Det er Stavanger denne
gang – men det gjelder dessverre altfor mange andre kommuner.
To av landets fremste
eksperter på varsling mener Stavanger kommunes advarsel mot en medarbeider trolig
bryter forbudet mot gjengjeldelse mot varslere. De mener også at
kommuneledelsen sender feil signaler, hvis de ønsker en god varslingskultur.
«Hensikten med vår nåværende
undersøkelse er ikke å vite hva dyder er, men å bli gode. Ellers ville ikke vår
undersøkelse ha noen nytte for oss.»
Det var Aristoteles som sa det. Han kunne ha
sagt det også om den undersøkelsen, eller revisjonsrapporten, som er bakgrunn
for en sak om etikk som bystyret skulle behandlet sist mandag, men som måtte utsettes. Stavanger kommune må bli god. Eller rettere: bli
bedre. Skape en bedre åpenhetskultur.
Forslaget om evaluering
av dagens retningslinjer for varsling internt og eksternt, herunder hvordan de
fungerer i dag for å sikre anonym varsling, er nødvendig. Det bes også om at det vurderes opprettelsen
av en frittstående undersøkelseskommisjon/utvalg for alvorlige hendelser .
Dette dreier seg ikke
om byråkratisering, men om å etablere gode ordninger som sikrer at hendelser
blir undersøkt. Samfunnet har mange rutiner som automatisk trer i kraft når det alvorlige
hendelser inntreffer. Det er den samme automatikken vi må få i Stavanger
kommune. Hvis det skjer overdosedødsfall i kommunale boliger, vold
knyttet til bofelleskap og andre alvorlige hendelser. Det å ta i mor
varslere, det å følge opp – dette er en
kompetanse i seg selv som vi må sikre at vi har.
På Stortinget har Venstre flere
ganger de siste 6 årene bedt om at det opprettes en egen varslingsenhet under
Arbeidstilsynet. Fremskrittspartiet har vært mest positiv, men forslaget er
hver gang nedstemt. Jeg håper at et slike kommunale alternativer kan stimulere
til en endra bedre Arbeidsmiljølov.
Revisjonsrapprten
viser at kommunen fortsatt har forbedringsområder. Det er viktig å heve den etiske
refleksjonskompetansen blant ledere og medarbeidere i organisasjonen. Først og
fremst blant lederne.
Lover og reglementer alene
kan aldri skape en god åpenhet. Vi trenger varslingskompetanse, og ikke minst
trenger vi en fryktløs varslingskultur. Honnør til den som våget å
snakke ut om det i media. Reaksjoner viser at hun ikke er alene.
Det er uheldig når en ekspert på varsling sier at kommunens
holdninger kan gi inntrykk av at ansattes lojalitetsplikt er langt strengere
enn loven sier. At man er mer opptatt av å markere strengt fokus på ledelse,
ikke på en åpen og demokratisk ytringskultur.
Lojalitet er et begrep som
brukes ofte, der avsender egentlig mener lydighet. Men lydighet og lojalitet er
to forskjellige begrep. Lydigheten
er blind mens lojaliteten er kritisk, seende og verdiladet. Det må brukes etisk
skjønn for å finne ut hvilken lojalitet som skal ha prioritet i en konkrete
situasjon som fordrer et moralsk valg.
Kommunen kjenner seg
ikke igjen i kritikken og den generelle beskrivelsen av arbeidsmiljøet og
varslingskulturen, leser vi i Aftenbladet. Det er ingen uvanlig reaksjon,
særlig hvis varslingene ikke kommer lenger enn til mellomleddene. «Kommunen
skal fremelske åpenhet», sier personal og
organisasjonsdirektøren. «Ingen bør være redd for å kritisere kommunen offentlig.
Varsling skal ikke gå ut over ansattes karriere», fremholder rådmannen.
Det er så riktig
sagt at det burde rammes inn av
byvåpnets avkvistede vinranke
med blader og henge på alle offentlige arbeidsplasser. Det er så
vakkert at det kunne vært lest av Liv Ullmann med Griegs “Morgenstemning” som
kontentum.
Men
er det slik i hverdagen?
Nei,
langtfra alt tyder på det. Derfor må politikere og administrasjon aldri slå seg
til ro. Tillitsvalgte har sagt at både rådmann og ordfører er lydhøre for det
som de ansatte kommer med. Men så virker det som om det stopper opp på nivået
under. Når ansatte for eksempel melder om kritikkverdige forhold både i
sykehjem og barnehager, får de beskjed om at de tar feil. Ingenting blir løst,
men den som sa fra, blir oppfattet som brysom. Det er bekymringsfullt hvis det
oppleves liten endringsvilje, liten ydmykhet, lav takhøyde for kritikk og
skepsis til ansatte med øye for å gjøre ting på en annen måte enn i en gamle
kulturen.
Revisjonsrapporten underbygger frykten
for å varsle. Og fryktkultur er skadelig for alle parter. Det er sløsing med
ressurser dersom ansatte ikke våger å bruke sin faglige kompetanse til å påvirke
En
kultur som er åpen, transparent og lyttende, kan forebygge offentlig oppvask på
feil grunnlag. Også derfor er varslingskulturen
på arbeidsplassen så viktig. Dette å skape en
kulturendring som gjør at avvik og feil kan drøftes åpent.
Det hjelper ikke å kurse medarbeidere i
arbeidsmiljølov og etikk og gode intensjoner, dersom ikke de lederne som de
møter daglig tar imot varsling og kritikk på en konstruktiv måte – og sin tid
melder så tilbake hva som ble resultatet.
Offentlig sektor skal på
vegne av innbyggerne ivareta fellesskapsløsninger. Derfor er det der riktig og
viktig med større åpenhet der enn på andre områder i samfunnet. Ansattes
varsling og ytringsfrihet skal ikke bare verne om den enkeltes ansattes behov
for å ytre seg, men også verne om demokratiet.
Den ansattes lojalitet må først og fremst være til brukerne, til velgerne, til ikke til et offentlig hierarki.
Den ansattes lojalitet må først og fremst være til brukerne, til velgerne, til ikke til et offentlig hierarki.
En perle av et innlegg!
SvarSlett