lørdag 16. august 2014

Den store vinattraksjonen

Glad i vin eller ikke ­ uansett må du besøke Cricova hvis du kommer til Moldova. Jeg er 70-80 meter under bakken, vel en halvtime fra hovedstaden, Chişinău. Stikkordet er vin, bestemmelsesstedet  en av Moldovas toppattraksjoner .
På veien hit har jeg passert en rekke store vinmarker. Og jeg er inne i en 120 kilometer lang kalksteinlabyrint av menneskelagde ganger. Det 
påstås at Juri Gagarin som fant frem i verdensrommet, gikk seg vill her. Trolig bare en god turistskrøne. Men det som er sikkert – i den gamle Sovjetunionen gjorde man Moldova til det viktigste vin- og fruktproduserende området.
Det underjordiske anlegget kan trafikkeres av vanlige biler, og har en imponerende og veldreid layout. -Robust, ville kanskje Erna Solberg ha sagt. På skryteveggen finner jeg ingen nordmenn, det nærmeste vi kommer er Angela Merkel
Her er det 12-14 grader året rundt. –Ideelle forhold for vinlagring, sier guiden.

I hallen som jeg viser et utsnitt av, ligger 240 flasker vin i ca. 2700 staller, til sammen rundt 650.000. Bare 600 - i denne sammenhenger er det kanskje riktigere å si 1 promille.
Det er champagne som lagres her. Men ettersom den betegnelsen er patentert i Frankrike må den kalles noe annet, musserende vin. De bruker klassiske franske metoder oppfunnet av munken Dom Pierre Perignon. Her snus flaskene med korte mellomrom, her settes de i ulike vinkler, bunnfallet samler seg i flaskehalsen,  korken dypfryses og kan lett trekkes opp sammen med bunnfallet før endelig korking.
Verdens største vinsamling  i kjelleren er beskyttet av UNESCO.
 Samlingens dyreste er en påskevin fra Jerusalem 1902, verdsatt til 150.000 euro, over 1,2 mill.kr. Neppe drikkbar, det var nok ikke den Rose Kennedy tenkte på da hun 100 år gammel sa:"Jeg er som gammel vin. De tar meg ikke frem særlig ofte, men jeg holder meg godt". 
 Her kan Vladimir Putin og John Kerry og andre notabiliteter hente kvalitetsvin de har fått som gaver, de har sine egne små lagringsceller . En av cellene er merket Heinrich Himmler. Der ligger hans resterende vinsamling fra 1945 – den blir nok ikke hentet.
Og når vi snakker om notabiliteter, her feiret Putin sin 50 årsdag med 65 utvalgte gjester rundt det store bordet i Gjestesalen.
I alt kan det her lagres 350 millioner liter vin.


I store tønner laget av amerikansk eik ,i  lagerrom, i tanker. Også en avholdsmann synes dette er vel verd et besøk, full av inntrykk.

.Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar