Statsråd Bent Høie i Helse-og omsorgsdepartementet har en
ektemann som i tre år igjennom organisasjonen «Innen 48 timer» arbeidet for å få myndighetene til å vedta en regel om diagnostisering i løpet av 48 timer etter mistanke om kreft. Høie har
vært på flere møter i organisasjonen. Er han inhabil i behandlingen av saken?
Jeg ville svare nei. Men saken er prinsipielt interessant
fordi det i mange politiske spørsmål vil være forkjempere for gode saker som på
et eller annet trinn naturlig deltar saksbehandlingen i slike sammenhenger.
Vi trenger engasjerte samfunnsaktører i politikken, vi
bør vite om deres engasjementer i slike sammenhenger, men det er viktigere å
følge pengene enn meningene og idéene.
Det er greit at departementet i den aktuelle saken har
satt i gang habilitetsvurdering av politisk ledelse. «Ved behov vil
departementet be om bistand fra Lovavdelingen i Justis- og
beredskapsdepartementet». Jeg mistror ingen, men synes likevel at
Lovavdelingen bør være inne i alle slike saker. Da kan man få inn økt
kompetanse og enhetlig vurdering.
Mange har ikke tatt habilitetsspørsmålet alvorlig, mange
ser ikke problemet, og mange tror at de selv kan avgjøre om de er habile eller
ikke. Avstanden øker mellom folk og myndigheter av ulike slag. Mellom de
som styres og de som styrer. Media har en viktig oppgave i å få frem både grove
tilfeller men også drøfting av grenseområdene.
Forvaltningslovens §6 peker
på inhabilitet i forbindelse med en sak der avgjørelsen kan innebære særlig
fordel, tap eller ulempe for den det gjelder eller noen som man har nær
personlig tilknytning til. Men - at en folkevalgt deltar i en sak som gir
vedkommende en fordel (eller ulempe), er ikke tilstrekkelig til at man blir inhabil
dersom det er mange andre som får den samme fordelen (eller ulempen.
Statsministeren er
tilhenger av føre-var, og hun minner om at det «ikke er ulovlig å være
inhabil, det er bare et spørsmål om å være ryddig i saksbehandlingen». Hun sier
at det klokt
å foreta en habilitetsvurdering hvis man har en sak der det kan stilles
spørsmål om habiliteten. Det har hun rett i. Men stundom bør kanskje grenselinjer settes før det
er nødvendig å få dem vurdert rent juridisk.
Professor i offentlig rett,
Jan Fridtjof Bernt, en av våre aller fremste eksperter på habilitetsspørsmål,
mener at terskelen for inhabilitet er for høy, og at vi gjennom lovendring må
få en innstramning av habilitetsreglene. Det er dag bare Stortinget selv
som kan håndtere representanters habilitet. Desto viktigere må det være å få størst
mulig åpenhet i forhold som representerer bindinger eller interesser.
Strengere lover og regler?
Ja, men politisk anstendighet kan ikke reguleres. Jussen er viktig – så
langt den rekker. Men den kan aldri unnskylde manglende gangsyn. «Kultur
er i sin kjerne et personlig ansvar», sa Sigrid Undset - det innbyr også
på dette feltet til ettertanke.
Politikere har selvstendig
etisk ansvar for unngå å sette seg i situasjoner der spørsmålet om habilitet
kan reises, og media har et tilsvarende ansvar for å skille skitt og kanel.
Kloke ord. Dersom man kommer i en situasjon der det kan stilles kritiske spørsmål om habilitet, så er ikke løsningen å få habiliteten utredet, men ganske enkelt å gå på gangen. Anstendighet og skjønn kan ikke lovreguleres.
SvarSlett