Påskeaftenfrokost med seks aviser (samlet innkjøpssum
kr.170). To lokale – med nyheter fra torsdag/fredag. Fire som utkommer i Oslo –
Aftenposten, Dagens Næringsliv heter (for første gang påskeaften), Dagbladet og
VG. Det tar tid å lese dem, nesten mer enn en vanlig lørdag. Mye godt lesestoff.
Hadde dette vært en vanlig uke, ville neppe særlig mange ha reagert og undret
seg - avisene ligner til forveksling seg
selv.
Oslo-avisene påskeaften er «hermetikk» - og har tradisjonelt vært det. Arbeidsavtaler
og transportproblemer har skapt problemer. VG forteller i klartekst at
redaksjonen er avsluttet i god tid før påskeaften, de tre andre sier «Bare i
løssalg». Interessant nok kom VG med fersk avis skjærtorsdag mens Dagbladet var hermetikk. Den store forskjellen
var det imidlertid vanskelig å få øye på.
Bidrar hermetikk til å devaluere avis-begrepet, slik noen
hevder? Jeg synes ikke det, og deler ikke kritikken. Nettet har gjort både påskeaften-utgavene og
de andrew avissdagene mindre annerledes enn de er til daglig. Generelt er
norske aviser blitt mer og mer planlagte, de speiler gårsdagen mindre enn
tidligere, og løpende hendelsesnyheter må dekkes gjennom nettutgavene. I de
fleste aviser finner man nå stoff som er produsert noen dager tidligere, en del
Også i abonnementsavis-løssalgsutgavene påskeaften
er det mye stoff som kunne stått en hvilken som helst dag, slik f.eks.
mandagsavisene (minus sport og ulykker og noen hendelser) alltid har vært.
1.side-oppslaget
i Aftenposten - «Hilda (1) døde ikke
forgjeves)» kunne stått hvilen som helst dag. Det kunne også oppslaget i dagferske
Bergens Tidende - «Euroflyktninger
på desperat jobbjakt tror Norge er lykkelandet. Iva dro fra Bulgaria til Tysnes
uten en eneste avtale. De er begge aktuelle og lesbare og illustrerer den
økende tendensen jeg synes å ha observert i 1.side-oppslagene: flere
fortellinger og historier. De gode og varme eller de om noe som gikk galt og
hvem har skylden? Bergensavisens «Idol-Gunnar helt privat» og Rogaland Avis «Nå
går Fredrik» er mer klassisk Dagbladet/VG, «SAVNER en ny kjæreste, TAPET av
mamma» (Dagbladet om Tore Strømøy» og VGs helsevri: «Her er helserådene legene
selv ikke vil følge» men de store regionavisene har etter omlegging til tabloid
samtidig tatt i bruk mer av tabloide virkemidler – uten at de er blitt
dårligere av den grunn.
Stavanger
Aftenblads oppslag ligger et sted
midtimellom, «Her er lesernes drømmepåske» med 153 av dem i frimerkestørrelse. Adresseavisen
har et sterkt krimoppslag: «Grov smugling. Ulovlig alkoholsalg. Ulovlig
våpenkjøp».
Der
jeg før ergret meg over en del 1.sider jeg syntes var uviktige eller tåpelig,
tenker jeg nå mer at dersom de bidrar til økt salg, lesbar innmat og økt viktig
journalistikk, er det greit nok.
Jeg
tviler på om oppslagene påskeaften er salgsfremmende, kanskje er det vel så gjerne
slik at folk kjøper aviser påskeaften fordi de omtrent «vet» hva de får.
Det er interessant at stadig flere aviser lager aktuelle
utgaver påskeaften. «Vi ønsker å gi leserne våre den aller beste servicen og
mener det er et behov for å komme ut med nyheter når det er så mange fridager»,
forteller ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten. En karakteristisk
holdning hos de regionale/lokale redaktørene. I år er det slike utgaver i Adresseavisen, Avisa
Nordland, Bergensavisen, Bergens Tidende, Dagbladet, iTromsø, Nordlys, Rogalands Avis, Stavanger Aftenblad,
Sunnmørsposten, Telemarksavisa, Tidens Krav, Troms Folkeblad, Varden.
Byandread.com er et nyttig instrument for å skaffe seg
oversikt. Gjennomgående er region-/lokalavisene flinke til å utnytte aktualiteter
og proporsjonerer bra. Nordlys hev seg
rundt med seks sider oppfølgende sider om
skredulykken i nord, «Total mangel på respekt: Full aktivitet i samme terreng
som i går». Varden har fallskjermulykken,
«Styrtet i døden», i dekningsområdet.
Avisene hatt
reportere ute for å lage gjenkjennbart, godt, og aktuelt stoff der hvor folk
feirer påske. Aktuelle reportasjer spenner over et bredt, gjennomgående
tradisjonelt felt. Mest typisk: ««Smilte om kapp med påskesolen». Ellers et
lite utvalg: «Ektepar kan etter 40 påsker på rad i campingvogna aldri tenke seg
å feire påske noe annet sted», «Observant
seksåring varslet om brann ved hyttefellesskap», «Røde Kors bød på gratis
lammemiddag i går», «Kjørte
rett i fanget på tollerne», «Også tiggerne tar påskeferie», «På tur med brus og
bacon», «Påskas vakreste nerdetur», «Ingen påskegolf» «Snøfri påskekos», «Smilte
om kapp med påskesolen».
Noen av avisene har også brukt ressurser på å fange opp påskens
egentlige innhold: «Vandrer med korset», «Følger samme Jesus i ulike gudshus», «Viste
respekt for korset»-
Konklusjon så langt:
Påskeaftenavisene står ikke tilbake for den løpende avisproduksjon ellers i
året. Det er flott at de kommer ut, og de signaliserer at ennå er ikke alle avisjomsvikinger
døde.
Avisene påskeaften illustrerer etter min syn klart noen av endringene
i mediebransjen siden jeg begynte på 60-tallet. Papiravisene var tidligere flinkere til å
dekke hendelsesnyhetene; de terminfestede begivenheter, ulykkene..Nettet
tvinger frem nye måter å tenke på, litt avhengig av avisenes størrelse og
nedslagsfelt. Utfordringene er blitt større når det gjelder hvorfor, hvordan, beslutningsprosesser,
konsekvenser og hva nå.
Jeg brukte uttrykket "viktig journalistikk". For samfunnets beste og papiravisenes fremtid tror jeg det
er både viktig og kommersielt å fortsette utviklingen av ”det skjer”-nyhetene. De som ikke lar seg
avlese på en seismograf, i et budsjett, i en politijournal eller i en
resultatliste. De som forteller virkningene av folkevalgtes vedtak for åtte år
siden. Som avdekker grådighet, usunn fallskjerm-kultur og urimelige og solidaritetssvekkende
lønnsfester i næringslivet, lukkethetskultur i helseforetak, mangelfull
politietterforskning, fiksekultur i kommunen, myndigheters bevisste misbruk av
Offentlighetsloven, våre folkevalgtes skjulte forbindelser - saker som de
involverte gjerne hadde sett ikke ble omtalt. De som ikke blir nyheter før noen
oppdager dem og forteller dem. De som gir leserne informasjoner de ikke vet at de trenger før de
får dem
Påskeaften er nok ikke den viktigste distribusjonskanal for slike oppslag, men det er mange andre avisdager å ta av.
Påskeaften er nok ikke den viktigste distribusjonskanal for slike oppslag, men det er mange andre avisdager å ta av.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar