Paternalistiske bekymringer og kontrollbehov er en byråkratisk
vekstnæring. Ønske om et godt image i offentligheten skaper kontroll med hvem som skal uttale seg og ikke minst om de mange man ikke synes bør gjøre det. Mediestrategier går gjerne ut på
å få kontroll over tilsattes eksterne ytringer, ofte er det uttrykk for
manglende toleranse for uenighet i egne rekker som ligger bak.
Lojalitetsplikten grunngis ofte med at
uttalelser som fører til debatt og kritikk, vil gjøre det vanskeligere å treffe
og opprettholde nødvendige beslutninger, og det vil kunne skape mistillit hos
allmennheten. Den som sier noe som ikke passer
inn i et idyllisk konformitetsbilde, skal ut av rekka gå.
I dag gjelder det Oslo kommune. Saksforholdet kan leses i
denne kronikken . Kort fortalt er problemstillingen slik: Som tilsatt i kommunen kan man ikke
uttale seg offentlig uten å holde arbeidsplass og stillingstittel hemmelig -
selv om man klargjør at man snakker på egne vegne. Og slett ikke om man uttaler
seg om ting man har greie på, dvs. arbeider med til daglig.
Oslo kommune er ikke alene. Men i virkeligheten er det kommunen som er illjoal - mot sine innbyggere. De trenger bredest mulig erfarinsgrunnlag for å forstå, og i neste omgang for å avgi stemme ved valg. Vi trenger sterke og
frimodige fagmiljøer enten de har ansvar for utdanning, helse, kommunikasjon
eller forsvar, for å nevne noe, som bør
ha både rett og plikt til å redegjøre for problemer, utfordringer og mulige
løsninger på sitt fagfelt. De har en faktisk kompetanse som ikke må stenges ute
fra det offentlige rom.
Dessverre er enkelte arbeidstakere som bruker sin
kunnskap utad eller har varslet inyternt om kritikkverdige forhold,
blitt truet med eller blitt utsatt for represalier i form av refs, degradering
og mangelende karrieremessig utvikling.
Mediestrategier går gjerne ut på å få kontroll over tilsattes eksterne ytringer, ofte er det uttrykk for manglende toleranse for uenighet i egne rekker som ligger bak. Hensikten kan noen ganger sminkes med vakre ord om "helhet", "enhet", "felles profil", alle skal smile og være glade og ikke "skade prosjekter" eller "skade arbeidsplassens omdømme".
Mediestrategier går gjerne ut på å få kontroll over tilsattes eksterne ytringer, ofte er det uttrykk for manglende toleranse for uenighet i egne rekker som ligger bak. Hensikten kan noen ganger sminkes med vakre ord om "helhet", "enhet", "felles profil", alle skal smile og være glade og ikke "skade prosjekter" eller "skade arbeidsplassens omdømme".
Lojalitetsplikten grunngis ofte med at
uttalelser som fører til debatt og kritikk, vil gjøre det vanskeligere å treffe
og opprettholde nødvendige beslutninger, og det vil kunne skape mistillit hos
allmennheten.
Å skjule sin bakgrunn for leseren når den er relevant, er
uredelig og uetterrettelig. Kronikkforfatterens innlegg om barnevernet ville hengt i løse
luften om han ikke hadde sagt hvor han hadde informasjonen fra.
«Gå tjenestevei» er et mantra som ofte brukes. Ja, i mange
tilfele skal man det, for eksempel hvis det gjelder en åpenbart feilplassert
leder, dårlig arbeidsmiljø, konkurransesensitive opplysninger osv. Men mange har
nok opplevd det samme som kronikkforfatteren: Tjenesteveien
trenger bare ett avsperret kryss for å bli en blindgate.
Kvaliteten på den
offentlige debatt blir mindre verdifull når de som jobber konkret med de
aktuelle sakene ikke får eller vil delta i diskusjonen. Hensynet til
allmennheten taler imot strenge informasjonsrutiner og forsøk på å holde vekke
viktige synspunkter fra fagfolk.
Tilsattes lojalitet først og fremst må være til deres
egentlige arbeidsgiver, allmennheten, ikke til politikere og administratorer
som ønsker å kontrollere informasjonstilgangen. I Oslo kommune har Høyre og
Venstre makt. Enn om partiene brukte den til å presisere for ledelse på alle plan at alternative
oppfatninger trengs i den løpende debatt, og det er uheldig hvis de stenges ute
med en lojalitetsbegrunnelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar