Om USA har
overvåket Angela Merkels telefon og om de kjente Danmarks «plan B» i
klimaforhandlingene, er det en «såkalt skandale», skriver
pensjonert lagdommer Ivar Huitfeldt i en kronikk i Aftenposten. Det
som etter hans mening er en reell skandale er om Merkel har snakket om
sensitive spørsmål på telefon og at Danmarks strategi er så lett å avdekke.
Det som synes å være omfanget av
USAs avlyttinger er etter min mening en åpenbar skandale. Men jeg ser klart
Huitfeldts poeng i at statsledere bør sørge for avlyttingsfri kommunikasjon.
Huitfeldts utgangspunkt er at
mange feilaktig tror at staten både kan beskytte oss mot
terror og bevare personvernet. «I valget mellom de to er trygghetstiltakene
viktigst.» Han mener at å snakke om personvern som
om det gjelder «overvåkingssamfunnet», er en vinkling rettet mot
integritetskrenkelser preget av 1950-tallets «Storebror»-tenkning. Og han
anklager mediene for å være «fri for refleksjon over hvor uetisk det er ikke å ta i bruk
overvåkingstiltak som teknologien åpner for, og som kan redde menneskeliv.»
Er det slik at vi bare må godta mer og mer overvåking? Skal
vi ha en ”frihet” som gjennom mange små og kanskje i hverdagen umerkelige
skritt leder oss inn i en falsk trygghetssfære, men der privatlivet etter
hvert kan forvitre? Personvern innebærer en rett til å være i fred fra andre,
men også en rett til å ha kontroll over opplysninger om seg selv, særlig
opplysninger som oppleves som personlige. Personvern er en grunnleggende verdi
i et demokrati.
Veien til helvete er generelt brolagt med
gode hensikter. Når det gjelder Datalagringsdirektivet (DLD) som de to
største partiene våre gladelig aksepterer trass i mange betenkeligheter ute i
Europa, var terrorbombingene i London og Madrid som utløste arbeidet
med direktivet.
I alle register- og overvåkingssaker kan
politikerne vise til gode intensjoner – begrense kriminalitet, samle data til
forskning, slåss mot terrorisme - men til sammen blir dette et klart anslag mot
retten til et privatliv, min rett til å selv kontrollere hvilke opplysninger om
meg som registreres.
Tidligere leder i Datatilsynets, den verdifulle
vaktpost mot dataovergrep ,Georg Apenes, har sagt om DLD at det er som å “konservere
høystakker for det tilfelle at det skulle vise seg at det er en nål i en av
dem”.
Veien til helvete er generelt brolagt med
gode hensikter. Så også her. Det var terrorbombingene i London og Madrid som
utløste arbeidet med direktivet. I alle register- og overvåkingssaker kan
politikerne vise til gode intensjoner – begrense kriminalitet, samle data til
forskning, slåss mot terrorisme - men til sammen blir dette et massivt anslag
mot retten til et privatliv, min rett til å selv kontrollere hvilke
opplysninger om meg som registreres.
Ingen hevder at dataregisteret nødvendigvis kommer til bli misbrukt, men faren er absolutt til stede. At EU og norske politikere forsikrer oss om at registrene bare skal brukes til å forfølge mennesker som har begått alvorlig kriminalitet, er en liten trøst.
.Det er et legitimt krav at staten skal beskytte oss mot kriminalitet og terror. Jeg innser at personvern av og til må vike i kampen mot terror og organisert kriminalitet. Men vi må ha demokratisk kontroll med det som skjer.
Når presset mot personvernet blir stadig
sterkere, må det stilles strenge krav til lagring, bruk og videreformidling av
informasjon som er innhentet elektronisk, uavhengig av aktør. Overvåking av
bevegelser gjør etterforskning enklere, men må veies mot retten til reell
bevegelsesfrihet.
Jeg støtter forslaget om et eget, nytt menneskerettighetskapittel i Grunnloven. Det må styrke beskyttelsen av individets grunnleggende friheter, som retten
til privatliv, personvern og privat kommunikasjon.
Det må stilles strenge krav til lagring,
bruk og videreformidling av informasjon som er innhentet elektronisk, uavhengig
av aktør. Retten til å kommunisere uten overvåking må sikres, slik
at telefon- og internettrafikk ikke skal kunne utleveres til politiet uten
rettslig kjennelse. De må også være rettslig kjennelse for at politiet skal
kunne ha adgang til avlytting, og slike etterforskningsmetoder må avgrenses til
alvorlige forbrytelser.
Vi trenger ikke lete lenge i massemedia før vi ser
tydelige eksempler på at rettsstaten stadig sterkere utfordres av organisert
kriminalitet som preges av vold, trusler og represalier, tar i bruk avansert
teknologi, og har internasjonale forgreninger. Derfor må politiet settes i
bedre stand til å kunne bekjempe denne utviklingen, og politisamarbeidet mellom
land må styrkes. Men alltid må det være slik at arbeidet med å bekjempe
kriminalitet og terror skjer på rettsstatens grunn.
Overvåking på grunnlag av politisk tilhørighet er
et kraftig overgrep. Før det vedtas nye tiltak i kampen mot terror, bør man
vurdere og dokumentere eventuell effekt av de tiltakene som allerede er innført
det siste tiåret. Man må avvise alle forslag til tiltak som det ikke foreligger
dokumentert behov for, og som heller ikke står i rimelig forhold til formålet
man ønsker å oppnå.
Forfatteren Eugen Semjatin skriver i boken «Vi»
(1936) at det overhodet ikke er problemer knyttet til å forebygge
kriminalitet hvis man bare vil bruke de nødvendige, radikale
virkemidler: «Det som trengs er bare at vi opphever friheten».
Vi må ikke få et samfunn der alle skal overvåkes i tilfelle du skulle gjøre noe ulovlig.
Terrorister ønsker å spre frykt og å undergrave vårt åpne og liberale samfunn. Hvis vi stadig innskrenker personvernet i terrorbekjempelsens navn lar vi dessverre terroristene vinne kampen.
Vi må ikke få et samfunn der alle skal overvåkes i tilfelle du skulle gjøre noe ulovlig.
Terrorister ønsker å spre frykt og å undergrave vårt åpne og liberale samfunn. Hvis vi stadig innskrenker personvernet i terrorbekjempelsens navn lar vi dessverre terroristene vinne kampen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar