Om «Europas viktigste
jazzfestival», kulturministeren swingte seg under landsmoderens påpasselige
blikk, begynte med dryppende skepsis, kjerringa mot strømmen, mindre
kommersiell, hva skjer etter knutepunktstatusen?
- Moldejazz
er en av de store festivalene i verden, sa jazzgitarlegenden Pat Metheny under
åpningen i dag. Han hadde selv bedt om å få si noen ord. - Jeg er virkelig glad
for å være tilbake. Første gang jeg var her, var i 1974, med Gary Burton. Det
gjorde et uutslettelig inntrykk.
- Hva er vel Paris
og den franske riviera mot de store øyeblikk og opplevelser vi får her i Molde,
sa Helleland, som droppet den planlagte Frankrike-ferien da hun ble bedt om åpne
festivalen. Og kanskje mente hun det.
Jeg har sett mange
statsråder i den årlige Street Parade, og Helleland Hofstad ligger nok helt i
tetsjiktet når det gjelder danseferdigheter.
Mot slutten endte hun og
festivalsjef Hans-Olav Solli i en liten swing mens statsmoder Erna passet på
fra valgplakaten.
Moldefestivalen
er et av de større under i norsk kulturhistorie.
Det var høsten 1960 at Rolv Wesenlund i en artikkel stilte spørsmålet om noen ville ta utfordringen om å bli Nordens Newport. "Vi satt der og hørte denne gærningen fra Molde som snakket om å lage jazzfestival i en by som lå en dags togreise unna Oslo. Vi visste vel ikke engang hvor Molde lå, alle sammen, og vi lo av ham. At noe slikt skulle kunne arrangeres utenfor Oslo forekom oss aldeles tullete", sier Johs.Berg i Terje Mosnes' glimrende festivalreportasjebok. "Det ble jazz i en den gang liten, bortgjemt kystby på Nordvestlandet – uten tog, uten flyplass, uten konsertlokale. Men entusiastene i Storyville, jazzklubben som hadde 450 medlemmer, hadde en entusiastisk tro på at ”vi kan”.
Og de kunne. Det startet i 1961 med trompetisten Benny Bailey som eneste internasjonale gjest og norsk jazz anført av Kjell Karlsens sekstett, Laila Dalseth og Karin Krog. Jeg startet det året et liv i pressen da jeg ble sommervikar i Romsdals Budstikke. Jeg husker godt husker hvordan skepsisen dryppet av de fleste prektige moldensere. Det har kommet seg etter hvert.
Det var høsten 1960 at Rolv Wesenlund i en artikkel stilte spørsmålet om noen ville ta utfordringen om å bli Nordens Newport. "Vi satt der og hørte denne gærningen fra Molde som snakket om å lage jazzfestival i en by som lå en dags togreise unna Oslo. Vi visste vel ikke engang hvor Molde lå, alle sammen, og vi lo av ham. At noe slikt skulle kunne arrangeres utenfor Oslo forekom oss aldeles tullete", sier Johs.Berg i Terje Mosnes' glimrende festivalreportasjebok. "Det ble jazz i en den gang liten, bortgjemt kystby på Nordvestlandet – uten tog, uten flyplass, uten konsertlokale. Men entusiastene i Storyville, jazzklubben som hadde 450 medlemmer, hadde en entusiastisk tro på at ”vi kan”.
Og de kunne. Det startet i 1961 med trompetisten Benny Bailey som eneste internasjonale gjest og norsk jazz anført av Kjell Karlsens sekstett, Laila Dalseth og Karin Krog. Jeg startet det året et liv i pressen da jeg ble sommervikar i Romsdals Budstikke. Jeg husker godt husker hvordan skepsisen dryppet av de fleste prektige moldensere. Det har kommet seg etter hvert.
Festivalen
vokste for hvert år, ikke minst musikalsk ble den en stor
inspirasjonskilde for norske musikere. Jan Garbarek var ikke gammel da han stod
frem med en dyktighet som etter hvert blåste ham opp i elitedivisjonen. Duellen
på tenorsax mellom Sonny Stitt og Dexter Gordon i 1963 ble det første av mange
virkelig store opplevelser, og ettersom årene gikk kom de aller mest kjente
stjernene til Molde og lot seg sjarmere av vennligheten, entusiasmen og ikke
minst naturen.
Selv husker jeg best den legendariske
nattkonserten med Miles Davis i 1984.
Moldefestivalens historie er en spennende
beretning om et kreativt miljø og pågangsmot, om myndigheters erkjennelse av hvor
viktig det er å gi kunsten og kulturen virkerom, og først og sist om hvordan en
mindre norsk by kan hevde seg som en av verdens aller beste og mest kjente
jazzfestivaler.
Molde er alle norske jazzfestivalers mor, og
det er blitt mange dyktige barn etterhvert. Fra den spede begynnelsen har
festivalen slått dype røtter og besfestet sin posisjon stadig sterkere. Jeg lar
Trygve Lundemo i Adresseavisen kommentere:
«Moldejazz er blitt kjerringa mot strømmen.
Stikk i strid med samfunnsutviklingen på de fleste andre områder, er festivalen
blitt mindre kommersiell.
Jazz og improvisasjon vil aldri nå ut til de helt store publikumsmengdene, men
det er den musikken som i dag gjennomsyrer festivalprogrammet.
Selv
om Moldejazz helt siden starten i 1961 har hatt et usedvanlig solid jazztilbud,
har kursendringen gitt festivalen en enda tydeligere jazzprofil. Det er
verdifullt for norsk jazz, et miljø som høster internasjonal jubel, men som
likevel kommer i skyggen av mer kommersiell musikk på hjemmebane. Kulturministeren
kan feire en festival som nå har fått en så tydelig profil at deres eget
slagord, «Europas viktigste jazzfestival», faktisk er en realistisk målsetning».
Kanskje
kommer solen frem i morgen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar