«Eidsvold 1814» ble malt av Oscar Wergeland. Motivet viser Christian Magnus Falsen som leser fra Grunnloven, mens sorenskriver Wilhelm Frimann Koren Christie sitter ved siden av.
Det er en ekte og
sunn nasjonal glede over frigjøringsverket som preger 17.mai. Men generelt kan
vi i ulike sammenhenger i den norske hverdagen enkelte ganger finne uheldige
utslag av å sikre vår "nasjonale identitet": en tro på at "we
are the champions", at vi er overlegne de fleste andre, at alt norsk er
godt og at ingen må komme her og komme her.
Fra en fjern
fortids historie mellomfag husker jeg professor Knut Myklands hyllest til kong
Frederik 6. Han bodde i København, og våren 1814 påskyndet han kornforsyningene
til Norge, «medens der ennu
er tid, korn er det vigtigste til at opnaa Norge frelse», som han sa det Uten dette kornet og
den optimismen det skapte, hadde ikke selvstendighetsreisningen vært mulig,
hadde det ikke blitt riksforsamling, kongevalg eller 17.mai. Sa Knut Mykland.
Og det var fra
København, eller i alle fall Danmark, de hadde røttene sine flere av
fremmedarbeiderne som drev frem frihetsverket i 1814. De norske bønder hadde
rollene som statister, det var de 38 sivile og geistlige embetsmenn som var de
drivende selvstendighetskrefter. Alle 38 hadde sin utdannelse fra København, og
15 av dem var enten født i Danmark eller hadde bodd der i viktige barne- og
ungdomsår.
Grunnlovens far,
Christian Magnus Falsen kom til Norge som voksen.
Han som fikk idéen
om at representantene skulle gi hverandre hånden og erklære seg «enige og tro
til Dovre faller» var kommandør Jens Schow Fabricius. Han tilhørte en berømt
dansk familie og bodde i Danmark fra han var 11 til 31 år.
Familien Sverdrup
kom fra Sønderjylland.
Stattholder Johan
Caspar Herman Wedel Jarlsberg hadde bare vært på våre kanter noen få barneår da
han dukket opp igjen 26 år gammel og ble en ivrig tilhenger av norsk
selvstendighet.
To blad Motzfeldt
og to blad Sibbern nedstammet fra fornem tysk adel, og den berømte general
Diderich Hegermann var født i Hamburg, men vokste opp i Halden . Familien Anker
sto sentralt i kampen for norsk selvstendighet, de var innvandrere fra Sverige.
Sjelden har det
altså vært gjennomført et prosjekt i Norge så dominert av utlendinger som
selvstendighetskampen i 1814. Dette kan det være viktig å ta med seg en dag som
17.mai, der en hele tiden må passe på at nasjonalisme ikke blir en holdning med
skepsis til det – og ikke minst de – som kommer utenfra.
Norge har vært et
land med bare små minoriteter, men både samer og kvener ble lenge diskriminert.
Vår fornorskningspolitikk ble praktisert hardere og over et lengre tidsrom enn
f.eks. forsvenskningen i Sverige. Først etter den 2.verdenskrig ble norsk minoritetspolitikk
lagt om.
Vår behandling av
tatere er ikke spesielt lystelig lesning. Og det er pinlig når vi leser om da
norsk politi samlet jødene til deportasjon, da norsk embetsverk utøvde
naziregjeringens påbud, da norske borgere stjal fra deportertes eiendom og
kjøpte de myrdedes beslaglagte eiendeler billig på auksjon. Norsk holdning til
innvandrere de siste tiår viser jo også at vi ikke skiller oss nevneverdig fra
andre land. Halvrasistiske forestillinger står sterkt i betydelige deler av
folket.
Så kanskje har
ikke vår nasjonalisme vært så forskjellig fra den nasjonalisme vi reagerer
negativt på rundt om i verden? Kanskje hadde han mer rett enn vi liker å tro,
den tidligere norske ambassadør, Ole Ålgård, da han ytret betydelig skepsis til
en verden befolket med nærmere 100 millioner nordmenn.
Så lenge nasjonal
identitet blir betraktet som en unik farge i et stort, internasjonalt spektrum,
har den verdi. Ja ikke bare det, den kan være en positiv, formende kraft. Ingen
andre kan utforme sitt språk og sine verdier akkurat på denne måten, med våre
tradisjoner. Skal universelle verdier få gjennomslag hos oss, må de farges av
vår hverdag, vårt språk og våre tradisjoner. Her ligger verdien av det
nasjonale.
Deler av nasjonalisme-kritikken
framstiller det som om man kan greie seg uten enhver nasjonal farge og lokalt
preg, men dette er en illusjon. Organisasjonene som arbeider for
menneskerettighetene har funnet ut at de ikke vinner gehør for de
internasjonale rettighetene før de knytter an til nasjonale eller lokale
normer, uttrykksmåter og verdier. Først da forstår folk at det har med dem å
gjøre.
I dag er det et
viktig spørsmål hvordan man kan styre internasjonal kapital, som løser seg fra
nasjonale og kontinentale bånd og henter ut profitt på tvers av lokale hensyn.
Det er vanskelig å tenke seg at man kan greie dette uten å knytte til de lokale
og nasjonale verdiene, og la dem komme til uttrykk i politiske og økonomiske
beslutningsprosesser.
Vi skal elske
dette landet, som det stiger frem, men mer enn noen gang er det nødvendig at vi
tar med oss Vinjes ord om at
«Vi meina og
tru, det gjævaste er
at vera ein Noregs Mann
Ja, denne Heimen os fyrst er kjær
men vita vi maa, at den store Verd
er berre vaart store Federland
Dei største Tankar vi altid faa
af Verdens det store Vit;
men desse Tankar dei brjotast maa
lik Straaler af Soli, som altid faa
i kver si Bylgje ein annan Lit"
at vera ein Noregs Mann
Ja, denne Heimen os fyrst er kjær
men vita vi maa, at den store Verd
er berre vaart store Federland
Dei største Tankar vi altid faa
af Verdens det store Vit;
men desse Tankar dei brjotast maa
lik Straaler af Soli, som altid faa
i kver si Bylgje ein annan Lit"
God 17.mai!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar