NEI
TIL SJAMAN OG PRINSESSE - «KULTURLIVETS NYTTEVEKSTER» -«FORVALTE DET SOM IKKE
ER TIL SALGS», «KONSERTENS POLITISKE
KARAKTER», IMAMEN DANS I KIRKEGANGEN
Biskop
Anne Lise Ådnøy har sagt nei til sjamanen og prinsessen i St. Petri kirke.
Mye er
skrevet om dette, jeg vil med utgangspunkt i min menighet, som er St.Petri, gjerne
gå litt mer inn i problematikken om hva slags kunstuttrykk, forestillinger, konserter
o.l. som kan tillates i et kirkerom.
Foto: Urfremføring av «Koreografi for engler og orgel» med Dybwig-dans og domkantor Ivan Sarajishvill ved gjenåpningsfesten av St. Petri i desember 2007. «Røde engler fylte St. Petri», skrev Stavanger Aftenblad etterpå. Fotograf: Simon Øverås, Stavanger Aftenblad
«Jeg anerkjenner bare kulturlivets nyttevekster som jordbruk, skogbruk, hagebruk, fiske, håndverk, handel, husmoryrket, pleie av syke, barneoppdragelse osv, sa Ole Hallesby (professor, indremisjonshøvding i rundt 35 år) på Geilomøtet (årlig møtested for de evangelisklutherske organisasjonslederne) i 1946. «Men kulturens prydplanter som kunst, litteratur, musikk og teater kan kristne godt klare seg uten»
«Jeg anerkjenner bare kulturlivets nyttevekster som jordbruk, skogbruk, hagebruk, fiske, håndverk, handel, husmoryrket, pleie av syke, barneoppdragelse osv, sa Ole Hallesby (professor, indremisjonshøvding i rundt 35 år) på Geilomøtet (årlig møtested for de evangelisklutherske organisasjonslederne) i 1946. «Men kulturens prydplanter som kunst, litteratur, musikk og teater kan kristne godt klare seg uten»
Hans
motpol var forfatteren Ronald Fangen. Han fremholdt at på sitt beste utfolder
kunsten gudgitt skapende og profetiske evne, kan kunstneriske uttrykk formidle
nye inntrykk av helheten i kirkens budskap. «I så fall blir det skarpe skillet
mellom nytte- og prydplaner verdiløst og kanskje også nedbrytende for kirken».
«SEKULARISERINGSPROSESSENS
VELSIGNINGAR
Gjennom store deler av det
20.århundre var det gjensidig mistro mellom kirken og store deler av
kulturlivet. De siste par tiårene har dette begynt å forandre seg. Forfatteren
Paal-Helge Haugen sier det slik:
«Kyrkja er blitt meir open
i sin kontakt med samtidige kulturuttrykk som ikkje nødvendigvis har forankring
i kristen tru, og i samtidskunsten kjem ein religiøs dimensjon oftare til
syne….,
Frå kristen ståstad har ein
all grunn til å prise den historiske sekulariseringsprosessens velsigningar –
først og fremst fordi den tilbyr ein effektiv vaksine mot alle former for
fundamentalisme….
I ein stadig meir
gjennomkommersialisert tidsalder er det kanskje dette det handlar mest om, både
for kunsten og for kyrkja: Å forvalte det som ikkje er til salgs».
I protokollene til St.Petri
menighetsråd synes det frem til 70-80 tallet å være liten uenighet om hvilke
arrangementer utenom kirkens egne som får bruke kirken. Frem mot slutten av århundre blir
vurderingene vanskeligere – og ikke alltid helt konsistente. Med små geografiske
variasjoner dekker dette datidens situasjon i norske kirker
Til GUDS ÆRE
Den norske kirkes praksis
for bruk av kirkene til andre formål enn gudstjenester, har endret seg gjennom
årene. I 1991 sa Kirkemøtet at «kirken
kan brukes til kirkelige konserter og andre kirkelige og kulturelle
arrangementer som tjener til Guds ære og menighetens oppbyggelse».
Året før hadde det i lengre
tid vært diskusjon internt i St.Petri menighet om bruken av kirken.
«Kirken
er et bønnens hus, et hus for dåp og opplæring , den er et hus for
nattverdmåltidet. På den ene siden ønsker vi at kirken skal bli brukt Vi ønsker
ikke å lage unødvendige terskler inn til kirken. På den annen side er ikke
kirken et allment kulturbygg», sier sokneprest Anders Kvalevåg i 1992. Han
erkjenner at det alltid vil være ulike meninger når det skal utvises skjønn.
«Og i spørsmålet om hva som er «oppbyggelse», kan man lett bli for snever og
avvise uvante former for bønn eller forkynnnelse.
Vi må
være strenge når det gjelder bruk av tekster og f.eks. musikk skrevet til
allmenn bruk. Men vi må også være åpne når det gjelder nye uttrykksformer som
f.eks. kirkespill og dans. En slik åpenhet er en åpenhet for Gud og hans tale
til oss og vår tid. Den siste tids debatt har vært til nytte for menigheten.
For vi er blitt mer bevisste på hva kirkerommet skal brukes til».
«HOVEDMÅLET
MÅ VÆRE FORKYNNELSE»
1987:
Stavanger symfoniorkester må endre programmet for en konsert
1988: Skepsis
til «Dyrenes karneval» i Stavanger Janitsjar
1990: Ja
til Mea Maxima Culpa konsert for orgel, dans og resitasjon,
1991: Nei
til den norske musikalen «Which Witch» (Bjørnov/Adrian/Sørli) om kjærlighet og
hekseri. Et mindretall stemmer nei til julesalmer med jazztoner.
Frimurernes kor får ikke delta
i gudstjeneste, men «kan få synge ved en annen anledning».
1992: Etter
en konsert med Morten Harket heter det at man «ikke alltid hadde vært like
kritisk overfor hva som kan fremføres i en kirke». Det understrekes at
«hovedmålet må være forkynnelse, det kristne budskap må ikke bli underslått».
Kristelig Folkepartis
Ungdom får nei til en korkveld «på grunn av konsertens politiske karakter».
1995: En
søknad fra Steinerskolen om en konsert med Anita Skorgan får nei «grunnet
Steinerskolens ideologi».
Med 5 mot 4 stemmer får
strykerstudentene ved Musikk-konservatoriet ja til en konsert uten
kirkemusikalske innslag
1996:
Koret Concentus får nei, solist Gørans Fristorps viser «egnet seg ikke, hadde
ikke kristent innhold».
1997: Marinens
Musikkorps slipper til, «mot at program justeres og godkjennes av organist».
Det samme gjelder Secret Garden.
Ja til jazzmusikeren Jan
Garbarek og Duke Ellingtons jazzmesse.
1998:
International Chamber Music Festivals åpningskonsert godkjennes, «hvis
programmet fremlegges på forhånd» .
1999: Eldres
kafe og kultursenter får nei «programmet hører ikke inn under kirkelig
musikkrepertoar». Men etter en samtale blir programmet endret «tilpasset
kirkens musikalske karakterer».
IMAMER, REVY OG DANS I MIDTGANGEN
Men
det er annen bruk av kirken enn det rent musikalske som også skaper diskusjon.
1985: Pinsemengheten Zion og pastor
ArnfinnClemetsens bykampanje får nei, det
gjør også pinsemenigheten Karisma fem år senere.
1990:
Stavanger kristelige studenterforbund vil arrangere med et møte med historikeren
(og Oftedal-biografen) Berge Furre med tema «Lars Oftedal og St.Petri
menighet». Det godkjennes, «forutsatt at
kvelden har et kristent budskap og ikke bare er en kulturkveld».
1991: Et
møte med Børre Knudsen og Ludvig Nessa,
kjent for sine sterke virkemidler i kampen
mot abort, får stengte dører. To år senere får Knudsen nei nok en gang, med 8-2
stemmer
1996: Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem
(politisk-religiøs organisasjon som bygger på en kristensionistisk ideologi.)
får nei, men får ja til to arrangementer i 2008.
1998: I
forbindelse med 150-årsjubileet for Alexander Kiellands fødsel, kommer en
søknad om å få plassere et skilt 4 x 2,5
m på kirkens eiendom. «Plakaten skal vekke oppsikt og provosere med et
Kielland-sitat». Men menighetsrådet gir en klart begrunnet avvisning: «Som vi
vet. hadde ikke Kielland særlig mye til overs for kirkens menn».
1999: Diskusjon om offer til Israelsmisjonen. Søknaden
innvilges, «organisasjonen arbeider også for forsoning mellom Palestina og
Israel».
Både katolikkene
(konfirmasjon i 2003 og den russisk-ortodokse kirke (påskenattsgudstjeneste
2004) møter velvillighet.
2008: Ja til messe under homofestivalen i
Stavanger, «På Skeivå», i samarbeid med
Åpen kirkegruppe for kristne, lesbiske og homofile i Stavanger.
Ja til utleie og arrangement
for Ramadan-festivalen «med forutsetning at representanter for St.Petri får
delta i planleggingen av festivalen».
2010:
Elever og lærere fra Tasta fremfører en Abba-medley fra Cats» - «til stående
applaus fra publikum, mens danserne svinget seg i midtgangen» .
2011: Over
200 elever og lærere fra Tastamed «en
stor, spektakulær og profesjonell revy».
Ved
avslutningen av Jens Zetlitz-året fremføres Johs Ringås «Zetlitziana»,
symfonisk hyllest til den fargerik kjærlighetspoet, salmedikter, folkeopplyser
og selskapssanger fra Stavanger
Leonard
Bernsteins opera «Mass» fremføres , første gang med en hel opera og full besetning
i kirken. Opera Bergen står som
arrangør. «En saling blanding av dei
mest ulike stilartar, her er rock, soul, latin, klassiske orkesterklangar og
eit naivistisk barnekor, og dansarar i svart og metall, med rørsler som i alle fall på den tid (premiere
1971) måtte bli oppfatta som vulgære og lite passande i ei messe»,. (Rasmus
Reed)
2013: Minnestund
for nær 300 etiopiske flyktninger, mange av dem barn, druknet
bare noen hundre meter utenfor øya Lampedusa. Rammen rundt arrangementet var
kristen, både en prest og en imam deltok. -Det er fint at de vil bruke kirken,
i St. Petri ønsker vi å være åpen og samlende. At også muslimer deltar og en
imam kan få ordet i kirken vår, er helt i tråd med våre holdninger» (daglig
leder Bjørg Leidland til Aftenbladet).
Silen har fått større hull etter
hvert –men den må være der.
Foto: Urfremføring av «Koreografi for engler og orgel» med Dybwig-dans og domkantorIvan Sarajishvill ved
gjenåpningsfesten av St. Petri i desember 2007. «Røde engler fylte St. Petri»,
skrev Stavanger Aftenblad etterpå. Fotograf: Simon Øverås, Stavanger Aftenblad
Jeg heter Linnea Magnus, jeg kommer fra Oslo, men jeg er flyttet til Skottland med mannen min, jeg vil dele denne gode nyheten om livet mitt med alle og med de som trenger hjelp i tårnekvinner / Forhold. Jeg led i seks år, min mann forlot meg og fortsatte å ha en annen kvinne bare fordi familien hans ikke elsket meg, og fordi jeg ikke kunne gi ham en baby, gråt jeg i syv år fordi mannen min skilt meg. Jeg leter etter staver som skyen hjalp meg på nettet. Jeg møtte så mange tryllekunstnere, de hevdet alle pengene uten å hjelpe meg, men den 3. juni 2019 så jeg et online bidrag fra en god magiker som heter Drigbinovia. Jeg bestemte meg for å komme i kontakt med ham da jeg kom i kontakt med ham, han fortalte meg at problemet mitt var løst fordi jeg hadde kontaktet ham, jeg fortalte ham alt mitt problem og han lovet å hjelpe meg å returnere mannen min tilbake. Drigbinovia instruerte meg og viste meg hva jeg skulle gjøre så jeg følger alle instruksjonene og gjør det han ba meg gjøre etter tre dager han fortalte meg at mannen min vil ringe meg før jeg sover den dagen og beklager. Så snart han fortalte meg alt, ringte mannen min meg og spurte meg om å ta ham tilbake etter seks år med skilsmisse. I dag deler jeg denne meldingen fordi jeg vil at verden skal vite og det er en god jobb, og jeg er også veldig glad for å være gravid, og for de av dere som trenger hjelp, problemer med jobb eller kampanje, kontakt Drigbinovia i dag og løse problemet ditt her er e-post: doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp ham på jeg +2348144480768 Jeg lover deg at ditt problem vil bli løst
SvarSlett