«Målstyring
i offentlig sektor» er et flittig brukt begrep. Senest i 22.juli- beredskapsdebatten i formiddag. Men
har vi dokumentasjon på at det virker? Har det vært slik at mer marked og «profesjonell
ledelse» har ført til det man forkynte
ville bli mer kostnadseffektivt for staten uten negative bieffekter?
Jeg
er redd for at svaret er nei, i alle fall om man skal dømme ut fra alle
reaksjoner som kommer, senest i Klassekampens utmerke serie de siste ukene.
Vi
har fått et system der detaljplanlegging blir viktigere enn helhet. Vi har fått et kontroll-, overvåkings-, måle- og rapporteringssamfunn som har økt
byråkratiet og svekket ansattes ansvarsfølelse, idealisme og
individets frihet. Man har vært sterkt opptatt av kvantitative mål, mindre av
kvalitet. Dette har ført til at enkle handlinger ikke sjelden er enklere enn å
ta tak i de vanskelige og viktige, og at ett mål ikke kan oppnås uten at et
annet svekkes.
Noen
glimt fra de siste årene:
Departementet
krever at Helse Sør-Øst rapporterer om
40 forskjellige indikatorer, alt fra gjennomsnittlig ventetid og antall
korridorpasienter til «antall sykehus som
har etablert tilbud om tobakksavvenning».
Barnehageansatt
sukker over rapport om «ansattes
oppfølging for juleforberedelser» i desember».
Har
jobbet 10 år i kommunen som ruskonsulent. Skal han få tiltaks- og
stimuleringsmidler, kan han søke åtte ulike aktører: Husbanken, Bufetat, Nav
Fylke, Kriminalitetsforebyggende råd, fylkesmannsembedet, fylkeskommunen og
Kompetasesenter Rus.
Skatteetaten, som har mål på
hvor mange bokettersyn de skal gjennomføre, og der de ansatte opplever at
presset på å oppfylle måltallet blir så sterkt at de prioriterer de sakene som
tar kortest tid for å kunne behandle flest mulig. «Dermed kan vanskelige men
svært viktige saker bli liggende, noe som kan føre til at de virkelig store
fiskene slipper unna».
Barnevernansatte
settes stadig i situasjoner hvor de gjør så godt de kan, men erfarer at dette
ikke er godt nok for de barn som trenger dem, og at årsaken til dette ikke er deres
kompetanse, men måten barnevernet som system er organisert på.
Forskeren
som bruker nesten like mye tid på å telle hva som gjøres og rapportere dette i
ulike formater, som på å produsere nyttig kunnskap. «Med 18 punkter som skal passes
på når det sendes inn reiseregninger, tar det nesten lenger tid å fylle ut
regninger enn å reise».
NAV
kan spare opptil 60 årsverk dersom foreldre får styre permisjonsdagene sine
slev på nettet.
Byråkraten
som sukker: «Hører jeg ordet plan, tar
det gnisten fra arbeidet umiddelbart»
Politikere
vil vise handlekraft og fatter derfor vedtak i stadig større tempo – og så
følger byråkratiet i full utfoldelse: regelverket, retningslinjer,
rapporteringskrav, kontroll og revisjon. Offentlige bevilgninger spises opp av
økende administrasjon.
Systemet
fører til at det legges for liten vekt de ansattes vurderingsevner som
fagpersoner, noe som igjen svekker kreativitet, initiativ og oppfinnsomhet. En lege blir ikke lege og
en lærer blir ikke lærer fordi de vil
skrive skjemaer (veldig uvisst om de får noen virkning). Det er uheldig når vi har fått et krav- og
regelsamfunn som gjør at oppmerksomheten
i så stor grad må rettes mot dokumentasjon for å ha ryggen fri.
Konklusjon: Mindre detaljplanlegging. Mindre vekt på kvantitet,
mer på kvalitet. Mer tillit til den enkelte, mer frihet og vektlegging på
faglig kunnskap og vurderingsevne. Kritisk gjennomgang av offentlig administrasjon.
Gjør noe med 55 ulike direktorater og stadig nye kontrollrutiner fra ulike
tilsynsorganer. Færre konsulenter, redusert måleiver og styringsparametre som er
mer opptatt av input enn av kvaliteten på det som gjøres.
Heller
styre etter få, overordnede mål, enn å rapportere på mer enn hundre mål, noe
som har svært uheldige konsekvenser. Være mindre opptatt av New Public Management
og det 50-60 år gamle Kenning-budskapet (repetert av et titalls norske
toppledere) om at «de som ikke er ledere, har bare ansvar for å følge ordre».
Samfunnet
må alltid finne en balansegang mellom kontroll og tillit. I dag vipper den for
sterkt i kontrollens retning.
Ord
for dagen: «Målstyringen er en nyreligiøs vekkelse som har gått over landet.
Altfor ofte ender man opp med å måle variabler som hvor mye penger man har
brukt eller hvor mange rapporter man har skrevet, uten at dette sier noe om kvaliteten
i det man gjør» (tidl. forsvarssjef Sverre Diesen).
Amen.
Tiltredes
SvarSlettMagnus Engen Marsdal
SvarSlettHar vansker med å forstå hvorfor motstanderne av dette fortsatt benevner fenomenet med dets egne reklameslagord. I ordet "målstyring" ligger implisitt at virksomheten styrer i retning sine mål. Hvem kan være mot det? Men det er ikke målstyring som foregår, det er målestyring. Når målingene tar styringa, havner virksomhetens mål lett i bakgrunnen. Er ikke beredskap et vedtatt mål for politiet, kanskje? Og har man styrt i retning god beredskap? Nei, det har man ikke i særlig grad, fordi det er målingene som er styrende, ikke virksomhetens mål. Men så lenge både tilhengere og motstandere av denne utdaterte stringsformen fortsetter å kalle den "målstyring", vil tilhengerne alltid ha et kraftig overtak i debatten.