onsdag 23. januar 2019

"Folkets practiske Fornuft" mindre viktig

 Juryen i Eirik Jensens ankesak har i formiddag trukket seg tilbake. Har Jensen og hans forsvarere greid å så nok tvil blant juryens 10 medlemmer til at Jensen kan frifinnes? Hvis minst syv har svart «ja» på skyldsspørsmålet, er kjennelsen fellende. Uten begrunnelse.

                                                       Foto: Helge Mikalsen, VG

Denne juryen skriver historie, den er siste gang en jury er i virksomhet. Norge avskaffet for to år siden den 130 år gamle juryordningen, et organ for “Folkets practiske Fornuft” som forkjemperen Ole Gabriel Ueland kalte den.
Jury-ordningen var et ledd i demokratiseringen av Norge . Den utvidet folkestyret og sikret domstolenes troverdighet i folket. I alle disse årene ble ordningen bekjempet av mange embetsmenn, jurister og enkelte borgerlige politikere, slik de kjempet mot den før den ble vedtatt.
Dessverre – med visse endringer mener jeg at lekfolk fortsatt burde ha en helt selvstendig rolle i skyldvurderingen i alvorlige straffesaker. En jury som er Maktens motmakt.
“Tidene har endret seg, samfunnet er blitt mer komplisert, skyldsspørsmål kan ikke avgjøres uten jurister” var argumentasjon før endringen ble gjort.
Mer komplisert, ja vel, men burde lekmannselementet av den grunn avskaffes eller svekkes i et demokratisk samfunn med stadig høyere utdannelses- og kunnskapsnivå?
Men taler ikke dette vel så mye for at en jury kan håndtere komplekse saksforhold? At jurymedlemmene er i stand til å referere sin begrunnelse uten at de har iblant seg jurister med en faglig autoritet som strekker seg lenger enn det egentlig er grunnlag for, og som så i en del tilfeller trolig vil svekke beviskravet? Lekdommerne bidrar ut fra sine erfaringer, som gjerne er andre enn fagdommerne sine, og som til tider kan være vel så nyttige for å vurdere hva som er sant eller usant.
Menneskerettighetsdomstolen (EMD) i Strasbourg har slått fast at det kan være brudd på menneskerettighetene å kjenne en person skyldig uten å si hvorfor?
Jo. Der det er vilje, er det omtrent alltid en vei. Man kunne eksempelvis tilført juryen, en sekretær eller et sekretariat, slik at et enkelt ja eller nei kan begrunnes.. En jury med bare legdommere kan være en nødvendig korreksjon til fagdommer og påtalemyndighetenes bevistolkning.
Et interessant forskningsprosjekt i Borgarting med parallelljuryer, viste at juryer som måtte begrunne sitt standpunkt frifant i større grad enn de som fant tiltalte skyldig. Lekdommere håndhever beviskravet strengest, de er mer tilbøyelige til å frifinne enn fagdommere. .Livserfaringer og menneskekunnskap er gjerne bredere enn det fagdommerne har. Forskning viser at jurymedlemmer er like flinke som fagdommere til å avsløre løgn
I dag er det heldigvis mindre forskjell på embetsmenn og vanlige folk enn i 1887. Jeg tror det beste vedlikehold av det norske folkestyret hadde vært å beholde en ren jury som begrunner sine avgjørelser.

(Den nye ordningen er meddomsrett med to juridiske lagdommere og fem lekdommere som i fellesskap avgjør alle spørsmål saken reiser. For at en tiltalt skal kunne finnes skyldig, må minst én av lagdommerne og samlet minst fem av dommerne finne den tiltalte skyldig. I motsatt fall skal vedkommende frifinnes og anses som uskyldig. Andre spørsmål avgjøres ved stemmeflertall)Blogglisten

9 kommentarer:

  1. Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
    E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp +234815542481

    SvarSlett
  2. Jeg heter Linnea Magnus, jeg kommer fra Oslo, men jeg er flyttet til Skottland med mannen min, jeg vil dele denne gode nyheten om livet mitt med alle og med de som trenger hjelp i tårnekvinner / Forhold. Jeg led i seks år, min mann forlot meg og fortsatte å ha en annen kvinne bare fordi familien hans ikke elsket meg, og fordi jeg ikke kunne gi ham en baby, gråt jeg i syv år fordi mannen min skilt meg. Jeg leter etter staver som skyen hjalp meg på nettet. Jeg møtte så mange tryllekunstnere, de hevdet alle pengene uten å hjelpe meg, men den 3. juni 2019 så jeg et online bidrag fra en god magiker som heter Drigbinovia. Jeg bestemte meg for å komme i kontakt med ham da jeg kom i kontakt med ham, han fortalte meg at problemet mitt var løst fordi jeg hadde kontaktet ham, jeg fortalte ham alt mitt problem og han lovet å hjelpe meg å returnere mannen min tilbake. Drigbinovia instruerte meg og viste meg hva jeg skulle gjøre så jeg følger alle instruksjonene og gjør det han ba meg gjøre etter tre dager han fortalte meg at mannen min vil ringe meg før jeg sover den dagen og beklager. Så snart han fortalte meg alt, ringte mannen min meg og spurte meg om å ta ham tilbake etter seks år med skilsmisse. I dag deler jeg denne meldingen fordi jeg vil at verden skal vite og det er en god jobb, og jeg er også veldig glad for å være gravid, og for de av dere som trenger hjelp, problemer med jobb eller kampanje, kontakt Drigbinovia i dag og løse problemet ditt her er e-post: doctorigbinovia93@gmail.com eller whatsapp ham på jeg +2348144480768 Jeg lover deg at ditt problem vil bli løst

    SvarSlett
  3. Hei jeg heter Frøya Øyvind Jeg er fra Bergen, men jeg flytter til Belgia med mannen min. Jeg har lest interessante historier på nettet om hvordan noen ødelagte relasjoner har blitt reparert av kraftige magiske spellcastere. Jeg trodde det var alle løgner til jeg hadde lignende problemer i forholdet til mannen min, som jeg har vært gift i lang tid, og vi er velsignet med to barn, jeg ble overrasket da han kom hjem med en annen kvinne og informerte meg om at han er lei av meg uten grunn, jeg prøvde å spørre ham hva er problemet mine ord falt på døve ører jeg må flytte det fordi jeg ikke kan bære smerten av å se en annen kvinne på samme tak med meg jeg ble ødelagt og hjertebrudd i denne perioden må jeg informere en venn av min erfaring, hun fortalte meg ikke å bekymre meg for at mannen min ville vi komme tilbake til meg Jeg lurte på hvordan det skulle være mulig, hun fortalte meg at hun skulle introdusere meg til en spellcaster navn Drigbinovia, som er en veldig kraftig spellcaster. Først hadde jeg noen tvil fordi jeg ikke tror på ting som at jeg ikke handlet caster og han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og jeg tvang og gjorde det han ba meg gjøre, han fortalte meg også at dette er en gjort at jeg ikke burde bekymre meg om at mannen min ringer meg eller sender meg en melding, at mannen min kommer og ber meg om tilgivelse på bare to dagers tid, til min mest overraskelse, ringte mannen min neste dag og begynte å gråte for å tilgi ham, at han ikke ble med sin sunn fornuft til det øyeblikket. Jeg er alltid overrasket over dette store miraklet som har skjedd i mitt liv, min mann og våre to barn er sammen, og vi er mer enn noensinne glade hvis noen opplever et slikt problem i ditt forhold, kan du kontakte dette flotte caster på hans Email - doctorigbinovia93@gmail.com du kan også Whatsapp ham på +2348144480786 ikke la noen forakte deg for ditt forhold?

    SvarSlett
  4. Hei alle online seere, jeg er Aud Kristin Røstad, jeg er fra Ålesund, Norge her for å dele det som jeg har gjort en god jobb for meg. Etter tre års ekteskap med min mann 2 barn med, begynte mannen min å oppføre meg merkelig og gå ut med andre kvinner, og viste meg den kalde kjærligheten, ved flere anledninger truer han med å skyte meg hvis jeg tør å spørre ham om hans forhold til andre kvinner, jeg var helt ødelagt og forundret, til en gammel venn av meg fortalte meg om Dr. Igbinovia Internett, som hjelper folk med PR og ekteskapsproblemer rakkausloitsujen kraft, var først skeptiske til om det noen gang eksisterte, men jeg bestemte for å prøve det da jeg tok kontakt med ham, hjalp han meg med å kaste rakkausloitsun, og innen 48 timer kom mannen min tilbake til meg og begynte å be om unnskyldning. Nå er han ferdig med de andre kvinnene, og hun drar med et godt og sant liv. Kontakt denne store rakkaudenloitsijaan for at suhdesi eller ekteskapsproblem kan løses i dag. Hun vil også forbedre HIV / AIDS, hepatitt, lavgrad motbehandling av kreftsykdommer, fibrøse sykdommer, Gonoré, eggleder, graviditet, Hepper. alle takk til Dr. Igbinovialle, han eller hun kan også hjelpe deg, kontakte ham hvis du trenger hans hjelp direkte til WhatsApp ham +2348144480786 eller e-post, doctorigbinovia93@gmail.com takket være det faktum at du har brukt tid med meg. ........

    SvarSlett
  5. HVORDAN Å GJENGJØRE DIN EX-ELSKER.Gonjonr, jeg vil dele mitt vitnesbyrd med alle jeg heter Kate Richie fra norge, etter 4 års ekteskap med mannen min forlot han meg for en annen kvinne som fikk meg til å føle fører til frustrasjon. Jeg gjorde alt jeg kunne for å få det tilbake, men ingen var nyttige, før en gammel venn av meg fortalte meg om en støperiprest Dr Kala på internett som hadde det. hjalp til med et lignende problem, først tvilte jeg på det, men bestemte meg for å prøve det, jeg kontaktet legen (lovetemple0001@gmail.com) eller WhatsApp +2349061570504, han hjalp meg og mannen min med å forene ekteskapet innen 48 timer etter at mannen min kom hjem. Jeg kan ikke slutte å takke KALA. Kontakt denne flotte løfteraket for noen av problemene dine, han er i stand til å gi en varig løsning på alle problemene dine:
    (1) Brudd og kjærlighet
    (2) Ta tilbake eksen din eller den tapte kjærligheten
    (3) Stopp skilsmisse eller skilsmisse
    (4) Ekteskap
    (5) Graviditet og barsel
    (6) Kommersiell suksess
    (7) Fjern alle slags sykdommer fra kroppen din
    (8) Du vil at kvinner / menn skal løpe etter deg
    (9) Lotterivinnertall
    (10) du vil være rik og berømt
    (11) Hjelp med å finne en savnet person
    (12) Du ønsker å bli forfremmet på e.t.c-kontoret ditt via lovetemple0001@gmail.com

    SvarSlett
  6. Hvert problem har en løsning når du finner den rette
    Menneskelig!! Frykt ikke, det er en stor trollmann og en som løser åndelige problemer,
    Bryllupsproblemer, husbrudd, øyeblikksbilder
    suksess, gjenopprett det du mistet, etc. WhatsApp +19737553810
    E-post. zoomatemplegoddess@gmail.com.
    Dine problemer blir løst umiddelbart. Gjør følgende:
    1) Kjærlighetens staver
    2) Trylleformularene med tapt kjærlighet
    3) Skilsmisseformler
    4) parringsformler
    5) Obligatorisk stave.
    6) Bryt staver
    7) utvise en eks-kjæreste
    8.) Du vil bli forfremmet på kontoret / lotteriet ditt. (9) vi gir deg makt til å forsvinne (10) makt til å kommandere kroppen (11) makten til å skape rikdom (12) den magiske ringen for å kontrollere alt.

    SvarSlett
  7. Jeg vil si til verden for å feire dette flotte vitnesbyrdet med meg, jeg tror aldri jeg noen gang kan få min ekskjæreste tilbake en dag. Min historie og takksigelse går til Dr, Kellymanson Da kjæresten min forlot meg, trodde jeg aldri at jeg ville være i stand til å få ham tilbake etter alt han har utsatt meg for, men jeg er så glad at etter innblandingen fra Dr. KellyManson var jeg i stand til å få kjæresten min tilbake etter 24 timer, og jeg er stolt av å si at den som noen gang trenger hjelp til å få tilbake sin elsker eller åndelige gjerninger, bør kontakte Dr. Kellymanson på e-posten hans: { Kellymanson520@gmail.com } dette er grunnen til at jeg også ønsker å la alle som trenger hjelp der ute også søke hjelp fra ham slik at han kan hjelpe deg også. send ham e-post via: { kellymanson520@gmail.com } eller WHATSAPP hans Hotline: +2348162103711

    SvarSlett
  8. Takk Dr Ogundele! Mannen min ønsket skilsmisse fordi han møtte en annen kvinne, jeg fant ut om en stor trollformler. Etter arbeidet til Dr Ogundele kansellerte mannen min prosessen angående skilsmissen. Og kom hjem etter 24 timer og vi er nå lykkelige sammen. Jeg fortalte Dr Ogundele at jeg vil dele hans gode arbeid, det er derfor jeg deler dette her for at folk skal vite om denne flotte og ærlige mannen, hvis du har problemer med forholdet eller ekteskapet eller andre problemer, kan du skrive til ham på WhatsApp og Viber Chat: +27638836445. Mitt eget navn er Sabina.

    SvarSlett
  9. Jeg tok nesten livet mitt på grunn av mannen min som forlot meg og sluttet å ringe. Han sa at han ikke elsker meg lenger, jeg prøvde å tigge ham, men han vil ikke svare meg før vi hadde en kamp og slo opp i seks måneder, etter det innser jeg at jeg ikke kan dra uten ham. Jeg prøvde alt mulig for å få ham tilbake, men mislyktes. inntil jeg kom over denne mannen som heter DR WALE på nettet, kontaktet jeg ham og fortalte ham alt som har skjedd mellom meg og mannen min før vi skilte oss. Han spurte meg ikke så frykte at alt skal bli bra igjen. han ba meg betale for gjenstander som han ville brukt til å forberede kjærlighetsformularet for meg, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruksjoner han ga meg. Etter å ha hjulpet meg med en kjærlighetsform, og se, kom mannen min tilbake innen en uke. ba meg om tilgivelse, jeg ble så overrasket over at trollformler som DR WALE fortsatt eksisterer. Hvis noen her trenger litt hjelp, med all oppriktighet, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com
    Du er faktisk den beste DR WALE takk for at du gjorde hjemmet mitt til et lykkelig hjem igjen. Jeg kan aldri slutte å snakke om deg sir. han er virkelig en flott mann, du kan kontakte ham for løsning for alle slags problemer som
    (én) lotteriformidling
    (to) eks tilbake
    (tre) bli gravid
    (fire) kur for enhver form for sykdom, sykdom og infeksjon
    Og mange andre kontakter denne flotte mannen i dag og får din
    Problemer løst 100%

    SvarSlett