I dag er det 25 år siden det amerikanske tankskipet
«Exxon Valdez» gikk på grunn cirka 4 mil utenfor oljehavnen Valdez i Alaska -
en av tidenes verste miljøkatastrofer. «Exxon Valdez» har vært i brukt i alle
år senere, men skipet har skiftet navn fire ganger. For et par år siden ble
«Oriental Nicety» solgt for 16 mill. dollar til opphugging. Veldig nice.
Supertankeren Exxon Valdez taues mot land
etter oljekatastrofen for 25 år siden. Foto: Al Grillo/Ap
Året etter besøkte jeg Prince William Sound i Alaska og fikk se noen av virkningene etter katastrofen. Rundt 40.000 tonn råolje rant ut og hadde en sterk virkning på nesten alle økosystemer og strendene i hundrevis av mils omkrets. Det var
en uhyggelig opplevelse å se ødeleggelsene, og eksperter sa da at virkningene
ville vare i tiår.
Hvis man en sommerdag legger seg ned på en av strendene i området, risikerer man fortsatt å ha et tynt lag olje over hele ryggen når man reiste seg.
Hvis man en sommerdag legger seg ned på en av strendene i området, risikerer man fortsatt å ha et tynt lag olje over hele ryggen når man reiste seg.
I dag forurenses
fremdeles regionen der forliset skjedde av anslagsvis 60.000 liter olje.
Bestanden av spekkhoggere i farvannene utenfor Alaska viser små tegn til å ta
seg opp igjen, og sildebestanden har aldri kommet seg opp til sitt gamle nivå.
Det kan ta tiår, om ikke århundrer, før naturen har brakt seg selv helt tilbake i balanse.
Det kan ta tiår, om ikke århundrer, før naturen har brakt seg selv helt tilbake i balanse.
Ulykken første én viktig ting med seg. Året eter vedtok USA Oil Pollution Act, "a powerful piece of legislation that required oil tankers in US waters to have double
hulls. It also boosted the government's ability to respond to spills; provided
up to US$1 billion to deal with individual accidents; increased penalties for
oil companies responsible for spills; and required businesses to draw up
exhaustive plans for handling spills".
Det som skjedde i Alaska,
skjedde i enda større målestokk 1 år
senere da boreriggen «Deepwater Horizon» eksploderte i Mexicogolfen. Men dette
området var langt fra så isolert og vanskelig for redningsmannskaper som i
Alaska.
Til sommeren planlegger Exxon
å bli først i verden med å bore etter olje i et det russiske Karahavet i
Arktis. Jeg er helt enig med Greenpeace: Som en arktisk stat og medlem
av Arktisk Råd, må Norge ta ansvar for å innføre regler som holder Exxon og
andre borte fra Arktis.
Inntrykkene fra Prince
William Sound har gjort at for meg fremstår varig vern av havområdene utenfor
Lofoten og Vesterålen som helt naturlig. En oljeulykke i et område så nær
kysten vil kunne ende i en fatal miljøkatastrofe.
Det som ikke kunne skje, det
som var umulig, skjedde likevel. Som
kjent var det proffer som bygde Titanic - amatører bygde Arken. Kanskje er det slik at den siste stemme man hører før verden eksploderer, vil tilhøre en ekspert som sier: Det er teknisk umulig!" (Peter Ustinov)
"Exxon
Valdez" er borte, men skadevirkningene består. Føre-var-prinsippet bør
begrense de mest utbyggingskåte i Lofoten/Vesterålen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar