torsdag 23. desember 2010

Juleplatenes Topp 15

Lille julaften er tidspunktet for å skrive om juleplater. Det finnes mange av dem – altfor mange. Jeg har 84 jule-CD’er fra de siste 50 år i hylla, og har tenkt å lage en Topp Femten.

Ikke fordi jeg er noen ekspert. Jeg er en meget enkel musikalsk sjel. Har alltid beveget meg mest på overflaten, lettere klassisk og klassisk lettere. Lå ikke våken og hørte på Radio Lux, men fikk sansen for operetter da ”Sommer i Tyrol” med Henki Kolstad som Leopold ble oppført i friluft i Molde på 50-tallet.

Har aldri har lyst til å bli nærmere kjent med dissonansen og polytonaliteten i Igor Stravinskijs ”Vårofferet”. Hørte intenst på Kontrapunkt, ikke fordi jeg hadde noen sjanse til å gjenkjenne en av Buxtehudes 6 sonater for 2 fioliner, 'viola da gamba' med continio, men fordi konkurranse alltid er gøy. De var gode, Kjell Hillveg, Gro Shetelig Kruse og Audun Kayser som vant i alle fall to serier på 90.-tallet, det er ikke bare i damehåndball det er kjekt å slå naboene.

Men altså juleplatene. Jeg begir meg ikke ut på noen nærmere musikkjournalistisk forklaring på hvorfor listen ser slik ut. Jeg vet hva jeg synes er godt, det er akkurat som med en elefant: ikke alltid enkel å beskrive men du vet hva det er når du møter en.

Platene er innspilt ulike steder, fra Fødselskirken i Betlehem til Kirkens Bymisjons kafé i Skippergata, Fra Botsfengslet i Oslo til Avaldsnes kirke. De er ulike i toneuttrykket, Mahalia synger med en litt annen stemme enn Ole og Henning, men de er like troverdige. Larry Campells lapsteel-solo på «Stille Natt» , er like facinerende som Sissel Kyrkjebøs gullrøst i ”Det hev ei rosa sprunge”.

Listen ser slik ut:
1. ”Gull, røkelse og myrra” (1995) - Tore Brunborg, sax, Kjetil Bjerkestrand, orgel)
2. ”Silent Night Songs for Christmas” (1970), Mahalia Jackson
3. “Hellige natt , Jul i Skippergata” (2006) - Ole Paus
4. ”The ultimate Classical Christmas album of all time” (2002)
5. “Christmas in Vienna III” (1995) – Kyrkjebø, Domingo, Aznavour
6. “Christmas goes baroque” (1989) – CSSR State Philarmonic Orchestra
7. “Elvis Christmas Album” (1957)
8. “Barnet i krybben (2009) –søstrene Garness
9. “Carla's Christmas Carols” (2009) – Carla Bley
10. ”Baroque organ music for Christmas” (1987)
11. “Rock Christmas vol.2” (1992)
12. “Ven a mi casa esta navuida” (2000) – Katja Cardenal
13. “Christmas with The Famous Tenors” (2007)
14. “Bortkomne julestjerner” (2010) – Henning Kvitnes, koret på Botsen
15. ”Natt i Betlehem” (2008) – Solveig Slettahjell

Jeg har mine favoritter, andre har sine. Vi tar dem frem år etter år, men ”nye ting må få skje dei og” (Vinje).Og for å ta med én som står bak flere juleplater enn de fleste, Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted: ”Det er mange irrasjonelle ting som bringes fram rundt juletider, fordi tradisjoner og følelser dukker fram. Da vender folk tilbake til grunnfjellet”.Vi går inn i julen med mye fantastisk musikk. Juleplatene er en slags form for røkelse – som fyller huset med lyd.


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar