Kirkemøtet
diskuterer homofilt samliv. Som Frank Rossavik kommenterer i Bergens Tidende: «Selv om tonen var
høvisk, og erklæringene om gjensidig respekt satt løst, var og er det alvor.»
Utgangspunkt
bør alltid være at også de som mener noe annet enn en selv er drevet av et
oppriktig ønske om å følge Jesu eksempel, å tolke Bibelen rett. Men ingen av
oss leser Bibelen uten briller. Vi har alle våre historiske, kulturelle,
kjønnsmessige og konfesjonelle briller. Ulike erfaringer, ulike uttrykk og ulik
teologi kan lære oss å sette pris på vårt eget og å erkjenne at det er riktig
at vi ikke har skjønt alt, men forstår stykkevis og delt. Vi ser og hører ut
fra våre egne forutsetninger.
Tekstene
i Bibelen er to-tretusen år gamle. Det er derfor stor distanse mellom de
forutsetninger dagens leser bringer med seg, og de kulturelle, historiske og
sosiale forhold som reflekteres i tekstene. Tekstene er forankret i og
medbestemt av en konkret sammenheng, preget av bestemte sosiale, kulturelle,
historiske, økonomiske, og religiøse forutsetninger. Disse forutsetningene er
åpenbart forskjellige fra dem som preger sammenhengen dagens leser står
i. Kristen etikk må stadig måtte reformuleres om den skal nå fram til
samtidens mennesker.
Kirken
må stå i første rekke for kamp for menneskers verdighet. Når vi kjemper for
menneskers rettigheter, må vi tenke igjennom gamle standpunkt, uten at det
undergraver Bibelen som kilde for tro.
Mange
tar enkeltstående bibelvers og overfører dem på dagen samfunn uten å være klar
over at det er en lang vei fra enkeltvers til etiske standpunkter. Vi trenger
alvorlig besinnelse på hva som er grunnleggende og uoppgivelig, og hva som er
bestemt av den historiske konteksten. Enhver tid har hatt sitt særlige
kjennemerke og understreket spesielle sider av kristendommen. Dette gir
kirkehistorien tydelige vitnesbyrd om. Går vi til det store utland kan
vi i historisk lys også vise til kristnes holdning til slaveriet, til
apartheid. Innser vi dette, bør vi
bli varsommere med de skråsikre påstander og dommer.
Da kampen sto om demokrati i Norge
på 1880-tallet, sto nesten hele presteskapet samlet på den konservative siden:
Det parlamentariske demokrati var ukristelig fordi den personlige kongemakt
bygde på Guds nåde. Da kvinner krevde stemmerett, sto kirkens menn frem og
forkynte av kvinner skulle være underdanige, og i alle fall skulle de ikke ha
stemmerett.
Da arbeiderbevegelsen sto fram med krav om sosial rettferdighet,
lød det fra mange prekestoler at dette var opprør mot den orden Gud selv
hadde innstiftet. Kirken med sin lære om nestekjærlighet og medmenneskelige
solidaritet var dessverre ikke fanebærer i kampen mot harde klassemotsetninger
og sosial urett. Situasjonen ble ikke lettere ved at kirken eide store
landeiendommer, gårder og skog, og arge motstandere av landarbeidernes krav om
en mager lønnsavtale var å finne på enkelte av prestegårdene.
Da de første kvinnene nærmet
seg kirkens talerstol, sa biskopene nei – i tiår etter tiår, til to av dem
omsider våget å ordinere Ingrid Bjerkås i 1961. Saken ble løst som konfliktsak ved at det ble laget
”kjøreregler”. Ingen ble satt utenfor fellesskapet, kalt vranglærer eller
tvunget til å handle mot egen overbevisning. I dag oppfattes dette av det
store, store flertall som uproblematisk.
Støyen omkring bispevigslingen
av Rosemarie Køhn i 1993 føyer seg inn i dette bildet. Biskopenes preses er i dag en kvinne. I øyeblikket er fire
av 11 biskoper en kvinne. Om det skulle bli seks eller syv vil ingen – eller i
alle fall: nesten ingen – reagere på det.
Lenge
var kirkens praksis ikke å vie fraskilte fordi man mente at Jesus og Paulus
forbyr gjengifte. I dag har dette for et klart flertall endret seg, under
henvisning til at ekteskapsinngåelsen er en ”verdslig” ordning, og at en vigsel
i kirken gir anledning til å forkynne
evangeliet og et kristent syn på ekteskapet.
Slik
sett vil det ikke forundre om kirken kommer til det resultat jeg personlig mener
er det mest prinsipielle: Obligatorisk
borgerlig vigsel. Det vil tydeliggjøre
at det er sivil lovgivning og ikke en teologisk forståelse som regulerer
ekteskap. Det vil
være ryddigere juridisk, og samtidig gjøre det fullt mulig med markering og fest både i religiøs og annen
livssynsmessig sammenheng.
Det har altså hendt at
sprenglærde teologer i samarie har tatt feil – forferdelig feil. ”Bibelens
klare ord” i en generasjon var i noen saker ikke fullt så klart likevel i den
neste. Og vi har sett dem stå frem i historien – de som i Guds kraft tok kampen
mot det vonde, også i kirken. En Frans av Assissi, en Martin Luther, en Hans
Nielsen Hauge, en Martin Niemøller, en Dom Helder Camara.
Guds kjærlighet tvang dem.
Og heldigvis har hverdagskirken stadig oftere vært med på å gi
sammenheng i de hverdager som et menneskeliv har så mange av.
Ikke minst
avsnittene om skriftforståelse og skriftbruk viser at det handler om spenningen
mellom bevaringsvilje av det vi har ment og stått for før, og forandringsvilje
fordi både verden og kirken og vi som hører til der, hele tiden er i endring.
Kjærligheten
går ikke utenom tvilen, men gjennom den – på vei mot sannheten. Det bør skape
ydmykhet i stedet for skråsikkerhet.
Lærenemnda viser til at i kirkens historie er det eksempler på at mennesker og grupper av mennesker er blitt behandlet på måter som har krenket deres verd – ofte med henvisning til bestemte bibeltekster. ”Noen ganger kan slike eksempler belyse den kritiske funksjon Skriften kan ha overfor kirken. Både gjennom å lytte til erfaringer og gjennom å lytte på ny til Skriften, er det blitt kastet lys over disse erfaringene og kirkens egen praksis, slik at kirken gradvis har kunnet erkjenne uretten og forandre sin holdning og praksis”.
Jeg
vet ikke hvor Kirkemøtet vil havne i denne saken, menuansett resultat tiltrer jeg uten videre
gjengangeren i Dagsnytt 18: Dette er en sak vi får anledning til å komme
tilbake til senere.
Mitt håp er at Den norske kirke alltid
må la seg inspirere av Jesu kjærlighet, som er uten grenser, og hvorledes han i
sin samtid løftet frem de utstøtte og foraktede mennesker – og ta med seg denne
inspirasjonen inn i vår egen tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar