1961: Jeg har nettopp avsluttet min første avisjobb
– sommervikar i Romsdals Budstikke. Kjøper som alltid gårsdagens Dagbladet
(flyforbindelse og dagfersk avis kom først 10 år senere). En stor artikkel om
Haakon Lie fanger interessen. Så interessant. At noen tør skrive slik. Har
slike kunnskaper, slik innsikt. Arve Solstad (25). Bare vel to år eldre enn meg, det er som et lite lysår.
***
1970: Jeg er kommet til Oslo som redaktør i Vårt Land etter fire år som redaktør i Romsdals Budstikke. Møter opp på Bristol til mitt første møte i Oslo Redaktørforening (jeg er betydelig under forsamlingens aldersgjennomsnitt, slik at serveringsdamen tror jeg er medbrakt redaktørbarn, og derfor slår meg lett på skulderen og synes jeg forsyner meg med vel mye jordbær: "Nå, nå, gutten min"). Arve Solstad vifter energisk til den unge avholdsmannen fra Molde: «Bore, kom og sette deg her». Visst kommer jeg, «tenk at få dansa med Andersson, lilla jag, lilla jag og Arve Solstad». Han vil ha glasset mitt, selvsagt får han det.
Arve Solstad. Storoksen. Akersgatens Machiavelli. Gudfaren. Kulissenes hersker, Keiseren i Dagbladet. For min generasjon av journalister og redaktører holder det med Arve Solstad. Fra siste halvdel av 60-tallet påskynder og fornyer av den politiske journalistikken sammen med de tre musketere Per Vassbotn, Gudleiv Forr og Arne Finborud. En fryktet og beundret kvartett.
Solstad ble medredaktør akkurat da VG-ekspressen opplagsmessig dundret fordi i tabloidfart bl.a. takket være den fornyede sportsdekningen som Dagbladet hadde forsømt å bygge opp. Det var ikke lett å være redaktør når langsiktige interne trender med maktkamp, intrigemakeri og baksnakking hadde skapt en situasjon der VG-journalistene trivdes med å lage VG, mens journalistene over gata helst ville lage et annet Dagblad. Overlegningene om avisens sjel førte til at avislegemet ble forsømt.
***
1970: Jeg er kommet til Oslo som redaktør i Vårt Land etter fire år som redaktør i Romsdals Budstikke. Møter opp på Bristol til mitt første møte i Oslo Redaktørforening (jeg er betydelig under forsamlingens aldersgjennomsnitt, slik at serveringsdamen tror jeg er medbrakt redaktørbarn, og derfor slår meg lett på skulderen og synes jeg forsyner meg med vel mye jordbær: "Nå, nå, gutten min"). Arve Solstad vifter energisk til den unge avholdsmannen fra Molde: «Bore, kom og sette deg her». Visst kommer jeg, «tenk at få dansa med Andersson, lilla jag, lilla jag og Arve Solstad». Han vil ha glasset mitt, selvsagt får han det.
Slik fortsetter vi
gjennom årene, han får mine glass og jeg hans dessert. Til glede for begge
parter. Mest storstilt i Bordeaux under det årlige møte i Det Internasjonale
Presseinstuttet, IPI («join the press and see the world»). Ved mottagelsen
hjemme hos baron Rotschild står det 11 glass ved hver kuvert, og baronen
skifter fløyelsjakke i takt med vinkuløren. Menyen er trykt, og
en vinkjenner erklær entusiastisk at den billigste vinen kostet over 1000
kroner flasken på Vinmonopolet. Solstad foreslår da øyeblikkelig at vi sender
menyen som postkort til Arne
Hestenes, han vil trolig
sette større pris på den enn de fremmøte pressefolk, som ender kvelden på en
ølstue.
For den yngre garde: Arne Hestenes var stjernejournalist i Dagbladet. Det var han som udødeliggjorde (jaja, i 10-20 år, da) mottoet som avisen den gang kunne presentere uten å rødme: "Alltid foran". Hestenes ble avbildet på 1.side, netto med bare Dagbladet foran, det sto jo mye der.
Hestenes var kongen av Cannes og prinsen av en rekke andre celebritetsevenementer i verden den vide. Reiseregningens var ikke av det spartanske slaget, men de ble anvist helt til en dag da Roald Storsletten lett oppgitt kalte Hestenes inn på kontoret:
"Arne, hva er nå dette? Ute med Onassis? Han er jo død!"
"Ja, det er derfor det ble så dyrt".
(Aristoteles Onassis var en gresk megaskipsreder og forretningsmann, en av verdens rikeste og mest berømte menn, og ble etter hvert gift med Jacqueline Kennedy, den avdøde presidentens enke)
***For den yngre garde: Arne Hestenes var stjernejournalist i Dagbladet. Det var han som udødeliggjorde (jaja, i 10-20 år, da) mottoet som avisen den gang kunne presentere uten å rødme: "Alltid foran". Hestenes ble avbildet på 1.side, netto med bare Dagbladet foran, det sto jo mye der.
Hestenes var kongen av Cannes og prinsen av en rekke andre celebritetsevenementer i verden den vide. Reiseregningens var ikke av det spartanske slaget, men de ble anvist helt til en dag da Roald Storsletten lett oppgitt kalte Hestenes inn på kontoret:
"Arne, hva er nå dette? Ute med Onassis? Han er jo død!"
"Ja, det er derfor det ble så dyrt".
(Aristoteles Onassis var en gresk megaskipsreder og forretningsmann, en av verdens rikeste og mest berømte menn, og ble etter hvert gift med Jacqueline Kennedy, den avdøde presidentens enke)
Arve Solstad. Storoksen. Akersgatens Machiavelli. Gudfaren. Kulissenes hersker, Keiseren i Dagbladet. For min generasjon av journalister og redaktører holder det med Arve Solstad. Fra siste halvdel av 60-tallet påskynder og fornyer av den politiske journalistikken sammen med de tre musketere Per Vassbotn, Gudleiv Forr og Arne Finborud. En fryktet og beundret kvartett.
Drivkraften bak
oppgjør med partipresse der det var «mer politikeren enn pressemannen som har
det avgjørende ord om hvordan en politisk nyhet skal presenteres, ja om den
overhodet skal frem i lyset» (sitatet gjengitt i Christopher Hals Gylsets
biografi om Solstad). Kritikk av et system der journalistene totalt sviktet sin
opinionsdannende oppgave, møtte i partienes stortingsgrupper og i enkelte
tilfeller ble valg til landsmøtedelegater. Landets fremste politiske
kommentator.
Arve Solstad brøt
nye og svært viktige journalistiske veier, og vil bli husket for det. Som
redaktør ble hans ureddhet og klart uttrykte holdning i Loran C-saken
(norske myndigheter hadde
samarbeidet med USA om opprettelsen av hemmelige elektroniske
navigasjonsstasjoner i Norge, noe som var et brudd på Norges atom-og
basepolitikk) nok et
eksempel for andre redaktører og et ytterligere ledd i den politiske
journalistikkens frigjøringsprosess.
Men han hadde han en «vankelmodig natur, alle
store avgjørelser ble til lange, omstendelige prosesser» (Gylseth) Han hadde
ønsket tabloidformat 10-15 år innen det ble realisert. Hans etterfølger Bjørn
Simensen, valgte nye forhandlingsveier og fikk søndagsavisen på markedet (1990) – før
VG. Solstad ble medredaktør akkurat da VG-ekspressen opplagsmessig dundret fordi i tabloidfart bl.a. takket være den fornyede sportsdekningen som Dagbladet hadde forsømt å bygge opp. Det var ikke lett å være redaktør når langsiktige interne trender med maktkamp, intrigemakeri og baksnakking hadde skapt en situasjon der VG-journalistene trivdes med å lage VG, mens journalistene over gata helst ville lage et annet Dagblad. Overlegningene om avisens sjel førte til at avislegemet ble forsømt.
Dagbladet må leve
schizofrensk. Førstesiden må ha en kraftig salgsappell, og jeg rynker ikke på
nesen over helse- og forbrukerstoff så lenge det holder kvalitet. Avispremissene
er annerledes i 2015 enn de siste tre tiårene i forrige århundres .Men trengs det – 50 år etter Solstads
begynnelse – en ”ikkje revolusjon, men revisjon” (Bent Røiseland) av politisk
kommentar- og særlig nyhetsjournalistikk? Avisen vil tjene på å styrke
politikksegmentet, får en sterkere identitet gjennom å fornye arven etter
Solstad. Skape økt bevissthet om at å være radikal er alltid å gå til roten av
noe; gjennomgripende, grundig og kraftig.
Bør den totale
kommentarvirksomheten innimellom bli litt mer uforutsigbar? Kan den flokkjakten
som deler av media dyrker inntil det ekstreme, erstattes av vilje og evne til å
angripe fra andre vinkler, gå mellom politikere og fagfolk i tillegg til møtene
mellom politiker og politiker? Da trengs det kanskje ikke en storokse, men en
krysning av giraffens overblikk, tigerens jaktinstinkt og sporhundens evne til
å finne frem på uvante veier.
Søndag fyller Arve Solstad 80 år.
Gratulerer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar