Bør samboere (hetero eller homofilt) kunne vigsles eller ordineres? Nei. 5-4.
Likekjønnet ekteskapsinngåelse: Ja. 6-3.
Forbønnsliturgi for borgerlig inngått likekjønnet ekteskap:
Ja. 7-2
Biskopen har selvstendighet og uavhengighet i sak om avgjørelse
om ordinasjon og vigsling:. Ja. 9-0.
Bispemøtets samlivsutvalg (3 biskoper, 2 prester, 2 fra Teologisk fakultet, 1 fra Menighetsfakultetet
og 1 fra Misjonshøyskolen) har i mer enn tre år utredet Den norske kirkes
forståelse av ekteskapet som institusjon i et teologisk, kulturelt og rettslig
perspektiv. Utvalget har lagt premisser for kirkelig samlivsetisk tenkning og
veiledning, og for vedtak som Bispemøtet og Kirkemøtet senere vil fatte.
Det er ikke vanskelig å tenke seg at nettopp disse spørsmålene vil bli energitappende kampsaker ved valg til nye bispedømmeråd og dermed Kirkerådet.
Utredningen skaper ikke enighet. Men forhåpentlig er den et
skritt på veien til økt forståelse. Og den understreker århundrers erfaring: I
noen sammenhenger er det som
tidligere ble oppfattet som ”Guds klare og entydige ord”, blitt modifisert og nyansert
slik at det er åpnet for en ny holdning og praksis. Når en i ettertid likevel
ser at bibeltekstene har klare åpninger for endring, er det en innsikt i
tekstene som ble vunnet nettopp som en del av selve endringsprosessen.
Fremdeles vil det rå sterk uenighet om samlivsetiske spørsmål
i Den norske kirke.
Fremdeles vil Den norske kirke bestå. Dette er ikke en sak
om det kirken står og faller med: evangeliet om rettferdiggjørelsen ved troen
på Jesus Kristus.
Først og sist dreier det seg om hvordan man leser og forstår
Bibelen. Det handler om spenningen mellom
bevaringsvilje av det vi har ment og stått for før, og forandringsvilje fordi
både verden og kirken og vi som hører til der, hele tiden er i endring.
Mange opplever at det nye synet på homofilt samliv bryter
med deres egen overbevisning om Bibelens status som norm for liv og lære. Men
også vi som befinner oss på den andre siden, føler at vårt standpunkt bygger
på Jesu liv og lære. Vi kjenner i økende grad at dette er et standpunkt som
har mye felles med en situasjon man har opplevd tidligere – nemlig at et
tradisjonelt syn gradvis endres.
Kirken står i spenningen mellom bevaringsvilje av det som den har ment og stått for før, og forandringsvilje fordi både verden og kirken og vi som hører til der, hele tiden er i endring.
Kirken har endret syn i mange forhold, eksempelvis
slaveri, gjengifte, skilsmisse, selvmord og kvinners prestetjeneste . Slike endringer
henger sammen med at en ser annerledes på skriftsteder ut fra samfunnsendringer
som allerede har skjedd.
Men det er også viktig å minne om at menneskenes rettigheter
har vokst fram gjennom en århundrelang modning av menneskesynet. Antakelig
ville ikke denne ha funnet sted utenfor en kristen kulturkontekst, for den har
blant annet sitt utspring i middelalderens kristne kultur. Denne
modningsprosessen var medvirkende til ideen om menneskerettighetene – og en
gradvis utviding av anerkjennelse for ulike menneskegrupper; slaver, kvinner,
barn.
Jeg mener at i altfor stor grad har vår kirke forsømt seg, og i forkynnelsen
latt være å vise for menigheten at det faktisk er mulig å tolke og tyde
skriften på forskjellig måte. Er det derfor Bibelen blir en uinteressant bok
for det moderne menneske som er lært opp til å tenke kritisk?
Noen bruker
bibeltekster mot grunnleggende verdier
som sannhet, rettferdighet, menneskeverd og frihet. Andre mener er det er
nettopp dette det bibelske syn på mennesket forkynner.
I en uttalelse noen år tilbake erkjente Den norske kirke
lærenemnd at kirkens tro og praksis i Skriftens lys kan vise seg å være
feilaktig. ”Det at Skriften betraktes som øverste norm, må føre til at kirken
hele tiden arbeider med å forstå Skriften og dens budskap. Dette henger sammen
med at lesning av Skriften også alltid innebærer fortolkning”.
Vi trenger alvorlig besinnelse på hva som er grunnleggende
og uoppgivelig, og hva som er bestemt av den historiske konteksten. Enhver tid
har hatt sitt særlige kjennemerke og understreket spesielle sider av
kristendommen. I arbeidet med å forstå
Bibelens tekster hører det derfor med å
vurdere hvordan sosiale strukturer og kulturelle mønstre som den gang var
utbredte og innflytelsesrike, er blitt endret og brutt opp under nye
livsbetingelse. I historiens løp har
kirkens holdning i en del etiske spørsmål vært farget av omgivelsene, av den
”alminnelige” oppfatning. Dette gir kirkehistorien tydelige vitnesbyrd om.
Innser vi dette, bør vi bli varsommere med de skråsikre
påstander og dommer. I dag er det større oppmerksomhet knyttet til hvordan
tekstenes råd og formaninger ble påvirket av ulike sosiale og kulturelle
forhold. Lærenemndas flertall har sagt
det slik: «En direkte overføring av de
tekstene som omhandler homofil praksis til vår tid, uten øye for denne
kulturforskjellen, vil etter vår mening være en feiltolkning. Trusselen mot
ekteskapet i dag er imidlertid mer den heterofile samlivspraksis som råder, enn
at homofile kvinner og menn gis kirkelig aksept på å leve ut sin kjærlighet i
trofaste og ansvarlige parforhold. Å
frata mennesker denne muligheten til å utfolde sin kjærlighet på en ansvarlig
måte, kan oppleves som en krenkelse av deres menneskeverd. Det er viktig for
kirken at homofile også kan forstå seg selv positivt som skapt i Guds bilde og
under Guds omsorg med sine liv.»
Fem refleksjoner
rundt den debatten om samlivsetikk som kommer etter den aktuelle utredningen:
1. Når det i kirken etter hvert blir nye flertall i vanskelige
spørsmål, f.eks. kirkelig vielse av likekjønnede, bør man passe seg vel for å
opptre mot det nye mindretall - de som vil holde fast på kirkens syn slik det
har blitt tolket gjennom tidene - på samme måte som f.eks den lenge lille
gruppen som gikk inn for kvinnelige prester, ble møtt av det daværende
overveldende flertall.
2. Det nye flertall må passe seg for den intolerante toleransen, passe seg for at man blir så opptatt av toleranse at man ikke ser ens egen intoleranse overfor den teologiske høyresiden. Jo mer autoritær man er, og jo lenger ut på den ene eller andre siden man står, jo mindre tolerant er man gjerne for ytringer som går imot ens eget syn.
3. Mens det tidligere var vanskelig å inneha det som er kalt en liberal posisjon i kirken, er det i dag nesten like vanskelig å ha et konservativt ståsted (i den grad slike merkelapper har noen mening). Det er i offentligheten mindre rom igjen for den teologiske høyresiden. I og med at liberale synspunkter har fått større plass, er kirken på en måte gjort smalere, mens takhøyden er hevet.
4. Det må ikke være mediers og andre meningsbæreres ”korrekt politiske sentrumsekstremisme” som definerer kirkens ståsted og holdning.
5. Kjærligheten går ikke utenom tvilen, men gjennom den – på vei mot sannheten. Det bør skape ydmykhet i stedet for skråsikkerhet.
2. Det nye flertall må passe seg for den intolerante toleransen, passe seg for at man blir så opptatt av toleranse at man ikke ser ens egen intoleranse overfor den teologiske høyresiden. Jo mer autoritær man er, og jo lenger ut på den ene eller andre siden man står, jo mindre tolerant er man gjerne for ytringer som går imot ens eget syn.
3. Mens det tidligere var vanskelig å inneha det som er kalt en liberal posisjon i kirken, er det i dag nesten like vanskelig å ha et konservativt ståsted (i den grad slike merkelapper har noen mening). Det er i offentligheten mindre rom igjen for den teologiske høyresiden. I og med at liberale synspunkter har fått større plass, er kirken på en måte gjort smalere, mens takhøyden er hevet.
4. Det må ikke være mediers og andre meningsbæreres ”korrekt politiske sentrumsekstremisme” som definerer kirkens ståsted og holdning.
5. Kjærligheten går ikke utenom tvilen, men gjennom den – på vei mot sannheten. Det bør skape ydmykhet i stedet for skråsikkerhet.
"Vi
skal overlate fortiden til Guds nåde, nåtiden til Guds barmhjertighet og
fremtiden til Guds ledelse" (Kirkefaderen Augustin")
It really іs a chef's phrase for 'а deѕtinatіon for
SvarSlettall ѕorts of things and all kіnԁѕ
of thіngs in itѕ plaсe'. This Florida tenting position is ideal for a family unit on a finances as a result of it is moderately priced for the Orlando area and but it is close to all the principal attractions like Disney. Commence 11 miles, and check out mindfully for the indication to Laupahoehoe Stage Beach Park on the proper.
my website - old stone oven pizza and baking kit
Incredible points. Gгеаt arguments.
SvarSlettКeep up thе great wοrk.
my page - Chemietoilette
Hello there! This is kind of off topic but I need
SvarSlettsome guidance from an established blog. Is it hard to set up
your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about creating
my own but I'm not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Thank you
my web blog :: automatske
Hi there, I am new to blogging and websites in general and was curious about how you got the "www" included in your web address name?
SvarSlettI see your web address, "http://www.blogger.com/comment.g?blogID=1003786012363591076&postID=6857213864861470367" has the www and
my domain looks like, "http://mydomain.com". Do you know
exactly how I can change this? I'm using Wordpress platform. Thanks a ton
Feel free to surf to my blog www.iamsport.org
Heya just stumbled upon your website from Bing after I typed in,
SvarSlett"Blogger: bore-aktuelt" or perhaps something similar (can't quite remember exactly). In any case, I'm happy I found it simply because your
subject material is exactly what I'm searching for (writing a college paper) and I hope you don't mind if I
collect some material from here and I will of course credit you as the source.
Appreciate it.
Feel free to surf to my web blog ... packaging
Hello. I am wondering if you might be interested in doing a website link exchange?
SvarSlettI notice your blog: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=1003786012363591076&postID=6857213864861470367
and my website are based mostly around the same subject
matter. I'd love to swap links or possibly guest author a article for you. Here is my personal email: iona_hurt@yahoo.de. Be sure to contact me if you're even remotely
interested. Appreciate it.
Here is my web page dekorativno
Hi! My name is Shad and I really just desired to say your
SvarSlettweb site is awesome! It truly is amusing simply because I use to
have a blogging site that almost had an identical web address: http://www.
blogger.com/comment.g?blogID=1003786012363591076&postID=6857213864861470367 mine was
only a few letters different. Anyhow, I'm a big fan of your blog site and if you at any time want a guest post please make sure to email me personally at: tory_pappas@zoho.com. I absolutely love writing!
my blog pc
Also see my site: lost data
Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have developed some nice methods and we are looking to trade solutions with others,
SvarSlettwhy not shoot me an e-mail if interested.
Take a look at my web blog: blog
Gday! I am about to begin my own website and was wondering if you know where the best place to acquire a blog
SvarSletturl is? I am not even sure if that's what its called? (I'm new
to this) I'm referring to "http://www.blogger.com/comment.g?blogID=1003786012363591076&postID=6857213864861470367". How do I go about obtaining one of these for the website I'm building?
Thanks a lot
Feel free to visit my weblog - group
The other day, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just
SvarSlettso she can be a youtube sensation. My iPad is now destroyed and
she has 83 views. I know this is totally off topic but I had
to share it with someone!
Also visit my blog beograd