Hvordan kan og må politiske idéer omsettes til
praktisk politikk hvis de skal ha livets rett? En av arkitektene bak det
rødgrønne samarbeidet, tidligere Sp-leder Åslaug Haga, stiller spørsmålet. Hun
er en av flere politikere som har skrevet bok denne høsten. Der de andre er mest opptatt av beretninger fra de senere års politiske liv slik de har opplevd det
– eller i det minste slik de ønsker å fremstille det – er Hagas 320 sider mer
prinsipielle tanker om «de verdiene et rødgrønt prosjekt kan og bør stå for». Jeg har lest den med stor interesse.
Budskapet er dette: For at den rødgrønne
regjeringen bør overleve, må
prosjekter løftes opp og forstås – ikke som et virkemiddel eller en praktisk
anordning - men som den politiske idé det var ment å være. For at den rødgrønne
regjeringen skal overleve, må de tre
partiene vise at de "har noe på gang".
Åslaug Haga mener at dette er det fullt mulig å
få til. Men når jeg ser hvordan Sp og SV nå har valgt å gjøre reforhandlet
EØS-avtale til en av sine aller viktigste saker i neste periode, og samtidig
registrerer Jens Stoltenbergs krystallklare avvisning, er begrepet «sammen»
ikke det første som dukker opp.
Leser man
Hagas bok både på og mellom linjene, er det åpenbart sentrum som hennes hjerte
brenner sterkest for. Sentrumsregjeringen – norsk etterkrigspolitikks største
under – får langt mer positiv omtale enn Bondevik II med Høyre i det politiske
førersetet. Jeg er enig med henne i at dette
først og fremst skyldtes at mannskapet omga seg med nødvendig ydmykhet, og at
regjeringen bygde på sentrumspartienes største styrke; et intenst ønske om å
finne praktiske løsninger. Bondevik I hadde 41 av 165 representanter bak seg,
og det var nok det som fikk en utenlandsk parlamentariker til å kommenterer:
«Ahh, I understand, you have very good relations with the army».
Denne naturligvis nødvendige holdningen står i
klar motsetning til den praksis som i syv år er blitt et kjennetegn for de
rødgrønne – eller rettere: den rødgrønne regjeringens undervalg. Trekantutgaven
av etterkrigstidens «noen har snakket sammen». De viktige sakene er alle blitt
hundre prosent avklart av de tre partilederne med Stoltenbergs stabssjef som
assosiert medlem; «den som prøvde å mykne frontene mellom møtene».
Kompromissene var ofte så skjøre når de var
ferdigbehandlet i Underutvalget, at Stortinget i praksis utelukkende ble
sandpåstrøere. Både i opposisjon og blant menige rødgrønne har dette skapt mye
frustrasjon, også fordi i selv de enkleste sakene har ikke stortingsfornuften
hatt en sjanse til selv å gjøre enkle endringer.
I årets statsbudsjett flyttet finanskomitéen 30
millioner kroner i et budsjett på 1006 milliarder. 0,003 pst. Eller på en annen
måte. Hvis du skal kjøre fra Christian IV-statuen på Stortorvet i Oslo til
Alexander Kielland-statuen i Stavanger sentrum, 553 km, så utgjør 0,003 pst
16-17 meter. Haga har et godt poeng: «Underutvalget har satt Stortinget på
sidelinjen på en uheldig og nødvendig måte».
I 1935 fikk vi et hamskifte i norsk politikk.
Johan Nygaardsvold fikk da Bondepartiet (som etter et kort mellomspill i 1959
da man satset på navneendring til Norsk Folkestyreparti (Demokratene), nå er
blitt Senterpartiet) med på å styrte Johan L. Mowinckels (V) tredje regjering
og deretter støtte en mindretallsregjering under Nygaardsvold. Grunnlaget var
ikke ideologisk, men et kriseforlik som bl.a. innfridde bøndenes krav om økte
priser på landbruksvarer. Siden har Senterpartiet deltatt i flere borgerlige
regjeringer, og har hele tiden satset
der man har regnet med å få best uttelling for sine interesser.
Politikk er å
ville. Senterpartiet vil, og det er beundringsverdig hvor godt man har tatt
vare på sine interesser, og hvor flinke man har vært til å være mer fokusert på
at glasset er halvfullt enn halvtomt.
Nå vil Åslaug Haga ha sentrum, primært KrF, med
inn i et rødgrønt samarbeid, med utgangspunkt i miljø, utvikling, utviklingssamarbeid,
kultur, fordeling og distrikt. «Det er ikke aktuelt å gå i en annen retning enn
mot venstre». Ikke alle i hennes parti deler det synet, men heller ikke alle i
KrF og Venstre deler de respektive partilederes syn om at det er nødvendig med
et regjeringsskifte og gå til høyre.
Den tradisjonelle skillelinjen høyre-venstre i
norsk politikk har lenge slått krøller på seg, og er en altfor endimensjonal
beskrivelse av et partimønster når man legger inn andre spørsmål enn de rent
økonomiske. Hva f.eks.med fornyelsesvilje, nye svar på spørsmål der fasiten for
10-20 år siden var annerledes? Her er Ap en konserverende kraft. «Stø styring»
- men så var den ikke så solid, likevel.
I to viktige verdispørsmål – miljø og
innvandring-/asylpolitikk – ser jeg ikke nevneverdig forskjell mellom Ap og
Frp.
Mitt politiske
utgangspunkt har alltid vært å kombinere
personlig frihet med ansvar for fellesskapet og hverandre, med en sterk tro på
menneskets skaperevne, kreativitet og ansvarsfølelse. I dag tror jeg dette best
kan ivaretas gjennom en borgerlig regjering (med den tilføyelse at det er
vanskelig å karakterisere Frp som «borgerlig»). Nye erfaringer kan gi en annerledes
situasjon i 2017.
Mye fungerer
godt i Norge. Vi er inne i en tid der vi har hatt stor økonomisk vekst i en
rekke år, noe som har gitt mange økt livskvalitet. De gode tidene har også gitt
et politisk handlingsrom til å rette opp sosial ulikhet og gjøre investeringer
for fremtiden. Dessverre har ikke dette handlingsrommet alltid blitt brukt godt
nok. Det er derfor på tide å prøve et annet alternativ. Det vil være sunt for
Ap med en periode i opposisjon, nye tanker har lettere grobunn da. Med Frp i
regjering sammen med Høyre, vil velgerne få et nytt sammenligningsgrunnlag.
Kanskje vil KrF og Venstre i 2017 se seg tjent med å skifte side, det kan bli mer
naturlig etter en konservativ periode.
Det er hele tiden nødvendig å forandre
synet på virkeligheten, fordi virkeligheten stadig forandres. Altså må man
stundom skifte mening for å bevare et standpunkt. Jeg blir nesten matt når jeg registrerer
de enormt sterke Ap-LO-reaksjoner på Venstre endringsforslag i
arbeidsmiljøloven: Mulig å avtale arbeidstid individuelt, for blant annet
å gjøre det lettere å inngå avtale om turnusordninger. Mer fleksible
overtidsordninger. Endre reglene for
midlertidig ansettelse og likestille regelverket i kommunal og privat sektor
med statlig sektor. Stramme inn maksimal varighet for midlertidige ansettelser
fra 4 til 2 år. Lovfeste alle arbeidstakeres rettigheter knyttet til
permittering for
å myke opp arbeidsmiljøloven.
Jeg tror ikke på noen stor
opposisjonsseier neste år, og slett ikke på noe blåblått flertall. I beste fall
vinner opposisjonen med KrF/V på vippen. Da har alle fire partier forpliktet
seg på at rødgrønt skal få avløsning. I en slik situasjon mener jeg at en mindretallsregjering av H, KrF og V er
best og har størst levedyktighet. Hvis
ikke kan det ende opp med en H-regjering
i mindretall. Og går ikke det, kan en Ap-regjering med samme endringsånd som
Stoltenberg I-regjeringen være en interessant løsning.
Jeg følger ikke Åslaug Haga i alle hennes
vurderinger, men hun har en viktig utfordring: «Det synes å være behov for
tenkning om hvordan sentrumsverdiene best kan ivaretas. Politikkens innhold må
være det avgjørende. Partiene bør tore å starte diskusjonen internt, og så får
vi se hva som er status om 5-10 år».
Men i øyeblikket er jeg skeptisk til om det egentlig er et stort nok felles mangfold
for et samlet «sentrum», jeg skjønner at Åslaug Haga ser størst sammenfall mellom Sp
og KrF.
(PS.Mest realistisk bør det være å forlate betegnelsen "sentrum" og snakke om mellompartiene)
(PS.Mest realistisk bør det være å forlate betegnelsen "sentrum" og snakke om mellompartiene)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar