Politisk anstendighet kan ikke reguleres. Jussen
er viktig – så langt den rekker. Men den unnskylder ikke manglende politisk
gangsyn.
Med økende samrøre mellom privat og offentlig
sektor, bør grenselinjene settes lenge før det er nødvendig å få dem vurdert
rent juridisk. Den som følger med i det som skjer rundt omkring i norske
kommuner, ser at habilitet er et spørsmål som tas lett på i mange sammenhenger.
Kommuner med nære relasjoner, ”noen snakker sammen”, samme person sitter ved
flere sider av bordet. Og det nasjonale bildet er blitt mindre oversiktlig og
gjennomsiktlig. Avstanden øker mellom folk og myndigheter av ulike slag. Mellom
de som styres og de som styrer.
I dag
gjelder det Øyvind Halleraker, som legger frem Høyres transportplan.
Der vil Høyre gå inn for at en rekke nye veistrekninger skal bomfinansieres.
Det er en bransje Halleraker kjenner svært godt til. VG forteller at han tok ansvaret for å få vedtatt et bomprosjekt som hans egen kones
selskap hadde ansvaret for å drifte, uten å varsle komitesjefen. Les detaljene her
Han har eldig
mye til før du blir inhabil som stortingsrepresentant. Det er en helt annen
habilitetstenkning hos lovgiver enn hos et utøvende organ».
Men er det
så enkelt? Jeg tror mange skal legge seg på hjertet synspunktet til professor i
offentlig rett Jan Fridthjof Bernt: « I en slik situasjon har en stortingsrepresentant
et selvstendig etisk ansvar for unngå å sette seg i slike situasjoner. Det er
viktig for respekten for våre folkevalgte at det ikke kan reises spørsmål om de
har personlige egeninteresser i slike saker.»
Les mer om saken her
Forvaltningslovens §6 peker på inhabilitet i forbindelse med en sak der
avgjørelsen kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for den det gjelder
eller noen som man har nær personlig tilknytning til. Men - at en folkevalgt
deltar i en sak som gir vedkommende en fordel (eller ulempe), er ikke
tilstrekkelig til at man blir inhabil dersom det er mange andre som får den
samme fordelen (eller ulempen)
Denne
loven gjelder ikke for Stortinget. Men gjennomsiktighet og åpen informasjon om stortingsrepresentantenes interesser blir stadig viktigere.
Mer generelt til habilitetsdebatten. Med et økende samrøre mellom privat og offentlig sektor, bør grenselinjene settes lenge før det er nødvendig å få dem vurdert rent juridisk. Med bakgrunn i en rekke habilitetssaker fra både kommunal og offentlig sektor de senere årene, synes det som om tiden er overmoden for en prinsipiell offentlig debatt nettopp om habilitet, samrøre, rolleblanding, maktkonsentrasjon, Det er alvorlig for tilliten til det politiske system hvis det oppleves slik at det norske samfunn er inne i en negativ glideflukt fra demokratisk kultur i offentlig virksomhet.
Mer generelt til habilitetsdebatten. Med et økende samrøre mellom privat og offentlig sektor, bør grenselinjene settes lenge før det er nødvendig å få dem vurdert rent juridisk. Med bakgrunn i en rekke habilitetssaker fra både kommunal og offentlig sektor de senere årene, synes det som om tiden er overmoden for en prinsipiell offentlig debatt nettopp om habilitet, samrøre, rolleblanding, maktkonsentrasjon, Det er alvorlig for tilliten til det politiske system hvis det oppleves slik at det norske samfunn er inne i en negativ glideflukt fra demokratisk kultur i offentlig virksomhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar