lørdag 15. desember 2012

Krybber fra mange land


Min første julekrybbe kjøpte jeg i Betlehem i 1968. Den er akkurat slik som alle andre Betlehem-krybber. Men hver advent minner den om at byer og landsbyer i Israel og Palestine, DEt hellige land som en gang ga oss Bibelen., ikke er preget av hyggelig førjulsstemning med lys og juleavslutninger og kalendere og pepperkaker, men av sorg og fortvilelse. Sirener og skrik. En mur som skiller.

Og den minner om Basil,lederen for et barnehjem i Øst-Jerusalemsom jeg møte i Betania. Han fortalten denne legenden (det var under den kalde krigen):
John F.Kennedy og Khrustsjov møtte Gud i himmelen.
- Tror du Jernteppet kan heves i vår tid?
Gud trodde det.
Så kom Nelson Mandela og de Klerk.
- Tror du apartheid forsvinner i vår tid?
Jo, Gud trodde nok det også.
Til slutt kom Golda Meir og Yassir Arafat.
- Kan det bli fred i Midt-Østen i vår tid? Gud sukket:
- Nei. Ikke i min tid heller.

3-0 til Gud.

En annen som sukker er Marie, når vi skriver advent i Heimen. Da vet hun hva som kommer. Da tar jeg bøker og kunst ut av hyller og skap og små bord. Over 30 krybber hentes opp fra kjelleren og danderes omsorgsfullt. Kontrollert førjulsgalskap. Forseggjorte krybber og helt selvutslettende, små krybber.


Med figurer i de nydeligste tekstiler fra Krakow,
                                    
                                                   gull og platina fra Uruguay,
                                                             i papir fra Budapest,
stein fra Chile, gips fra Kina, ibenholt fra Kamerun, keramikk fra New Zealand,


                                                                  tre fra Rwanda,
                                     messing fra Santiago de Compostela,
glass fra Hadeland - og en miniminiutgave i teak fra det buddhistiske Myanmar, Stilrene og håndlagede.

                                                             Smakløse, fra Ljubljana,
og masseproduserte. Dyre og billige. Som livet selv.


Mest spesiell - en krybbe av en slags hyssing og tråd fra Kongo, med Josef og Mafia som fattige afrikanere og tre vise menn som stammehøvdinger.
Stedegne.
                                                                  Tre fra Armenia
                                                       Solid pomp og prakt fra Bayern
                                                 Som indianerutgaven fra Bolivia
                                                      De fattigste blant de fattige i Chile
 Jeg innrømmer at egentlig jukser jeg litt. Jesusbarnet skal først på plass julaften. Og de tre vise menn med sine kameler og tjenere skal  etter tradisjonen først på plass Helligtrekongers fest tretten dager etter jul. Men så lenge vil ikke Marie vente. Etter nyttår går veien ned i kjelleren igjen.


Julekrybben hjelper oss til å forstå hemmeligheten bak julens budskap. Den taler om ydmykhet og batrmhjertig godhet. Om Han som "ble fattig for deres skyld, og gjennom sin fattigdom gjorde dere rike".

Julen fører med seg glede og fryd til dem som liksom hyrdene i Betlehem tar tyil seg engelens ord: Dette skal dere ha til tegn: "Dere skal finne et lite barn, svøpt og liggende i en krybbe".
Det fortsetter å være et tegn også for oss anno 2012.
Det finnes ingen annen jul.


(Giotto di Bondones freske av Frans som lager den første julekrybbe, fra Wikipeda)
Frans av Assisi har fått æren for å ha oppfunnet den tredimensjonale betlehemsscene i1223. Eldre tegninger og malerier viser at dette likevel ikke var første gang. Men Frans' krybbespill i Grecco i Italia i 1223 gjorde et særlig inntrykk blant annet ved sin bruk av levende dyr.
Deretter fulgte en tilsynelatende kontinuerlig videreutvikling og videreutbredelse av julekrybben. Men denne ble avbrutt vedreformasjonen for protestantenes del; julekrybben ble da et rent katolsk fenomen, og ble ikke fullt akseptert eller godt kjent i ikkekatolske land som f.eks. Norge før godt ut på 1900-tallet.
.
Blogglisten



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar