lørdag 25. juli 2015

Sakset uke 30


Fra Utøya til Suruc

Når døden hopper fra Utøya til Suruc forvandler de kristne høyreekstreme kulene seg til islamske høyreekstreme kroppsbomber. Vi må kjempe mot ondskapen uten å miste håp, og ikke minst uten å miste vår felles kollektive hukommelse.
Nefisse Öskal Lorentzen, filmskaper

Nettet ulmer av hat og hets i et omfang som er like ille eller verre enn før 22.juli-angrepene.
Lars Gule, ekstremistforsker

Vi må aldri glemme. Men er vi enige om hva vi må huske? I terrorens navn er vi villig til å fire på prinsipper verden beundret oss for å holde fast ved for fire år siden.
Marie Simonsen, Dagbladet

«All in» i ekteskapet?

Det er rart at så mange adopterer den patriarkalske navnetradisjonene. Og at voksne kvinner aksepterer at deres eget navn plutselig reduseres til et «pikenavn» som om livet frem til nå var en midlertidig fase.
Marta Breen, forfatter

Mannen min hadde et kult etternavn som var fredet. Jeg synes det er fint at hele familien er en enhet og har samme etternavn.
Mette Baastad Haude til Aftenposten

Det handler om å gå «all in» i ekteskapet. Jeg føler overhodet ikke at jeg mister noe.
Lene Moe til Aftenposten

For meg har det alltid vært en naturlig sak at man er et «vi» og ikke et «jeg» når man gifter seg. Jeg ønsket også å ære mine foreldre og vise takknemlighet for navnet jeg har båret i 25 år,
Helene Pederstad Øien, til Aftenposten

I et samfunn der mer ustabile samboerskap blir mer og mer vanlig, virker det som om det å ta et felles etternavn når man gifter seg er en symbolsk handling, mer enn et spørsmål om likestilling,
Kenneth Aarskaug Wiik, forsker SSB

Damer er tradisjonsberarane. Dei er også mest kresne. Det er dei som grev opp tippoldemødre for å skaffa seg eit eksotisk, ekstra etternamn. Og giftarmål gjev dei ein sjanse til å luka ut etternamn som det ikkje er nokon stas med. Hansen og Olsen og Kristoffersen er utdøyande slekter. von Steenrøis-slekta døyr aldri ut.
Asbjørn Kristoffersen i BT

Jeg tror få kvinner tenker over den kulturelle bakgrunnen for at kvinnen ved ekteskapsinngåelse blir mannens eiendom.
Anne Bitsch, forfatter

Det kan virke som om mange yngre kvinner er mindre bevisst strukturene enn mange av mødrene deres er og var.
Martine Aurdal, kommentator

Tro og politikk

At ein leiar i Ap framstår med ei  offentleg trusvedkjenning, har ikkje før skjedd i manns minne. Det er uvisst korvidt han eller partiet hans vinn eller taper veljarar på dette, eller om det får noko å seia i frieriet hans til Kristeleg Folkeparti. Men i eit overvegande sekulært samfunn framstår han som ein modig mann.
Bergens Tidende

Det er viktig å erkjenne at tro og religion er viktig for mange mennesker, og han har stor respekt for engasjementet i Kristen-Norge. Men det er viktig å skille mellom religion og politikk.
Jonas Gahr Støre, Ap-leder

Verken KrFs holdning overfor Israel eller deres konservative linje i spørsmål om fosterdiagnostikk faller i god jord i Ap, spesielt ikke i kvinnenettverket.
Aksel Braanen Sterri, Dagbladet

Støre gjør en grov feil, og lar seg misbruke til propagandaformål. Han burde ta avstand fra et miljø som knyttes til helbredelser og demonutdrivelser,
Levi Fragell, human-etiker

I et opplyst, nesten troende sekulært samfunn, kan det å ha en tro være tabu. Noen av de mest aktivt troende er de som ikke tror, og som er aktivt ikke-religiøse.
Jonas Gahr Støre

Det er då også dei ikkje-religiøse som har overtaket i dagens norske samfunn. Dersom dei ikkje gjev innpass for dei aktive religiøse i politikken, innskrenkar dei demokratiet og livsrommet for annleis tenkjande. Det kan resultera i totalitære haldningar.
Bergens Tidende

Å fjerne K-en i KRLE-faget står ikke øverst på min prioriteringsliste. 
Jonas Gahr Støre

Jeg er redd for norske barn og at Arbeiderpartiet setter svarte biler settes foran religionsfrihet- Jeg frykter at  Ap heller vil i regjering enn å fjerne K-en i KRLE.
Nicholas Wilkinson, leder i Sosialistisk ungdom

Ap i regjering fjernet kristendomsdominansen i faget i sin tid. Vi har en partileder som har vært i Sarons dal. Han har også besøkt moskeer, synagoger og katolske kirker. Det er mange grupper som er viktige for oss, og vi lytter til folks mening. 
Mani Hussaini., AUF-leder

Støre sier han respekterer at KrF har valgt side. Men han vet også at relasjoner bygges over lang tid. Derfor prioriterte han en tur til Sarons dal midt i ferietiden. Og kanskje var det klokt av Erna ikke å la seg dra med i en konkurranse om å vise kristelighet. Hun har jo alt KrF på kroken.
Erling Rimehaug, Vårt Land

Gro sa en gang da hun ble konfrontert med at jeg hadde disse meningene, at det fant hun helt usannsynlig, for dette hadde jeg ikke tatt opp med henne.
Jonas Gahr Støre

Politisk mix

Vi betaler milliarder av kroner for at venstresiden skal få sin miljøpolitiske orgasme. Jorden klarer seg selv.
Morten Wold, stortingsrepr. Frp

Med gulrot og pisk vil Venstre fase ut bensin- og dieselbiler. Det var det som fikk det til å gå fremover den gang vi baserte oss på hest og kjerre.
VG

Vi kan ikke sitte her i rike Norge og peke ut befolkningsveksten i Afrika som det store problemet.
Rasmus Hanssson, MDG

Hver gang Erik Solheim ytrer seg om Kina, blinker en rød lampe på mitt skrivebord.
Torbjørn Færøvik, forfatter

 Som trøst til Knut Arild, så gikk det 25 år mellom våre to glansperioder på starten av 70-tallet og slutten av 90-tallet. Vi nærmer oss jo 25 år siden sist, så vi kan fort klatre igjen.
Kjell Magne Bondevik

 
Bill.mrk. «Personlig»

Om det er noe jeg angrer på? Det er vanskelig  finne én ting. Alt jeg har gjort er ispedd anger.
Knut Nærum, underholder

-Det sies at du satt i et halvt år på en øy i Ofoten og leste filosofi? –Ja. Du får god tid til å fordype deg i bøkene når du sitter alene på et nedlagt småbruk i Tysfjord. Jeg bakte brød og fanget fisk, skulle jeg til kjøpmannen måtte jeg gå over et fjell og ro til andre siden av fjorden.
Yngve Slyngstad, oljefondsjef

Jeg vet at det finnes folk som kjører etter hverandre på sykkel. Jeg skjønner meg ikke på den slags. Jeg synes alle som interesserer seg for sport er noen idioter.
Ingvar Ambjørnsen, forfatter

Jeg drikker vin bare hver gang jeg er på Sydpolen. Det ser ut til at Bjørn Eidsvåg har bedre dreis på dette med nachspiel enn meg,
Knut Arild Hareide, KrF-leder

Sånn skal jeg leve resten av livet, tenker jeg. Ultraenergisk, nesten amerikansk og full av clean oils
Christine Koht, humorist

Jeg våkner hver morgen og er ulykkelig. Det skjer aldri at jeg våkner lykkelig, men det går ofte litt bedre utover dagen.
Karl Ove Knausgård, forfatter

Scenen er min frisone. Vi må tørre å riste av oss litt av det norske.
Maria Kristin Dale, artist
Gråten er fetteren til latteren. Det skal ligge nært hverandre. Jeg elsker når man går ned j den dypeste brønnen og det er en artig frosk der. Da blir brønnen mer grusom og dyp.
Linn Skåber, skuespiller
Da jeg leste Tore Renbergs til dels selvbiografiske oppvekstroman «Mannen som elsket Yngve», så var det sp mange felles referanser til min egen oppvekst i Kristiansand.
Kronprinsesse Mette Marit

 
Lest

Om hundre år er all ting glemt, skrev Knut Hamsun. For 111 år siden,
Martine Aurdal, Dagbladet

Å argumentere mot personvern fordi du ikke har noe å skjule, er det samme som å argumentere mot ytringsfrihet fordi du ikke har noe å si.
John Christian Elden, advokat

Jeg sliter med hvordan en del managementfolk snakker selvfølgeligheter pakket inn i innsiktspapir.
Olav T. Sande, TV2-sjef

Kjell Aukrust ville snudd seg i grava om Tynset og Alvdal ble slått sammen.
Svein Borkhus, ordfører, Alvdal

Eliten i Norge har en lang og tverrpolitisk tradisjon for å framstille seg selv som offer.
Thomas Seltzer, Trygdekontoret

Menn har i gjennomsnitt lavere selvinnsikt enn kvinner, spesielt når det kommer til troen på egne ferdigheter.
Ola Kvaløy i DN

Alle er kloke. Noen før og noen etterpå.
Karsten Isachsen, prest og forfatter

I norske stuer sitter det nå mange som har funnet seg nye ofre for hetsen og hatet de bærer på. Det nye er å hetse døende mennesker. Barn ingen hindring.
Lasse Langås, Nordlys

Vi kan ikke ha et land hvor det bare går an å snakke om været.
Torgrim Eggen, forfatter

Hvis konkurransetankegangen sniker seg inn på lærerværelset, renner solidariteten og samarbeidsånden langsomt ut.
Drude Beer, Nationen

Det er ingen grunn til å glorifisere den ensomme suksess. Den sultne kunstneren kan fortelle at det sjelden utløser kreativitet hele tiden å være på jakt etter arbeid som skaffer mat og betaler husleien..
Hadia Tajik, nestleder Ap
Barn i dag har knapt et forhold til uberørt natur.
Linn Stalsberg, forfatter

Det styres for mye i smått og for lite i stort.
Jan Tore Sanner, statsråd

Det er særdeles få i dag som stopper sokker.
Ingunn Derås, Husfliden Kirkenes, selger stoppenåler

Oslo er ingen fotballby. Den er forresten ingen idrettsby heller.
Lars Tjernås, Aftenposten

Vi bør ta vare på hemmelighetene våre. Det er de som skiller oss fra dyrene.

Karin Fossum, forfatter

Mennene får bli gamle med stil. De gråner og mister håret, får mage og rynker, mens alle er enige om at de er rå likevel. For kvinner er det nådeløst. Man skal ikke bli eldre. Punktum.

Tori Amos i Dagbladet

 Blogglisten

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar