Om møte
på bedehuset, gudstjenesteendring med for mange alternativer, og en kirke i spenningen mellom bevaringsvilje av det den har ment
og stått for før, og forandringsvilje fordi både verden og kirken og vi som
hører til der, hele tiden er i endring.
Bedehuset i Kjerringvik ligger litt avsides til. Men folk finner frem til sommerfest. Flere enn vanlig denne julikvelden. Og på talerstolen står etter hvert to sentrale representanter for hovedstrømningene i norsk kristenliv – bedehuset, og (stats)kirken.
Bedehuset i Kjerringvik ligger litt avsides til. Men folk finner frem til sommerfest. Flere enn vanlig denne julikvelden. Og på talerstolen står etter hvert to sentrale representanter for hovedstrømningene i norsk kristenliv – bedehuset, og (stats)kirken.
En
tidligere generalsekretær i det som en gang henå Normisjon, og en biskop emeritus (etter at
vi nå også får tidligere kvinneliget Det norske lutherske Indremisjonsselskap, biskoper, får de betegnelsen biskop
emerita) trekker folk både fra Telemark og vestfoldske sommerherligheter.
Kirken
har sin faste liturgi. Det har bedehuset også – men det kommer litt senere.
Noen vil være uenig i den første setninger. Nei, liturgien er ikke lenger fast
og gjenkjennelig, vil de si. Det er blitt for mange melodivalg, for mange
tekster til bønner og liturgiledd. Det er stundom vanskelig å være med når vi
kommer til en kirke et annet sted, vil de si.
Jeg
forstår dem. Og siden vi befinner oss i et kristent felt der bekjennelse er en
naturlig del av livet, kan jeg innrømme at jeg i dag ikke synes det initiativet
vi tok for 13-14 år siden, er helt vellykket. «Vi» er i dette tilfelle biskop
(emeritus i dag) Finn Wagle, kirkerådsdirektør
Erling Pettersen (emeritus han også) og tbb som Kirkerådets leder.
Ungdommens kirkemøte hadde sterkt anbefalt revisjon av gudstjenesteopplegget,
ikke minst for å nå nye generasjoner. Vi tente på ideen i bilen ned fra et møte
i Kirkerådet i Erlings hytte i Hedalen, og så begynte revisjonsballen å rulle.
Færre
alternativer hadde nok vært en fordel.
Åresalg.
For de uinnvidde: Loddsalg, i form av trebrikker med ti nummer, 50 kroner pr.
åre. Dette ror i land en del penger. Ny fellessang. Friskere melodier enn i
salmeboka, en annen sangtradisjon. Mer solo, duo eller osv. Ny tale.
Fellessang. Aktuelt. Fellessang. Avslutning med Fadervår. Den gamle utgaven,
det viktigste med den nye er etter min mening at «led oss ikke inn i fristelse»
er erstattet med «La oss ikke komme i fristelse». En endring som er litt mer
enn en nyanse.
Folk
likte seg i Kjerringvik bedehus. De fikk budskapet om synd og nåde, de takket
talerne og følte de hadde fått noe med seg hjem. En bekreftelse, en opplevelse
av fellesskap. «Det var et godt møte». Og la det være sagt: Aldri har jeg hørt
en pianist spille så engasjerende til sangene at det fristet til å ta ekstra i.
Noen av
oss har gjennom livet ikke tråkket ned bedehusets dørstokk. Jeg har følt meg
hjemme i kirken og Skolelaget. Bedehuset har ofte hatt en mer intens
forkynnelse, og spesielt i mindre samfunn har nok noen reist ut som «Guds brente barn» med en tung opplevelsesbagasje av lydighetsmoral
og ekstrabud i form av krav til livsstil. Samtidig er det åpenbart at bedehuset
har vært et svært viktig innslag i norsk kristenliv, et helt sentralt sted for
forkynnelse, et viktig miljø for mange.
Ekteskap
for likekjønnede setter samholdet i kristen-Norge på prøve. Kristne leser
Bibelen med ulike briller. Vi har alle vår egen historiske, kulturelle,
kjønnsmessige og konfesjonelle bagasje. Det som tidligere ble oppfattet som et
entydig ”Guds ord”, er i noen sammenhenger blitt modifisert og nyansert slik at
det er åpnet for en ny holdning og praksis. Kirken er en størrelse som lever
midt i menneskenes historie. Samtidsperspektivet har vært en nøkkel som åpnet
Skriften. Slik ble nye sider ved budskapet oppdaget og konkretisert. Slik ble
kirken i stand til å reflektere over nye sosiale og kulturelle situasjoner.
Kristen etikk vil stadig måtte reformuleres om den skal nå fram til samtidens
mennesker.
Bibeltekster
gjenspeiler sin samtids sosiale strukturer, institusjoner og holdninger. I dag
er det større oppmerksomhet knyttet til hvordan tekstenes råd og formaninger
ble påvirket av ulike sosiale og kulturelle forhold. I arbeidet med å forstå
disse tekstene hører det derfor med å vurdere hvordan sosiale strukturer og
kulturelle mønstre som den gang var utbredte og innflytelsesrike, er blitt
endret og brutt opp under nye livsbetingelser,
Kirken
står i spenningen mellom bevaringsvilje av det den har ment og stått for før,
og forandringsvilje fordi både verden og kirken og vi som hører til der, hele
tiden er i endring.
Vi
trenger alvorlig besinnelse på hva som er grunnleggende og uoppgivelig, og hva
som er bestemt av den historiske konteksten. Kirkehistorien forteller med all
tydelighet at vi bør vi bli varsommere med de skråsikre påstander og dommer.
Bibelen skal inspirere oss forpliktende nestekjærlighet i handlinger. Kjærligheten går ikke utenom tvilen, men gjennom den – på vei mot sannheten. Det bør skape ydmykhet i stedet for skråsikkerhet.
Bibelen skal inspirere oss forpliktende nestekjærlighet i handlinger. Kjærligheten går ikke utenom tvilen, men gjennom den – på vei mot sannheten. Det bør skape ydmykhet i stedet for skråsikkerhet.
En
enkel tanke på veien hjem: Det kan være greit å møte litt andre miljøer enn de
man vanligvis ferdes i.
(DOWNLOAD) $12,234 in 2 months CASINO Software?
SvarSlettLet me say it straight.
I dont care about sports. Never cared less.
I tried EVERYTHING from forex & stocks to internet marketing and affiliate programs.. I even made some money but then blew it all away when the stock market went south.
I think I finally found it. Download Now!