187 mill.kr.
Plassen er ikke et hus som må hente inn aktivitet, det er et
hus som allerede har et innhold. Fem institusjoner skal samarbeide under ett
tak – et tak som på samme måte som Operataket
i Oslo gir store muligheter for spennende arrangementer. Her er Teatret
Vårt, Jazzfestivalen, Bjørnsonfestivalen, Kunstnersenteret og Molde bibliotek. Mange
muligheter for crossover.
Opplegget ligner litt på Kilden i Kristiansand, men i motsetning til institusjonene der, er det ingen sammenslåing i Molde. Hver enkelt betaler husleie, med full organisatorisk og kunstnerisk frihet. Og der Kristiansand brukte over 12 år fra idé til åpning, klarte Molde seg syv - gjennom sterkt samarbeid institusjonene imellom, perspektivrike politikere, godt samarbeid med næringslivet.
Kulturminister Anniken Huitfeldt holdt
en flott tale, preget av god research med lokale relasjoner til Ibsen,
Bjørnson og Kielland, Jo Nesbø, Ane Brun, Edvard Hoem m.fl. Over:lederne av de fem samarbeidende kulturinstitusjonene og Arne Nøst (t.v)
Den store salen tar 200 teatergjester eller 800
konsertbesøkere. Her er jazzklubbens funky lokale, mingleområder, barne- og
voksenbibliotek og en kjempebokhylle over tre etasjer, små serveringssteder
inne og ute, teaterverksted, moderne lokaler til formidling av kunst. Rød er en gjennomgangsfarge.
Huset kveldstid skal lyse innefra som en rød
kjerne.
Edvard Hoem (t.v) gikk på skole i Molde, skrev sitt
første dikt der, har vært sjef ved Teatret Vårt - hadde skrevet er bredtfavnende og
humoristisk prolog ved åpningen, som ble ledet av teatersjef Arne Nøst ved Rogaland teater. Han er innfødt moldenser. -Det er viktig ha fått plass et sted som kan romme alle av
Nøsts kunstuttrykk, sa kulturministeren. Han er også
maler, grafiker, illustratør, scenograf og musiker - og fyller 50 år 17. juli.
Det begynte som en visjon. Men den ble fulgt opp
av en målrettet gjennomføring og konkretisering av ideene. Et viktig punkt var
at kulturinstitusjonene og politikere tenkte
langsiktig. Og fra ulike kilder kom t såkornmidler som blir utgifter til
inntekts ervervelse.
Midler til kulturarbeid og kulturutfoldelse ikke er noe som tas fra
fellesskapet. Man har sett at slike midler tvertimot bidrar til å skape fellesskapsverdier.
Ingen norsk by bruker relativt så
mye til kultur som Molde. Jeg tror hemmeligheten er at man se både børsen og
katedralen. Kultur er en som
samfunnsverdi. Byen og regionen har vist at kultur er ikke en utgift, det er en
verdi som skaper utvikling, utdannelse og til slutt arbeidsplasser.
Plassen gir grunnlag for et kreativt crossover som ikke bare har tatt vare
på det beste i fortidens kunstutøvelse, men også vil utforsker nye uttrykksformer fordi institusjonene lever så
nær hverandre og må samarbeide i hverdagen.
Vi trenger kunst
som henvender seg direkte til det samfunnet vi lever i, kunst som er aktuell
i forhold til den samfunnsmessige utvikling .
Det har også vist seg at skapende, utøvende, dokumenterende og formidlende
kulturinnsats gir innblikk også i de
sider ved tilværelsen som ikke kan måles i tall eller kroner. Og den kan utgjøre en
verdifull og stundom nødvendig motvekt mot den ensrettende kraften ulike
kommersielle krefter kan representere.
I bred sammenheng gjelder det vi sa under arbeidet med Kirkens kulturmelding:
Kunsten skal gi oss innblikk i eksistensielle forhold, ikke
i form av klare svar, men gjennom antydninger og speilbilder. Den kan trøste,
men også bringe oss i fritt fall. Den kan gi oss innblikk i ikke-målbare sider
ved tilværelsen
Det som skjer i
Molde og andre steder som satser på kultur, innebærer at vekst , nytenking og nyskaping kommer både byen, regionen, kunst- og kulturaktørene
og publikum til gode. Enhver økning i ressursene vi bruker til kunst og kultur
vil derfor ha et iboende potensial til å øke nyskapingsevne og
verdiskaping både innen kulturnæringene
og i næringslivet for øvrig.
En liten detalj. Ikke 1987 millioner, men 187 millioner. Mvh Rolf-Inge/info/Teatret Vårt/Plassen
SvarSlettGratulerer Molde!
SvarSlettGratulerer Molde!
SvarSlett