lørdag 15. august 2015

Sakset uke 32


Folkestyret viker
TTIP er en avtale om frihandel og investeringer, som EU og USA har forhandlet om siden 2013. Den topper en trend som innfører global forretningsvoldgift over hodet på nasjonale myndigheter, ofte i strid med nasjonal helse- og miljøpolitikk. Visjonen er global handel uten grenser som fremmer økonomisk vekst og lave priser. Nå tilbys vi et shoppingnirvana med uendelig varetilbud og hyggelige priser. Hvorfor skal vi ikke bare ta imot? Er det akseptabelt at folkestyre må vike for forretningsstyre? Er det OK at det blir slutt på offentlig oppnevnelse av dommere og åpne juridiske prosesser, hvor folk kan følge med? Kan vi leve med hemmelig saksbehandling i partsoppnevnte forretningstribunaler? 
Nina Witoszek og Atle Midttun, professorer

Bill.mrk. «Personlig»
Noko god sommarkjensle har eg aldri hatt. Eg er ikkje glad i is. Eg trimmar aldri.

Jon Fosse, forfatter

Det føles bra når det er 40 tv-kanaler på en pressekonferanse,og Usain Bolt snakker med CNN, BBC, Eurosport og meg.
Linda Andersen, NRK

Etter artium tok jeg meg et friår. Jeg tenkte jeg måtte finne ut hva jeg skulle gjøre med livet mitt. Det er vel stort sett det jeg driver med ennå.
Lillebjørn Nilsen, visesanger

Om noe irriterer meg, må jeg si å bli bæsjet på av måker.
Siv Jensen, finansminister

Det er bedre å prøve nye ting nå, enn å ha en kjedelig slutt på arbeidslivet mitt.
Anette Groth, slutter i NRK

Jeg var som en styltegående Zlatan. Faktisk var jeg så god at jeg slapp den ene stylten når jeg nærmet meg mål, og hoppet over målstreken på ett bein. Det er mitt beste sommerminne og mitt største sportslige høydepunkt.
Petter Stordalen, hotelleier

Kritikken av boken bar preg av en lus som prøver å feste seg på en havørn. En firfisle kan ikke elske med en løve i tigersprang, Jeg er overrasket over meg selv og hvor godt boken er skrevet. En larve klarer ikke å sparke en leopard i ballene. Det har de ikke evnen til.
Aune Sand, forfatter

Unge om miljø
Finansministeren er klimaskeptiker. Det siste er som å ha en helseminister som røyker.
Mani Hussaini, leder AUF

Jeg er veldig uenig med Frp i klima og mijø. Men hva er verst? Et Ap parti som sier de er for miljø, men ikke gjør noe, eller et parti som ikke bryr seg om det,  men gjør mye?
Tord Hustvedt, leder Unge Venstre

Om 20 år kommer Norge fremdeles til å drive med oljeutvinning. Og det er bra. Det er 210.000 ansatte i denne næringen, som enkelte her ikke ønsker skal ha en jobb å gå til,
Atle Simonsen, leder FrPUngdom.

Vi må ha en planlagt oljeavvikling slik at vi i takt med det kan bygge opp nye næringer. Jobb nummer én i 2015 er å ikke pumpe penger inn i næringer som bare vil vare i 15-20 år, og heller satse på næringer som varer inn i evigheten.
Anna Serafima Svendsen Kvam, leder av Grønn Ungdom

Statoil og krise
Statoil har med de folkevalgtes velsignelse strategisk prioritert utbytte og øy aksjekurs fremfor samfunnsutbygging og arbeidplasser
Leif Sande, forbundsleder, IndustriEnergi

Da Helge Lund ble valgt som leder i 2004, var det et klart skifte fra Statoil som et industrielt selskap med samfunnsansvar til et selskap som kun tenkte kortsiktig  og på profitt. Jeg lengter tilbake til tida da samfunnsbyggere som Arve Johnsen styrte Statoil.
Lars  Anders Myhre, Nopef

