lørdag 23. mars 2013

En time til Earth-ettertanke?

Slukke lyset en time?” spurte han i Goa som masserte min temporært dårlige fot. ”Der jeg bor i Kerala har vi problemer med å få lyset på.” Han skjønte ikke problemstillingen da jeg fortalte ham om Earth Hour, bevegelsen som startet i Sidney i 2007. Poenget er at 23.mars skal alle lys slukkes i en time, for å markere nødvendigheten av å redusere verdens samlede energiforbruk i kampen mot global oppvarming og alle kalamiteter som vil bli konsekvensene.

«I India har vi markert “Earth Hour” i mange år. Elektrisiteten forsvinner ofte i flere timer. Jeg tror de fleste indere er medlemmer av eliteklubben som sparer strøm. Til en forandring får klubben i denne timen en visitt av den øvrige verden».  Slik skriver G. Singh fra Gurgaon på websiden til The Times of India

Konsensusen blant de større indiske byene om å la bryterne stå på, ble kommentert livlig i massemedia i et land med over en milliard innbyggere. "Stupid kapitalistisk måte å dekke over skyld". "Hvis de store byene kunne slukke lysene en time, ville kanskje vi i denne byen slippe kutt 4 timer daglig om vinteren og 6 om sommeren". "Der jeg bor har vi bare strøm 8 timer hvert døgn". "Metaforisk er dette som 2 minutters stillhet for å hedre en avdød. Det bringer ham ikke tilbake, men vi kan bruke 120 sekunder til å reflektere over vedkommendes liv og hva det kan fortelle oss".

Og det er vel noe i den retning han mener, Earth Hour-sjef Andy Ridley. "Den
viktigste grunnen til at vi gjør det, er at vi ønsker folk skal tenke, selv om det bare er i en time, på hva de kan gjøre for å minske sine avtrykk etter CO2-utslipp og ideelt sett ta det med seg utover den ene timen."

Men vil det bety noe som helst at i alt nærmere 1000 landemerker allerede er eller vil bli mørklagt i løpet av de neste timene? Peterskirken i Roma, Egypts pyramider, Eiffeltårnet i Paris og Empire State Building i New York - kan de hjelpe oss til å bli mer energibevisste i det små, i det daglige, men først og fremst engros stater og myndigheter imellom?

Norske husholdninger bruker i snitt  nærmere 200 kilowattimer til belysning. Dette gir et klimagassutslipp på omtrent 2,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Hvis all norsk husholdningsbelysning slås av i én time vil det spare miljøet for cirka 260 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer åtte-ni flyavganger mellom Oslo og Stavanger.

Kritikere hevder at på grunn av alle stearinlysene som tennes og lommelyktene som brukes, slippes det ut mer CO2 enn det hadde blitt sluppet ut med lyset på.

Kanskje kan man si at denne timen vil minne en del på klimakrisen, skape en bevissthet som i neste omgang gjør at velgere stemmer på partier og program som tar problemene på alvor. For det er politikerne som må fatte de upopulære vedtak som igjen fører til handlinger som vil gjøre noen inngrep forbruksvaner hos oss som bor i industrilandene (som f.eks. å fly charter til India).

Det er uansett bra å gå over til sparepærer og gjøre sitt i det daglige. Men våre barnebarn vil sitte i klimaklisteret dersom ikke politikerne i dag treffer de tiltak som må til for å dempe f.eks. CO2-utslipp: mindre personbilbruk, mer kollektivtransport, alternative energikilder osv.

Earth Hour er en symbolsak, ikke av de tiltak som i seg selv kan gjøre noen som helst forskjell. Mickey Gjerris fra Center for Bioetik og Risikovurdering på Københavns Universitet frykter tvert imot at Earth Hour vil skade kampen for klimaet, og han kjenner ikke en eneste klimaforsker som er begeistret for kampanjen:
"Den er enda et eksempel på økende graden av klimapop, som ikke tar hensyn til de reelle utfordringene vi står overfor. Risikoen er at det blir vanskeligere å trenge gjennom støyen med de viktige og effektfulle tiltakene. Til slutt ender vi med at folk generelt synes klimainnsats er noe tull", sier han til Kristeligt Dagblad.

I Norge hjelper det uansett lite med en times mørklagt Opera, Coca Colas neonskilt, Nidarosdomen og keplerstjernen på Gardermoen. Vårt økende CO2-utslipp, ikke minst fra olje- og gassvirksomhet, og våre forsøk på å unndra oss konkrete tiltak, er ingen reklame for  vilje til reduksjon.


Blogglisten

1 kommentar:

  1. Do you love Pepsi or Coke?
    ANSWER THE POLL and you could win a prepaid VISA gift card!

    SvarSlett