Det blåser litt
rundt Sjømannskirken. Men vinden vil løye. Sjømannskirken er Kirke, er
Nestekjærlighet i praksis.
En av overskriftene i Vårt Land
i dag lyder: «Widvey tror på
Gud, kirken – og særlig Sjømannskirken. Aldri før har en kirkeminister så tydelig flagget
sin egen kristne tro og troshistorie slik kulturminister Thorhild Widvey (H)
gjorde i sin tale til Kirkemøtet torsdag.»
Hun er ikke alene med kjærlighet til Sjømannskirken. En litenspasertur
langs Memory Lane:
Året var 1975.
Stedet var den
gamle sjømannskirken på 1st place i Brooklyn, trolig verdens største.
Anledningen: 150
års jubileet for utvandringen til USA – med sluppen Restaurationen nettopp her
fra Stavanger.
Jeg var med i
Kong Olavs følge under hans tre uker lange besøk i USA Et typisk trekk ved jubileumsturen var at der
enkelte lokale komiteer åpenlyst hadde planlagt at majesteten først og fremst
skulle treffe nordmenn i sosialgruppe 1, hadde kongen en langt mer inkluderende
holdning. I forbindelse med besøket i sjømannskirken var det satt opp et
strengt tidsskjema, og ambassadens folk sto og trippet da de syntes Kongen tok
seg for god tid under kirkekaffen etter at gudstjenesten var ferdig. Det
skyldtes at han ønsket å håndhilse på samtlige 800!
Som pressemann
hadde jeg plassert meg såkalt strategisk den gangen., og mot slutten av
hilsingen hørte jeg daværende sjømannsprest Leiv Gundersen hviske:
-Her kommer det
både halte og syke, Deres Majestet!
Og Kongen
repliserte lynsart:
-Men hos meg
blir de ikke helbredet, hi-hi!
Nei, det ble de
nok ikke. Men en ting er jeg sikker på, at Sjømannskirken har leget utallige
nordmenn i det fjerne og på havet, har reddet liv, har stilt opp i
hverdagskriser, nesten-ulykker og selvfølgelig ved store katastrofer, vært til
stede sammen med dem som sørger.
Vi har som mål
for den norske kirke at den skal være tjenende, bekjennende, forkynnende og
misjonerende. Og er det noen som virkelig lever opp til mine ønsker om at den
norske kirke på en konstruktiv måte må møte utfordringene til kirken i
samtiden, være der menneskene er, ja, så er det Sjømannskirken og dens verdensomspennende
virksomhet. Og den er intet mindre enn imponerende og viser hvordan denne
kirkelige tjenesten følger med tiden, følger med menneskene. Tradisjonelle
sjømannskirker, kirkesentre i byer uten havn, sydenkirker, reisetjeneste,
studentprester, Nordsjøprester, ambulerende prester skaper møtesteder som
nordmenn på isolerte steder ofte savner, trailer, idrettskirker – og nå
sannelig også nettkirke for de som ikke kan eller ikke vil gå i kirken.
Jeg føler jeg
kan uttale med sikrere om Sjømannskirkenes arbeid enn om det meste annet i det
varierte norske kristen- og kirkeliv. I
årenes løp har jeg besøkt 19 av
stasjonene. Sett hvordan sjømannskirkene blir et helt naturlig og viktig senter.
Har vært spist vafler i alle verdensdeler, vært på skipsbesøk i Japan, opplevd
fellesskapet på OL-kirke i Sydney, sett
gleden i lugarene når assistenten i New York kom ut i kaiområdene med aviser
(det var lenge før pc og Iphone), opplevd trengsel i køen foran alterbordet i
Aguinegin på Grand Canaria, feiret jul med kone og tre barn på kjerka i Hong
Kong, vært på cowboytur med norske
sjøfolk langs Mississippi og påfølgende grillfest på kjerka i New Orleans. Jeg har vært på bytur med
presten i Singapore og møtt sjømannskirkens egen turistslange som ble matet med
en liten høne hver gang nordmenn ble guidet rundt.
I løpet av de vel
50 årene jeg har fulgt Sjømannskirken, har mye endret seg i det ytre, i
rammevilkårene, men innstillingen til tjenesten, viljen og evnen til å hjelpe,
er den samme.
Da i 2002 ble
valgt til kirkerådsleder, sa jeg at «jeg ønsker en kirke som lever nær folket , som er folkelig i
omgangsform og formidlingsmåte, som er tydelig på sitt grunnlag, og har nær
kontakt med de store kirker i verden».
Sjømannskirkens lave terskler, høye tak og forståelige formidling av
Budskapet med stor B, passer helt inn i bildet.
Det er ikke
tilfeldig at det er firekristne arbeidslag som har en høy goodwill og nesten alltid
får positiv omtale i mediene – Sjømannsmisjonen, Kirkens Nødhjelp, Bymisjonen
og Frelsesarmeen. Det er ikke tilfeldig, de driver ikke bare en åndens men også
en håndens tjeneste.
Kirkefader
Augustin har sagt at kirken skal forkynne – om nødvendig også med ord. I den
sammenheng minnes jeg historien sjømannsprest Ørnulf Aagaard i San Pedro i
California fortalte. Der lå kirken på en høyde nær innseilingen. Alle
skandinaviske skip som passerte på inn- og utgående, utvekslet flagghilsen med
kirken. Og gjennom en kraftig høyttaler svarte kirken med nasjonalsanger og
salmer. Etter mørkets frembrudd blinket
kirken til skipene med et lysende kors som dannet den indre ramme i et
ovalt vindu i kirkens front – mens ”Leid milde ljos, gjennom skoddeeim” lød
gjennom høyttaleren. Kors-lyset pleide man å slukke ved stengetid.
Og så var det en
sjømann som fortalte at han en kveld hadde gløttet opp for å få en hilsen med
seg på turen over havet. Det var korset han tenkte på. Men til sin store
skuffelse så han det ikke, og da han kom tilbake og spurte hvorfor , var
svaret: Av sparehensyn.
-Men er det en
utgiftspost det er fornuftig å spare på ? Dere ville glede mange av oss ved å
la korset lyse, sa sjømannen.
Det var en
preken som satt og ble husket, sa Aagaard. Og det ble ikke spart på lyset i
Korset etter den dag.
Med Korset som
seilingsmerke, Guds ord som kompass og med Kristus som styrmann, går
Sjømannskirkeskipet for fulle seil og god bør. Det pløyer både verdenshavene og
de områder som Ivar Aasen drømte om da han drømte om at ”gjev eg var i et
varmare land” – et ønske som går i oppfyllelse for stadig nye titusener, for
kortere eller ganske lang tid.
Noen ganger kan
det oppstå en spenning mellom det kirken gir inntrykk av å være, og måten
virksomheten oppfattes på av mennesker i kirkens periferi. Diakoniens utfordring er å gi synlige tegn på
en medmenneskelighet som ikke bare gjelder unntaksvis, men som er grunnleggende
i forståelsen av hva det vil si å være menneske. Den diakonien som
sjømannskirkene praktiserer, er kjærlighet uttrykt i konkret handling og båret
oppe av det kristne tror og håper. Den er rotfestet i kristentroens sentrum.
Den er troens liv, virksom i kjærlighet.
Og det gjelder
oss alle: Kjærlighet til Kristus vises gjennom kjærlighet til andre mennesker.
Det finnes ingen annen måte å vise kjærlighet på.
Om budskapet
alltid er det samme, krever likevel nye tider krever nye løsninger, nye grep.
Noen oppgaver blir større , andre avtar, former skifter. Det blir færre
sjøfolk, men desto flere , nordmenn på kortere eller lengre besøk i utlandet.
Gjennom sjømannskirkene finner de nærhet
og miljø, får de hjelp til å orientere seg i det fremmede. For noen er opplevelsen
av menighetene ute en naturlig forlengelse av hjemlig engasjement, for andre
kan det være begynnelsen til at enkelte myter og forestillinger rives ned og
erstattes av engasjement. Nye menigheter dannes – og er det noe vi vet så er
det at det å bli gitt tillit og ansvar , styrker båndene og forsterker viljen
til innsats.
Navn kan endres,
styringsformer likeså, Viktigere enn troskap mot fortiden er å vise ærefrykt
for fremtiden og de nye generasjoner.
Lederskap og arbeidsformer må
preges av fleksibilitet, og flest mulig må føle at de har et eierforhold til
organisasjonen. En kombinasjon av hjemmearbeidets soliditet, omsorg og innsats,
og ute-Norges engasjement, oppslutning og vilje til å ta ansvar, er uslåelig.
Men enten vi går
i våre menigheter og forsamlinger i Norge eller samles under fremmede
himmelstrøk er det slik at Gud utfordrer oss til å stoppe opp og vende om.
Vende om fra kravene, likegyldigheten, grådigheten, klagingen, frykten,
selvforakten – vende om til Gud, vende om til andre mennesker.
Fasthet i det
sentrale, frihet i det perifere, kjærlighet i alt – det er Sjømannskirken,
norsk kirke i utlandet, et hjem underveis – både her og nå, og for evigheten
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
SvarSlett