Statoil ble et mye dårligere verktøy for politikerne enn det kunne ha vært, etter at selskapet ble børsnotert.
Finn Harald Sandberg, fagsjef på Oljemuseet

Venstreorienterte vestlendigar snakkar gjerne om klimakrisa, for den er stor og viktig. Men dei konkrete, praktiske konsekvensane av omstilling er vanskeleg å diskutere, fordi det kan få negative følgjer for folk og lokalsamfunn.
Asbjørn Kristoffersen, BT

Olje- og energiminister Tord Lien tar feil når han sier at det ikke er krise. Nå er det krise. Det er noen som prøver å pynte brura nesten etter at den er død.
Ståle Kyllingstad, industrileder

«Litt fallerte Stavanger»
Det er ikke sjelden jeg sitter her nede i den nå litt fallerte oljebyen min og rister på hodet. Rister på hodet og bender det nordover og tenker på hvor vilt mye bra musikk som kommer fra Bergen. Jeg har stor tro på dette regnestykket: Individuelt talent + tradisjon = forløsning. Du kan være så flink og ivrig du bare vil, men du trenger rammer å utfolde deg i. Hvis rammene dine ikke frigjør deg, blir det vanskelig, kanskje umulig.
Sånn var det med nesten alle som spilte i Stavanger mot slutten av åttitallet, da jeg selv spilte i mitt første band. De kom seg aldri av gårde. De fikk ikke laget plater. De forsvant. Kun ett av dem kom seg videre, og de het The September When. Kanskje var resten for dårlige, men slik tror jeg ikke det er. Jeg tror heller det er slik at byen min ikke hadde selvtillit nok, ikke sterk nok tradisjon, ikke studioer, ikke produsenter, ikke rammer.
Tore Renberg, forfatter

Det er forunderlig at Norsk Luthersk Misjonssamband får langt sterkere prinsipiell støtte fra Stavanger Aftenblad enn fra Vårt Land.
Espen Ottosen, informasjonsleder

Det vi har sett i Stavanger er at publikum er skeptisk til noen komponister og epoker. Vi må stole på vår egen dømmekraft og ikke sette opp musikk for å få kredibilitet hos musikerkolleger
Christian Hadland, Kammermusikkfestivalen

Politisk mix
Alt regjeringen gjør leder fram til et mer sentralisert Norge.
Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Det er ikke vits for Ap å skryte av å ha nest-nest-dårligst asylpolitikk.
Hoda Imad, AUF i Akershus

Partia gjer for lite for å rekruttere folk med innvandrarbakgrunn, Partia må etablere klare regler som sikrar minoritetspolitikarar plass.
Beret Bråten, forsker

De som sitter med regjeringsmakt, får skylda når det går dårlig, men de får ikke tilsvarende æren når det går bra. Paradokset med velstand er at når man har det så bra, så ønsker man mer. Mye vil ha mer. Regjeringsslitasje er «de stigende forventningers misnøye.
Bernt Aardal, professor

Jeg tror folk er mest opptatt av at søpla blir hentet, at ungene får gå på en god skole og at de ikke betaler mer skatt enn nødvendig. Utover det tror jeg mange er revnene likegyldig til hvem som styrer.
Fabian Stang, ordfører

Ved å levere dårlig i den første av tre store dueller mot Mitt Romney, senket Barack Obama forventningene til seg selv som taler. Dermed skapte han rommet han trengte til å imponere velgerne på nytt. Kanskje kan Støre nå bruke underprestasjonen fra debatten torsdag i forrige uke på samme måte?
Ratna Elisabet Kamsvåg, retorikkekspert

Av og til tenker jeg at Gahr Støre minner om en teknisk begavet fotballspiller fra en lavere divisjon som plutselig er i eliteserien og blir lammet av et tempo som er så mye høyere enn han er vant til.
Frithjof Jacobsen, VG

Erna spiser deg til frokost hvis du ikke har kontroll på fakta.
Frank Aarebrot, valgforsker, professor og Ap-medlem

De fleste politikere er hvite, middelaldrende menn. Det er bra å få inn flere damer – og unge, eldre og flerkulturelle.
Susanne Kaluza, Kvinneguiden

Det går godt an for politikerne innimellom å si til sin motstander at «det var et godt argument». Dessverre hører vi det alt for sjelden
Svein Tore Marthinsen, valganalytiker

Valgkampfraser som gjerne kan pensjoneres: Fokus på. I forhold til. Åtte år i regjering. Folk flest. Norge ønsker seg. Det finnes ingen quick fix. På nåværende tidspunkt.
Frode Bjerkestrand, BT

Me er KrF slik KrF var før Bondevik-regjeringane,.
Arne Husveg, De kristne, Karmøy

Hva er vårt DNA, vårt arvestoff? I alle fall at KrF skal være til for de fattige. Og da oppleves det som full kollisjon når Frp ­lokalt vil spare på støtte til klær i sosialstøtten.
Dag Inge Ulstein, byrådslederkandidat i Bergen, KrF

Årets valg handler om å beholde lokalsykehuset»
nrk.no

Debatten om kommunereformen bør ikke handle om hva som skal legges ned, men hva som skal bygges opp.
VG

Vi skal ha et romslig samfunn hvor færrest mulig skal falle av lasset.
Erna Solberg, statsminister

Med mindre du er Sp-ordfører i en liten utkantkommune.
Yngve Kvistad, VG
Mye av problemet til Senterpartiet i de store byene er at de ofte drunker i valgkampen, og at de andre partiene bruker Sp’s politikk.
Geir Pollestad, stortingsrepr. Sp

KrF i Kristiansand vil om nødvendig gå sammen med de rødgrønne partiene for å hindre søndagsåpent. Så viktig er denne saken for oss
Jørgen Kristiansen, KrF

Støre ser problemene, og er villig til å snakke om dem. Vanskelig blir det først når han skal snakke om løsninger.
Michael Brøndbo, Nationen

Lest
For å overleve i Formel 1, må du være redd.
Ole Kristian Strøm, VG

Eksport av unge fotballtalenter en form for barneslavehandel.
Nils Arne Eggen, trener

10.000-meteren, som nå skal fjernes i RM, skiller gutter fra mannfolk.
Håvard Bøkko, skøyteløper

-Hva sier du til alle ungdommene som sier nynorsk er meningsløst å lære? -Til dem sier jeg som min mormor alltid sa: Kunnskap er lett å bære.
Åse Wetås, direktør i Norsk Språkråd

De farligste dyrene i Norge målt i antall drepte mennesker er sannsynligvis kyr.
Petter Bøckman, zoolog

Nav er som kraken i norrøn mytologi. Alle snakke rom uhyret, men ingen kan se det, der det lurer langt ende i dypet.
Johan Hauknes, NRK Ytring

Det gamle torvet i Knarrdalstrand likner mer og mer på det slitne Romania.
Porsgrunns Dagblad

Alkoholavhengigheten til Avinor er sterkere enn heroinavhengigheten til en narkoman.

Reidar Kaarbø

Sorg er i dag ingen diagnose, men burde inngå som en naturlig del av helsevesenets forebyggende funksjon.
Vibeke Lohne professor i spesialsykepleie

Ungdom nå til dags er kjedelige.
Anita Overelv, festivalsjef, Træna

Nasjonalismen har aldri vært død
Helene Skjeggestad, Aftenposten

Bergen på sitt beste driter i Oslo. Å være en god nummer to er Bergens ultimate styrke.
Marianne Skjulhaug, instituttleder

 
Blogglisten
 

Nederst i skjemaet

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar