PC-ens inntog i klasserommet har
ført til store mengder ikke-faglig surfing. Det er en del av problemene mange lærere og rektorer har opplevd ved at
de ikke har de verktøyene som er nødvendige for å opprettholde et godt
læringsmiljø i klasserommene.
Nå vil kunnskapsminister Torbjørn
Røe Isaksen handle. Det har vært uklart
spesielt for lærerne hvilke sanksjoner de kan bruke for å motarbeide utviklingen.
Nå skal det komme tydelig presisering og oppfordring om å bruke de mulighetene
som faktisk finnes.
Det er helt opp til den enkelte skole hvilke
sanksjoner de vil ta inn i sitt ordensreglement. Hver skole må gjøre sine
vurderinger. Men alle disse sanksjonene kan brukes umiddelbart bare de tas inn
i skolens ordensreglement. Det skal ikke være tvil – hverken hos elever,
lærere eller skoleledere – om hvilke konsekvenser forsentkomming eller uro i
klassen kan få.
Så får vi se om gode intensjoner, rundskriv
og fornuftig praksis vil gi mindre ureglementert fravær og dårlig læringsmiljø.
Læreren må være sjefen i klasserommet, og må gis den tillit og autoritet som
trengs for å kunne styre klasserommet på en god måte uten unødvendig byråkratiSpørsmålet er ikke om elever skal bruke digitale verktøy i skoletiden, men hvordan. Mange uttalelser jeg har lest fra elever de senere åprene tyder på at tømmene ikke er for stramme:
"De skrøt av at alt skulle bli så bra, men
egentlig var det bedre før. Hvis jeg fikk velge, skulle pc-ene ut av
klasserommet igjen", sier Joachim.. En annen røst: "Det
er mye dumt de såkalte ungdomsvennlige politikerne har funnet på, men dette
topper det meste". En tredje: "Hvem vil ikke heller
være på internett å spille, i stedet for å høre på en kjedelig lærer som står
og maser om "fotosyntesen" eller "lineære regresjoner".
"Vi bruker YouTube mye i skolearbeidet, særlig når vi skal analysere
reklamefilmer og se på historiske filmer", sier Ingvild.
En forsker fremholder at for de
sterkeste elevene kan PC-en være et veldig nyttig redskap , "på
den annen side kan det se ut til at det er de svakeste elevene som blir mest
forstyrret". Anne Mangen ved Lesesenteret i Stavangersier at
læringsutbyttet ved å lese fra skjerm blir mindre enn fra en trykt tekst. « Å lese på skjerm gir mer
hjernestress enn om samme tekst formidles på papir»
Bærbare PC-er og Iphoner er åpenbart
er kommet for å bli, ikke minst i skolen. Men her som ellers må hjelpemidler
brukes med fornuft. Bruken må differensieres. Noen ganger bør nettforbindelse
ha en viktig plass, andre ganger er det best om den slås av. Jeg ønsker
overhode ikke programvare som gjør det mulig å kontrollere hva den som bruker
datamaskinen gjør, vi må si nei til overvåkingsskolen.
I noen klasser
legges digitale verktøy på en hylle og tas frem når læreren bestemmer. Og det
finnes muligheter til å styre slik at for eksempel under mattetimene er bare
matteprogrammene tilgjengelige. Læreren må ha styringen – og ha ansvar for
at undervisningen fanger oppmerksomheten.
Informasjonsinnhenting
er viktig. Men elever trenger også trenger kunnskap. Og kunnskap
handler om å kjenne og forstå, vurdere og verdsette, om dyktighet og ferdigheter.
Kunnskap er informasjon som er satt inn i en sammenheng og som en derfor
skjønner hva betyr og hvordan kan brukes. Slik blir kunnskap en del av en selv
.
I Norge anno 2014 trenger vi en skole som blir en motkultur mot tunge trender som kjapphet, overfladiskhet, oppstykkethet og teknifisering av menneskelige relasjoner.
.
I Norge anno 2014 trenger vi en skole som blir en motkultur mot tunge trender som kjapphet, overfladiskhet, oppstykkethet og teknifisering av menneskelige relasjoner.
Nettopp i informasjonsflommens skummende bølger er det viktig at man lærer noe
mer enn å surfe. Stimuleres til fordypning, refleksjon, samtale, evnen til å
stå imot, skille mellom viktig og uviktig, rett og galt.
Vi trenger en skole som
fremhever egenverdien av kunnskap, faglig innsikt, samfunnsforståelse og
refleksjon – overordnet den bedriftsøkonomiske logikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar