Det var året det var så bratt.
Det er lenger til London enn med fly, derfor var jeg på
Vippetangen konditori og Spiste fårikål og snubla mens jeg datt da Mesterkokken
spurte: Skal det være noe mer før vi stenger, og skrev Regning med gaffel.
Utenfor
traff jeg Frk. Bibelstripp, inviterte på Vafler og kaffe, men hun svarte: Holdt
Fingra ta’fatet, Du må'kke komme her og komme her. Handlet Fire melk og Dagbla’ for i går, før
dagen sluttet med Jaktprat og Blues for en god venn hos Overbuljongterningpakkmesterassistent
og Bleieskiftarbeider
Sigurd Jorsalfar.
Det er lenger fra Oslo til
Molde via Otta, berømte boller på Lom og turistkaos i Geiranger, enn over
Valdresflya. Derfor ble det den, Vågåmo og Slådalsveien. Og det er kortere til
Oslo via Romsdalen og Gudbrandsdalen, selv om du blir liggende bak Campingvogna
og fristes til Forbikjøring.
Uansett hvor vi har kjørt, har
Eivind siden 1970 alltid hatt et stort lager i bilen av ordsjonglering,
ordspill og rappkjeftet tullball i passende porsjoner. Et skattkammer til glede
for alle, selv om VGs anmelder bare ga terningkast 3 til singelen «Ute var det sol»(2005) - en varmhjertet hyllest som tar utgangspunkt i farens
dødsfall, begravelse og «skjøre minner fra vi var små».
Lovordene
står i kø, det er bare å forsyne seg: Vittig, velskrevet, humorperler i kø, en
bauta blant norske låter, samfunnssatirisk pisk, morsom i det traumatiske i hverdagslige gjøremål, et
språk som verken er sårende, støtende eller slibrig, harselerer med stil og
eleganse, humor og musikk som krysser over alle aldersgrenser,
treffsikker, racer i ordspill. Osv.
Visst
er han en fabelaktig gitarvirtuos. Men hos meg er det alltid tekstene som
treffer, Vriene, ordspillene, rimene – som dette: «ingen var forberedt på at bestefar sku vandre,
så nå stod de der og kasta advokater på hverandre».
En suveren behandling av vårt alles viktigste
verktøy: språket.
Bob
Dylan fikk Nobels litteraturpris, Bruce Springsteen fikk årets Bjørnson-pris.
Øystein Sunde har fått Vidar Sandbecks
kulturpris, tekstforfatterforbundets ærespris», Komiprisens
hederspris og Språklig samlings litteraturpris. Den siste gjør ham vel uaktuell
til Riksmålsforbundets Gullpenn, den prisen deles dessuten bare ut til
medarbeidere i dags- eller ukepressen. Det blir lagt vekt på personlig stil og
nyanseriksdom. Der stiller i alle fall Øystein Sunde sterkt.
Uansett – takk for
suverent reisefølge gjennom mange år. Øystein Sunde, verdensgitarist og gullpenn i sin sjanger.
Sånn
er’e bare.
(bilde fra Sundes Facebook-side)
(bilde fra Sundes Facebook-side)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar