Audun Lysbakken må ha eksperthjelp for å finne igjen relevant korrespondanse i selvforsvarssaken. Det tyder på uorganisert og tilfeldig arkivering av henvendelser og svar. Departement har åpenbart en lang vei å gå når det gjelder forhold til arkiv og offentlighet.
Nå sier statsråd Lysbakken at «all korrespondanse inn og ut skal journalføres, også dette er et rutinespørsmål vi er nødt til å gå inn i». Det har departementet blitt bedt om tidligere. I juni 2011 fikk departementet beskjed fra Sivilombudsmanen, i en svært klar uttalelse, om at det hadde brutt flere bestemmelser i arkivforskriftene. Så langt synes det ikke som om dette er tatt alvorlig. I tillegg fastslo Sivilombudsmannen at Offentlighetsloven var brutt.
Saken gjaldt en klage fra journalist Vidar Ystad i Bergens Tidende over mangelfull journalføring av dokumenter; i tillegg ble han nektet innsyn i listen over dokumenter i den samme saken. Departementet svarte da at denne type dokumenter ble journalført i et eget system som ikke framgikk av den offentlige journalen, og hevdet dette var en praksis Riksarkivaren hadde gitt muntlig aksept for. Riksarkivaren avkreftet å ha gitt en slik dispensasjon fra plikten til å journalføre dokumenter, og Sivilombudsmannen sa da at ved å vise til en «ikke eksisterende godkjenning fra Riksarkivaren», kunne man «svekke både tilliten til departementet og respekten for Riksarkivaren sin faglige integritet».
Denne saken føyer seg lite vakkert inn i serien offentlige instansers tvilsomme tolkninger som ikke bare strekker strikken så langt Offentlighetslovens unntaksbestemmelser gir muligheter til. De kjøper strikk på billigsalg.
Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk sier: «Som samfunn må vi kunne ettergå offentlig saksbehandling og kontrollere forvaltningen. Det betinger at alle relevante dokumenter journalføres og arkiveres. Dette gjelder selvsagt også e-poster og tekstmeldinger. Den sier at også muntlige samtaler skal protokolleres og journalføres dersom de er relevante for offentlig saksbehandling».
Det siste er viktig å understreke. I fjor ville Kulturdepartementet gjøre det til en frivillig sak for forvaltningen å journalføre sms-meldinger med innhold som har relevans for saksbehandlingen. I stedet kan man notere ned «med egne ord» det som sms-en inneholder, og så arkivere dette dokumentet.
Det må jo være dokumentenes innhold som styrer hva som journalføres, ikke hvilken tekniske fremgangsmåte og hvilke metadata som blir benyttet i dokumentproduksjonen og til arkivering. For at lovens intensjoner skal oppfylles, kan det ikke bare være e-post sendt fra en PC som skal journalføres. E-post og sms har i dag flere likheter enn tidligere. Flere og flere tar i bruk mobiltelefoner som man kan koble opp til både e-post, fagsystemer og andre systemer. Forskjellen mellom mobiltelefoner – eller rettere: androider, smarttelefoner og iPhone - og bærbar PC blir mindre og mindre. De fleste telefoner har ikke begrensninger på meldingsstørrelse og det er fullt mulig å sende med vedlegg. Man mottar e-post på telefonen og svarer med e-post fra samme telefon
Myndigheter og politikere bryter norsk lov - men krever at vanlige borgere skal være lovlydige i forhold til en lang rekke regelverk. Mange arbeidsledige og eneforsørgere og andre skjemautfyllere har kjedelige erfaringer med glemsel. Den som f.eks. har gjort en liten tabbe i forhold til pensjonsbestemmelsene, men gjør oppmerksom på det så snart man bli klar over det, straffes likevel ubønnhørlig. Det holder ikke at de "tar ansvaret".
tirsdag 28. februar 2012
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar