Det er altså sykehusene denne gang. Det kunne vært et departement, en skole, et universitet, et nasjonalt forsvar. Overalt hvor det ligger makt og utøves myndighet. Systemet representerer stundom en overtro på Ledelsens og Myndigheters evne til å sikre enkeltmennesket. Ønske om et godt image i offentligheten skaper kontroll med form og vinkling på de informasjoner som kommer ut, det legges lokk på visse saker, holde tilbake informasjon.
«Oppsplittingen
av Barnesenteret ved Ullevål kan i verste fall føre til at barn dør fordi de
ikke får rask nok hjelp», sa en velrenommert nyfødtlege. «Sykehuset ber
om lojalitet - prosessen er igangsatt og vi må være lojale mot den».
«Mangel på reell ytringsfrihet er et stort problem for prosessen rundt Oslo universitetssykehus (OUS). de færreste i helsevesenet våger å uttale seg offentlig». (lege ved OUS).
«Mangel på reell ytringsfrihet er et stort problem for prosessen rundt Oslo universitetssykehus (OUS). de færreste i helsevesenet våger å uttale seg offentlig». (lege ved OUS).
«Jeg merker at ytringsrommet på Universitetssykehuset i Nord-Norge har blitt trangere og klimaet mindre åpent. Takhøyden for ytringer er så lav at mange føler de stanger hodet i overetasjen» (lege i Tromsø).
«Det viktigste er lojalitet til ledelsen, ikke hva som er best for den enkelte pasient.» (Prosess-skriv fra advokat for HelseSør-Øst).
En lege skriver på diskusjonsforumet for «Vern våre sykehus»: «Flere av oss har registrert hvordan saker som tidligere ble løst over en kaffekopp nå ofte medfører massiv intervensjon fra arbeidsgiversiden. Eksempelvis tidlig bruk av jurist, HRstøtte og klinikksjefer, langdryge prosesser, rekommanderte møteinnkallinger, ensidige arbeidsgiverreferater, trusler om rettslige prosesser, utførlig loggføring, lagring av diskrediterende beskrivelser i den enkeltes personalmappe til evig tid og advarsel eller trusler om sådan. Dette er en ny trend i sykehuset de siste åra – og det bekymrer».
Sykehuset Østfold har i i en kontrakt for databrukere vist til den lovpålagte taushetsplikten, helselovgivingen og arbeidsmiljøloven, og til den ikke lovfestede Lojalitetsplikten: «Alle arbeidstakere har lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver. Dette innebærer at man ikke med viten og vilje skader arbeidsgivers anseelse, økonomi eller evne til å utføre oppgaver og plikter».
Passusen ble fjernet etter at det ble reist kritikk, og arbeidsgiver sier at det var «en formuleringsmessig ubevissthet». Ja,ja,
Jusprofessor Jan Frithjof Bernt ved Universitetet i Bergen, kanskje vår fremste ekspert på dette området, understreker: «Det står ettertrykkelig i Helsepersonelloven at ansatte har både rett og plikt til å varsle tilsynsmyndighetene om forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet, altså uten noen plikt til å gå tjenestevei internt - og uten at det kreves at skade har inntrådt eller at det er stor fare for at den vil inntre».
Sivilombudsmannen har klart sagt at offentlig ansatte har et vidt spillerom - både i form og innhold til å gi uttrykk for sin mening, også om forhold på egen arbeidsplass. Han påpeker at ansattes ytringer i denne type saker kan være et gode.
Omdømme er viktig. Men et striglet informasjonsregime inngir ikke alltid tillit. Det gjør derimot en institusjon der ansatte kan dele sine erfaringer og synspunkter med offenligheten, selv om de skulle være mer nyanserte enn omdømmebekymret skjønnmaling. Det er tillitvekkende ikke å være redd for det ubehagelige.
Ytringsfrihet skal ikke bare verne om den enkeltes ansattes behov for å ytre seg, men også verne om demokratiet. Den ansattes lojalitet må først og fremst være til velgerne, ikke til et offentlig hierarki.
Dessverre er det ikke sjelden i helsevesenet som i landbrukssektoren:
”Anten har vi så høg kompetanse på feltet at vi blir inhabile i til dømes politisk aktivitet, eller så kan vi ikke nytta kompetansen vår til samfunnets beste viss konklusjonene ikke er i tråd med dei offisielle standpunkta til overordna” (landbruksbyråkrat til Dag og Tid).
«Kanskje sjukehusa skal fokusera meir på å operere hofter enn å strigle seg for media»( Hogne Sataøen, dr.med. på et tema om at sykehusene etter foretaksreformen gjennom voksende informasjonsavdelinger legger mer vekt på strategisk kommunikasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar