fredag 25. januar 2019

Kirkerådet er ingen postkasse


Foto: Kristian Jacobsen, Stavanger Aftenblad
Anne Lise Ådnøy ble ny biskop i Stavanger. For tredje gang på ble ikke det kirkelige avstemningsresultatet fulgt i Stavanger.. Dette vil utløse en barsk debatt. Alle grader av uenighet fra resignert skuffelse til sinne. Og samtidig: Begeistring.
Kirkerådet er ingen postkasse. Når resultatet for de tre aktuelle kandidatene er klart, kan det selvfølgelig være et sterkt votum hvis det gir en av kandidatene et klart forsprang. Men regelverket er klart: Kirkerådet står helt fritt til å velge hvem som helst av tre som kommmer best ut av avstemningen og av vurdering i bispedømmeråd og blant biskopene.
Skulle utelukkende avstemningsresultatet avgjøre, kunne Kirkerådet droppe behandling. Men ulike vurderinger skal spille inn, som for eksempel intervju-inntrykk, behov for at bispekollegiet trenger en spesiell kompetanse,  bredden i kollegiet,  Eller teologisk syn – i øyeblikket aktualisert av synet på vigsel av likekjønnede. Men når man først har en omfattende avstemning, bør den ikke hver nesten gang fravikes. Og så kan man spørre om bispeembetet kanskje heller burde være noe man søkte, og at det var på åremål. Det er spørsmål for fremtiden.
Personlig mener jeg at når den norske kirke har to syn i denne saken, må vi leve med dem begge. Og selv om Ådnøy er betraktet som mer liberal, har Gaard gitt uttrykk for holdninger som burde være helt uproblematiske – faktisk er de klart mer liberale enn Den norske kirkes praksis frem til for kort tid siden.
Jeg vet ikke hva som er begrunnelsen for Kirkerådets flertall i denne saken. La meg likevel prøve et tenkelig resonnement. I Kirkerådet er det et flertall av representanter for Åpen Folkekirke (8-6 er trolig et noenlunde riktig bilde av situasjonen). Da Ivar Braut for to år siden ble ny biskop i Stavanger, ønsket mange av dem Torstein Lalim. Han ble ansett som mer liberal (jeg fordrar egentlig ikke slike merkelapper, det har vært altfor mange av dem i norsk kirkeliv gjennom tidene). Men ikke mange nok – noe som utløste sterke offentlige reaksjoner fra noen i gruppa. Muligens ut fra tanken om at «når vi har makta, må vi bruke den, og ingen vet hva valget til høsteen vil bety»).
Jeg tar neppe feil når jeg tror at synet på vigsel av likekjønnede har vært avgjørende for mange av dem som har avgitt stemme ved dette valget. Kanskje også for bispedømmerådet i Stavanger, som satte Ådnøy sist i sin innstilling. Mer spekulativt: Dette kan kanskje hos en del blitt oppfattet som en teologisk vurdering og utløst reaksjonen: «Da vil også vi tenke slik» – og gitt motsatt resultat.
Da Regjeringen utnevnte biskoper, var jeg glad for at  den sørget for et brederes sammensatt bispekollegium enn om man bare hadde fulgt systemet med å telle opp nr.1-stemmer, Uten hadde hadde for eksempel ikke Gunnar Stålsett blitt biskop. Jeg regner at med Kirkerådet i nye runder ogv med nye sammensetninger vil være breddeorientert. Og et håp: Olav Fykse Tveit, generassekretær i Kikenes Verdensråd, må bli bikskop når hans periode utløper til nyttår. Han ville være en flott ledende biskop.  
Den norske kirke har hatt mange energitappende runder. Jeg vet ikke hvor mye støy dette valget utløser. Men det jeg sikker på er at Anne Lise Ådnøy blir en god biskop. Jeg har hatt henne som sokneprest i flere år. Hun har alltid et klart Kristussentrert budskap. Evne til å sette det evige og tidløse inn i en stadig mer hektisk hverdag. Hun ser sine medmennesker. Overalt hvor hun ferdes. Som kirkefaderen Augustin har sagt: Fasthet i det sentrale, frihet i det perifere, kjærlighet i alt. Og i de mange andre oppgavene i et krevende embete har hun allerede møtt hverdagen.
Jeg skjønner svært godt skuffelsen hos de mange som ville ha Helge Gaard. Jeg ville også ønsket ham hjertelig velkommen, og er overbevist om at han ville være en like god biskop som Ådnøy.
Valget er gjort. Det er en menneskerett å være uenig i Kirkerådets avgjørelse. Men la kritikken gå dit, og bare dit.
Gratulerer, Anne Lise!

Blogglisten

4 kommentarer:

  1. Mitt navn er Darci Lyne. Dette er en veldig glad dag i mitt liv takket være den hjelpen som Dr. Nosakhare har gitt meg til å hjelpe meg med å gjenopprette min ex-ektemann med sin stave av kjærlighet og magi. Jeg var gift i 6 år, og det var så forferdelig fordi mannen min var virkelig juks og leter etter skilsmisse, men da jeg kom over Dr..nosakhare-e-post på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker får deres ex tilbake og hjelp fikse forholdet og gjøre folk lykkelige i forholdet deres. Jeg forklarte situasjonen min, og da søkte jeg hans hjelp, men til min største overraskelse fortalte han meg at han ville hjelpe meg med mitt tilfelle, og at jeg nå feirer fordi mannen min helt har forandret seg til det bedre. Han vil alltid være ved min side og kan ikke gjøre noe uten min nåtid. Jeg nyter virkelig ekteskapet mitt, hva en flott feiring. Jeg vil fortsette å vitne på Internett fordi Dr..nosakhare er en sann spellcaster. TRENGER HJELP? TA KONTAKT MED
      -Email dr.nosakhare @ gmail.com
    Du kan også legge til ham på Whats-app: 2349083639501
    Han er det eneste svaret på problemet ditt og gjør at du føler deg glad i forholdet ditt. Og det er også perfekt i forholdet ditt. 1 kjærlighet stave 2 VIN EX BACK 3 FRUITS OF THE WOMAN 4 PROMOTION DEPELLED 5 stavning av beskyttelse 6 stav av virksomhet 7 GOD ARBEIDSPLIKT 8 AV LOTTERI OG DEPARTMENT OF CASE.

    SvarSlett
  2. Hei, jeg heter "FLORENCE ROBERT" Jeg er fra Belgia. Jeg var gift i 7 år med Robert. Ting begynte å bli stygg, og vi hadde kamper og argumenter nesten hver gang. Det ble verre på et tidspunkt han arkiverte for skilsmisse ... Jeg prøvde mitt beste for å få ham til å forandre seg og bli hos meg, men all innsatsen var ubrukelig. Jeg pleide å prøve alt, men fortsatt fungerte ingenting.

    Gjennombruddet kom da noen introduserte meg til denne fantastiske, fantastiske stavkasteren som til slutt hjalp meg ... Jeg har aldri vært en fan av slike ting, men bestemte meg for å prøve motvillig fordi jeg var desperat og forlot uten valg. . Han gjorde spesielle bønner og brukte røtter og urter ... Innen 2 dager ringte mannen min og var lei meg for alle de følelsesmessige traumer han hadde forårsaket meg, han flyttet tilbake til huset og vi fortsetter å leve lykkelig. hva et fantastisk mirakel "BABA ELEGUSHI" gjorde for meg og min familie.

    Jeg har introdusert ham til mange par med problemer over hele verden, og de har hatt gode nyheter ... Jeg tror sterkt på at noen der ute trenger hjelp. For umiddelbar hjelp av noe slag, vennligst kontakt "BABA ELEGUSHI" nå via e-post: babaelegushitemple@gmail.com eller WhatsApp / Ring ham på +2348170772828.

    SvarSlett
  3. Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
    E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp +234815542481

    SvarSlett
  4. KONTAKT DENNE STORE SPELL CASTEREN FOR HJELP TIL Å VINNE LOTTO OG LOTTERI. isikolosolutionhome@gmail.com
    Jeg er veldig takknemlig for å dele disse store vitnesbyrdene med deg. Det beste som noen gang har skjedd i mitt liv er hvordan jeg vinner lotteriet. Jeg er en kvinne som tror at en dag vil jeg vinne lotteriet. til slutt drømmene mine kom gjennom da jeg emailet Dr Gbojie. og fortell ham at jeg trenger lotteri tallene. Jeg har kommet langt på å bruke penger på billett bare for å sikre at jeg vinner. Men jeg vet aldri at vinnende var så lett før den dagen jeg mente spell caster online som så mange mennesker har snakket om at han er veldig flott i casting lotteri spell, så jeg bestemmer meg for å prøve det. Jeg kontaktet denne mannen og han gjorde en stave og han ga meg vinnende lotteri tallene. Men tro meg da tegningene var ute, var jeg blant vinnere. jeg vinner 3 000 000 euro. DR ISIKOLO virkelig du er den beste, med denne mannen kan du få millioner av penger gjennom lotteri. Jeg er så veldig glad for å møte denne mannen, jeg vil alltid være takknemlig for deg. E-post ham isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp ham på +2348133261196

    SvarSlett