søndag 14. mars 2010

Sponheim bør få Hordaland

Rødgrønt dilemma: Lars Sponheim eller Reidar Sandal som ny fylkesmann i Hordaland?

I den ene vektskålen: Jordbrukssjef i Ulvik, der han ble ordfører 30 år gammel, ansvarlig for Venstres vekst og fall år som statsråd i to departementer, næring/handel og landbruk, ytterligere 9 år på Stortinget, 52 år

I den andre: Industrirådgiver, utdannet lektor, fra Florø, kirke-, utdannings- og forskningsminister i 2 år, dessuten 8 år på Storting et, 60 år.

Politisk erfaring: Fordel Sponheim (kommune, fylke og riks)
Geografisk tilhørighet: Fordel Sponheim
Offentlig profil: Fordel Sponheim (på godt og vondt)
Politisk ”kvote”: Fordel Sponheim
Administrative egenskaper: Fordel Sandal(antagelig)
Rødgrønn sympati: Fordel Sandal

Lars Sponheim har sagt: ”Det kan være at det er Venstres ”tur” nå" (se listen nedenfor). Han har definitivt et poeng, og når det gjelder relevant bakgrunn er han den beste kandidaten.

Selv om regjeringen kommer til å utnevne Erling Lae, Høyres nestleder, til ny fylkesmann i Vestfold, bør den være generøs nok til å også å utnevne Sponheim. Han har nok også sagt litt den siste tiden som noen ikke synes styrker hans kandidatur. I den sammenheng vil de kanskje, hvis Sponheim utnevnes, trøste seg med at ”den Stoltenberg giver et Embede, den give Han også Forstand” til å tilpasse sitt medieberegnede og overskriftsskapende språkbruk til en ny virkelighet. Jeg tror han kan klare det greit.
For Lars Sponheim er meget tilpasningsdyktig, han får fremragende attester for sin rolle som konstruktiv lagspiller i Bondevik-regjeringene. Han vil bli en fargerik, men god og lojal representant for Regjering og Storting i Hordaland.

Det er blitt mer og mer vanlig at fylksmannsembedene blir besatt av politikere, som regel på slutten av karriéren. Av de sittende fylkesmann er den politiske bakgrunn slik:
Arbeiderpartiet (4)
Buskerud: Kirsti Kolle Grøndahl, statsråd, første kvinnelige stortingspresident
Hedmark: Sigbjørn Johnsen, statsråd
Telemark: Kari Nordheim Larsen, statsråd
Nordland: Hill Martha Solberg,statsråd

Sosialistisk Venstreparti (3)
Aust-Agder: Øystein Djupedal, statsråd
Rogaland: Tora Aasland, stortingsrepr.
Nord-Trøndelag: Inge Ryan, stortingsrepr.

Senterpartiet (2)
Østfold: Anne Enger, statsråd,gen.sekr. Redniungsselskapet Oppland: Kristin Hille Valla, statsråd

Høyre (2)
Vestfold: Mona Røkke, statsråd
Troms: Svein Ludvigsen, statsråd

Fremskrittspartiet
(2)
Oslo og Akershus: Hans J. Røsjorde, stortingsrepr.
Møre og Romsdal: Lodve Solholm, stortingsrepr.

Kristelig Folkeparti (2)
Hordaland: Svein Alsaker, stortingsrepr. ( to gull i tresteg, NM jr.)
Sør-Trøndelag: Kåre Gjønnes, statsråd

Rødgrønt - opposisjon 9 - 6. Med Sponheim og Lae blir stillingen uendret.

Tre fylkesmann har ingen markant politisk bakgrunn:
Vest-Agder: Ann Kristin Olsen, første kvinnelige politimester, sysselmann Svalbard
Sogn og Fjordane: Oddvar Flæte, næringslivet (blogger, den eneste)
Finnmark: Gunnar Hamnøy: Departementsråd Fiskeridep.

Fylkesmannen er den øverste offentlige representant i fylket og skal
*arbeide for at Stortingets og Regjeringens vedtak, mål og retningslinjer følges opp
*løse mer spesifiserte statlige oppgaver som blir lagt til fylkesmannen
*føre tilsyn med og gi råd og veiledning til kommunene
Fra 2004 er Fylkesmannen i Møre og Romsdal med i ei forsøksordning på 4 år med felles administrasjon for fylkesmannens og fylkeskommunens ansatte.  Også fylkesmannens oppgaver er endret i denne prøveperioden.






Blogglisten

2 kommentarer:

  1. Fylkesmann er vel ingen stor sak. Fylkesmannen er jo bare øverste leder for en etat bemannet med eksperter.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett