søndag 14. mars 2010

Suppekoking på galluptall

Fire politiske meningsmålinger denne uken. Store oppslag da Aftenpostens tall (torsdag) viste at Venstre var under sperregrensen. At en tidligere måling samme uke viste 5,3 (Klassekampen) og at målinger fredag (VG) og lørdag (DN) viste partiet over grensen, ble nesten ikke registrert.

KrF fikk fredag 3,9 på VGs måling, altså 0,1 under sperregrensen. Store oppslag. I en helsides gjestekommentar lørdag kopierte overskriften Arnulf Øverlands “Den tiende landeplage”. Samme dag fikk KrF 5,0 i Dagens Næringsliv.

I én måling er Erna forbi Siv, i en annen er forholdet omvendt.Og slik kommer det til å fortsette i 42 måneder til. Mellom 250 og 350 pluss og minus, opp og ned, rundt og rundt. Vet ikke journalister bedre, eller er fristelsene for store til å lage spennende oppslag?

Uansett: Realfagene står atskillig svakere blant journalister enn filologi og samfunnsfag. Mye tyder på at journalistikk-utdannelsene bør gi noen timer med elementær innføring i tall, statistikker, feilmarginer, forskjellen på prosent og prosentpoeng o.l. Det er pinlig å se den spikersuppekokende kommentarjournalistikk som bedrives på usikre meningsmålinger. Gjennomsnittsgall for alle målinger, helst over en viss periode, gir i alle fall et bedre grunnlag for analyse.

Slike tall-leker kan gi visse antydninger om situasjonen i øyeblikket, men vi får aldri vite hvor stor "vet ikke"-gruppen er. Og uansett tall vet vi av erfaring at det skjer mye valginnspurten.De som kommer først ut på oppløpssiden om våren, er ofte ikke de som bryter målsnoren.

De eneste slutninger jeg tør trekke av tallene i det halvåret som har gått, er at Ap definitivt ikke har styrket seg, at Venstre balanserer rundt sperregrensen, H/Frp samlet bikke er svekket og at KrF ikke er i medvind.
Så kommer et budsjett - de rødgrønne tjener nok ikke noe på dette. Hverken i år og neste år. Men blir opposisjonen mer troverdig av den grunn? Hvem tror velgerne er best til å administrere kutt og redusert bruk av Oljefondet?
Det er langt til 2013.




Blogglisten

2 kommentarer:

  1. For et parti med oppslutning rundt 5 % (Krf), er feilmarginen (med 95 % sikkerhet i et utvalg på rundt 1000 personer) på ca 1,5 prosentpoeng i følge mine kjappe beregninger. For Ap er feilmarginen større, ca 3 prosentpoeng. En endring fra Stortingsvalget på mindre enn 1,5 prosentpoeng kan altså skyldes rene tilfeldigheter i meningsmålingen. Ved Stortingsvalget fikk Krf 5,5 %, 3,9 % er såvidt utenfor feilmarginen. Dersom vi krever 99% feilmargin, må endringene være på nesten 2 prosentpoeng for Krfs del.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett