Thomas
Kingo (1634-1703) hadde nok ikke tenkt seg at hans salme om at " Sorgen og
gleden de vandrer til hope, lykke og ulykke kommer på rad. Medgang så ofte på
motgang vil rope, solskinn og skyer de følges og ad" skulle utløse i
nummeret før trampeklapp Og ingen kan sammenfatte julekvintessen slik som Ajax
når han lar 'uJohanna svare på Broremanns forundring; han synger om "Her
kommer dine arme små" og lurer på hva de små armane er for noe: "Adle
som har små armar, finne stallen. Det e bare di så e krye av de store musklene
sine som går i totlevase". Det universelle i genuin stavangersk innpakning.
Jeg
har i kveld vært på Rogaland Teaters årlige julekonsert i St.Petri i Stavanger
til inntekt for Kirkens Bymisjon. En julekonsert som spenner en større himmel
over førjulstiden enn det meste andre. Teatrets julekonsert begynner med Hans Adolph Brorsons (1694-1764) «Mitt hjerte
alltid vanker i Jesu føderom», via «Vær utålmodig, menneske» (Inger Hagerup) ,«A
pretty good day» (Wainwright) «Concerto
for sopransax», Jens Bjørneboe, Peter Gabriel og mye annet. Stikkord for fremførelse: Kvalitet.
Det har skjedd endringer i
det norske kirkelandskap etter 1990, det er blitt større åpenhet og økt
brobygging mellom kirke og kultur.
Kirkefolk, kunstnere og andre kulturarbeidere har fått arenaer for å utforske muligheter i grenselandet mellom dem. Prosjekter prøver ut konkret samarbeid. Langsomt skapes det en ny forståelse og et nytt språk for å kommunisere på tvers av tilvante revirer. Langsomt utformes mål som både kirke og kulturliv kan stå sammen om uten at man gir avkall på sine grunnleggende virksomhetspremisser, og som gir noe tilbake til alle parter.
Kirkefolk, kunstnere og andre kulturarbeidere har fått arenaer for å utforske muligheter i grenselandet mellom dem. Prosjekter prøver ut konkret samarbeid. Langsomt skapes det en ny forståelse og et nytt språk for å kommunisere på tvers av tilvante revirer. Langsomt utformes mål som både kirke og kulturliv kan stå sammen om uten at man gir avkall på sine grunnleggende virksomhetspremisser, og som gir noe tilbake til alle parter.
Da vi i Den norske kirke for noen år siden fikk utredningen ”Kunsten å være kirke”, ble det pekt på at kirken og kunsten har ofte har mye til felles. De prøver begge å skape et rom for refleksjon over hva det vil si å være menneske. Veiene dit kan være svært ulike. Men kirken skulle egentlig være godt utrustet for å kunne se under overflaten, og inn mot det dypere. I en stadig mer gjennomkommersialisert tidsalder er det kanskje dette det handler mest om, både for kunsten og for kirken: Å forvalte det som ikke er til salgs.
Kirkerommet har til alle
tider vært skapt og gjenskapt i tråd med endret liturgisk praksis og skiftende
syn på hva kirkerommet som ramme omkring den kristne kult- og
religionsutøvelsen kunne og burde brukes til. Slik ble jo kirkespill, liturgisk
sang og religiøse prosesjoner et viktig stadium i utviklingen av klassisk
musikk og teaterkunst.
En kulturåpen kirke skal ikke
ha nok med seg selv og søke egen nytelse, men skal gi rom for det som oppfattes
gjennom sansene og føre oss inn i sterkere erfaringer av gudsnærværet.Det handler om å fange livet i alle dets avskygninger. Menneskelivet er mangfoldig.
Julekonserten i St.Petri er på sin måte et av mange
uttrykk for at kulturarven ikke entydig er gitt
en gang for alle. Den er alltid omstridt. Enhver generasjon og enhver tid må
selv vende seg til sin fortid og finne de krefter og forestillinger som har
formet den kultur de er blitt en del av. Det dreier seg både om å forstå de
krefter som har båret oss dit vi er, og om å finne de krefter som kan bære oss
videre.
Men til slutt; igjen med Kingo:
"Alle ting må, engang forstå, Himmelens salighet, den skal bestå"
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar